Höjd bonus gav kraftig uppgång för elbilar i april
- I april registrerades 21 873 nya personbilar, vilket är en ökning med 15,6 procent jämfört förra året. I april i fjol påverkades personbilsmarknaden av stillastående bilfabriker eller begränsad produktions-kapacitet som en följd av Coronapandemin och registreringarna föll med 38 procent. Under årets fyra första månader uppgick personbilarnas ökning till 32,6 procent, jämfört med förra året. Uppgången beror till stor del på ökade registreringar inför förändringarna inom Bonus-malussystemet som trädde i kraft 1 april, som försämrade för samtliga personbilar och lätta lastbilar förutom för elfordon, säger Mattias Bergman, VD på BIL Sweden.
Kraftig ökning av elbilar men dämpad utveckling av laddhybrider
- Under april månad ökade nyregistreringarna av elbilar som väntat, med 368 procent samtidigt som laddhybriderna ökade med 41 procent. Den stora skillnaden bland de laddbara bilarna förklaras av regeringens justeringar inom Bonus-malussystemet den 1 april. Laddhybriderna ökade kraftigt i mars inför att bonusen skulle minska med i genomsnitt 10 000 kronor och elbilarna minskade då elbilskunden inväntade bonushöjningen. Den höjda bonusen, från 60 000 till 70 000 kronor, gav en kraftig uppgång för elbilarna som nådde det näst högsta antalet i aprilregistreringarna. Att flera attraktiva nya modeller nu finns tillgängliga är grunden för ökningen, medan fluktuationerna förklaras av skatteförändringarna. Att elektrifieringen nu slagit igenom visas även genom att det är en elbil som är månadens mest registrerade personbil, vilket även inträffade i december 2020. Sammantaget uppgick andelen laddbara bilar till 43,1 procent i april jämfört med 22,6 procent ifjol. Hittills i år uppgår andelen till 37,1 procent, fortsätter Mattias Bergman.
Årets styrmedelsförändringar leder, tillsammans med Coronapandemins avtryck i fjolårets registreringar, till en ryckig marknad. Förutom att den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar slopades vid årsskiftet så höjs även förmånsskatten generellt med ca 25 procent från 1 juli. Alla dessa förändringar gör att vi tidigast under andra halvåret kommer kunna se de reella effekterna i nyregistreringarna. Vi bedömer dock att försämringarna av nu beslutade styrmedel gör att öknings-takten av laddbara fordon kommer att avta efter 1 juli och att Sverige får svårt att nå klimatmålen om inte justeringar görs, säger Mattias Bergman.
Dämpad marknad för lätta lastbilar efter höjd fordonsskatt
- Registreringarna av lätta lastbilar har präglats av en kraftig ryckighet. Under årets första kvartal, dvs inför malushöjningen den 1 april, registrerades nära 8 700 lätta lastbilar. I april registrerades endast 1 904 nya lätta lastbilar, en minskning med 23,4 procent jämfört samma månad i fjol som då påverkades av Coronapandemin och minskade med 39 procent. Sammantaget uppgår uppgången under årets fyra första månader till drygt 91 procent. Andelen eldrivna lätta lastbilar uppgick till 18,7 procent under april månad och till 4,4 procent under årets fyra första månader vilket är resultatet av att flera nya modeller introducerats och ökar kundernas val samt bonushöjningen, säger Mattias Bergman.
Ökade registreringar av tunga lastbilar och nära oförändrat för bussarna - Registreringarna av tunga lastbilar över 16 ton ökade med 16,6 procent i april jämfört med samma månad i fjol. Uppgången beror dels på att vi jämför med ett svagt april förra året på grund av Coronapandemin, dels på att e-handeln har ökat kraftigt under pandemin och som drivit marknaden. Under årets fyra första månader har tunga lastbilar sammantaget ökat med 5,6 procent. Under perioden januari till april har de första ellastbilarna över 16 ton, nio fordon, kunnat skönjas i registreringarna efter höstens lanseringar, säger Mattias Bergman.- Nyregistreringarna av bussar ökade med en procent i april och har hittills i år ökat med 26,6 procent, dock från en låg nivå. Bussmarknaden har påverkats negativt av Coronapandemin, men för vissa segment som styrs av offentliga upphandlingar, har förnyelsen av bussflottan fortsatt. Hittills i år har en av fyra nyregistreringar varit en elbuss, avslutar Mattias Bergman.
Sammanfattning av nyregistreringarna april 2021, jämfört med april i fjol
2021 | 2020 | % 21/20 | |
Personbilar | 21 873 | 18 916 | +15,6% |
Andel laddbara personbilar | 43,1% | 22,6% | |
Varav: | |||
Laddhybrider | 4 563 | 3 230 | +41,3% |
Elbilar | 4 869 | 1 040 | +368,2% |
Lastbilar, totalt | 2 519 | 2 970 | -15,2% |
Varav: | |||
Lätta lastbilar, upp till 3,5 ton | 1 904 | 2 485 | -23,4% |
Tunga lastbilar, över 16 ton | 526 | 451 | +16,6% |
Bussar, totalt | 100 | 99 | +1,0% |
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Registreringsperioden för april omfattar registreringar från 1 till och med 30 april. Antalet registreringsdagar är lika många som i fjol.
BIL Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror, vilket vanligtvis är ett fåtal. Dessa registreringar räknas istället in i påföljande månads registreringar.
För att läsa pressmeddelandet i sin helhet, klicka här.
När ni använder information och statistik från BIL Sweden, vänligen ange källa.
För mer information kontakta Mattias Bergman, VD BIL Sweden, tfn 070-810 78 86 eller mail: mattias.bergman@bilsweden.se
Kontakter
Mattias BergmanVD
Tel:070-810 78 86mattias.bergman@bilsweden.seOm
Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige
Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
- Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.
- Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.
- Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten.
- Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.
Följ Mobility Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden
Svag personbilsmarknad i mars – nyregistreringarna långt under femårssnittet1.4.2025 08:59:35 CEST | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken för mars visar en marginell uppgång på personbilsmarknaden. Samtidigt syns en fortsatt nedgång för lätta lastbilar och tunga lastbilar, vilket speglar den svaga byggkonjunkturen. Däremot har bussarna en stark månad, med tydliga tecken på ökad elektrifiering och förbättrad leveransförmåga.
Svag ökning av personbilsregistreringar i februari3.3.2025 08:58:54 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken för februari visar på en fortsatt svag återhämtning för personbilsmarknaden som drivs av aviserade räntesänkningar. Samtidigt minskar registreringarna av tunga och lätta lastbilar, vilket speglar den svaga bygg- och transportmarknaden.
Stark start på året - för tidigt att dra slutsatser3.2.2025 09:00:03 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken för januari visar en personbilsmarknad som ökar med 14 procent, med en ökning av både elbilar och laddhybrider. För etanolbilar syns en kraftig ökning som beror på nya lagändringar som träder i kraft 1 februari. Nyregistreringar av såväl tunga lastbilar som bussar ökade medan lätta lastbilar minskade.
Svagt fordonsår 2024 med ökade utsläpp, men viss ljusning 20252.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringarna av personbilar 2024 landade på den lägsta nivån på tio år. Detta är till stor del drivet av lågkonjunktur, höga räntor och brist på styrmedel. De tunga och lätta lastbilarna minskade med 21 procent respektive 12 procent jämfört med i fjol och bussmarknaden uppvisade en nedgång på 30 procent. 2024 var året då tillväxten för elbilar stannade av samtidigt som laddhybriderna ökade. Inbromsningen för elbilar har resulterat i att trenden med minskade utsläpp från nya bilar är bruten och Sveriges utsläpp ökade med cirka 3 gram koldioxid under året. 2025 förväntas bli ett svagt år med marginellt ökade registreringar jämfört med 2024.
Laddhybriderna ökar på en stagnerad marknad2.12.2024 08:57:09 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken visar på en fortsatt ökning av andelen laddhybrider samtidigt som utvecklingen för elbilar inte tagit ny fart. De tunga lastbilarna har haft en uppgång samtidigt som övriga fordonsslag backar och samtliga har en betydande nedgång under året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum