Stora negativa effekter för fordonsmarknaden med Januaripartiernas förslag
- Flera av Januaripartiernas förslag i budgeten bedömer vi är bra för den omställning som fordonsindustrin gör, bland annat satsningarna på laddinfrastruktur, reduktionsplikten och satsningarna på forskning. Däremot är vi bekymrade över förändringar som föreslås för lätta fordon eftersom de nu riskerar att bromsa upp den positiva utveckling vi har för laddbara bilar och därmed försena klimatomställningen, säger Mattias Bergman VD på BIL Sweden.
Januaripartierna har aviserat fyra stora förändringar som ska träda ikraft under 2021. Det handlar om;
- Slopandet av den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för samtliga miljöbilar.
- Generell höjning av förmånsvärdena.
- Förändringarna i Bonus-malussystemet.
- Återbetalningskrav av bonusen för första ägaren vid export inom fem år.
BIL Sweden har analyserat helheten av dessa förslag och gjort en konsekvensanalys om vad dessa förslag kommer att innebära för marknaden 2021 och 2022.
- För totalmarknaden för personbilar räknar vi med en nedgång på mellan 10-12 procent för 2021 i jämförelse om man skulle behålla dagens system. Det som också bekymrar oss är att den fina utveckling vi sett vad gäller laddbara bilar nu kommer att bromsa in. Vår tidigare prognos hade en andel laddbara bilar på cirka 40 procent för 2021, men nu riskerar andelen laddbara att stanna upp på årets förväntade nivå, cirka 30 procent och öka svagt 2022. Detta är mycket olyckligt eftersom det försenar omställningen och försvårar möjligheten att nå våra gemensamma klimatmål, fortsätter Mattias Bergman.
Från den 1 januari 2021 försvinner den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar. Sedan planeras ett förslag om att kraftigt höja förmånsvärden för bilar som registreras från och med 1 juli nästa år och som på årsbasis höjer förmånsskatten med flera tusen kronor.
- Företag har historiskt sett spelat en viktig roll för fordonsmarknaden vid teknikskiften då de investerar i ny teknik och nya modeller. En risk med en höjd förmånsbeskattning är att många kommer att välja bort förmånsbil, för att istället välja en äldre bil, och helst en så pass gammal att den inte drabbas av Bonus-malussystemet, dvs en bil som är äldre än tre år, fortsätter Mattias Bergman.
- I den offentliga debatten hörs allt oftare att bilförmånssystemet bidrar till att fler väljer större bilar som släpper ut mer. Det är en bild som inte stämmer överens med verkligheten. Hittills i år, januari – oktober, har de nyregistrerade förmånsbilarna ett genomsnittligt CO2-utsläpp på 90 g per km, jämfört med 104 g per km för privatpersoners nyregistreringar. Förmånssystemet, tillsammans med den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar och laddhybrider, har blivit en viktig prispressare och bidragit till att fler kunnat köpa laddbara bilar. Det har blivit en viktig inkörsport för elektrifieringen av fordonsflottan, avslutar Mattias Bergman.
Kontakter
Mattias BergmanVD
Tel:070-810 78 86mattias.bergman@bilsweden.seOm
Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige
Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar.
- Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.
- Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.
- Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten.
- Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.
Följ Mobility Sweden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden
Svag personbilsmarknad i mars – nyregistreringarna långt under femårssnittet1.4.2025 08:59:35 CEST | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken för mars visar en marginell uppgång på personbilsmarknaden. Samtidigt syns en fortsatt nedgång för lätta lastbilar och tunga lastbilar, vilket speglar den svaga byggkonjunkturen. Däremot har bussarna en stark månad, med tydliga tecken på ökad elektrifiering och förbättrad leveransförmåga.
Svag ökning av personbilsregistreringar i februari3.3.2025 08:58:54 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken för februari visar på en fortsatt svag återhämtning för personbilsmarknaden som drivs av aviserade räntesänkningar. Samtidigt minskar registreringarna av tunga och lätta lastbilar, vilket speglar den svaga bygg- och transportmarknaden.
Stark start på året - för tidigt att dra slutsatser3.2.2025 09:00:03 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken för januari visar en personbilsmarknad som ökar med 14 procent, med en ökning av både elbilar och laddhybrider. För etanolbilar syns en kraftig ökning som beror på nya lagändringar som träder i kraft 1 februari. Nyregistreringar av såväl tunga lastbilar som bussar ökade medan lätta lastbilar minskade.
Svagt fordonsår 2024 med ökade utsläpp, men viss ljusning 20252.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringarna av personbilar 2024 landade på den lägsta nivån på tio år. Detta är till stor del drivet av lågkonjunktur, höga räntor och brist på styrmedel. De tunga och lätta lastbilarna minskade med 21 procent respektive 12 procent jämfört med i fjol och bussmarknaden uppvisade en nedgång på 30 procent. 2024 var året då tillväxten för elbilar stannade av samtidigt som laddhybriderna ökade. Inbromsningen för elbilar har resulterat i att trenden med minskade utsläpp från nya bilar är bruten och Sveriges utsläpp ökade med cirka 3 gram koldioxid under året. 2025 förväntas bli ett svagt år med marginellt ökade registreringar jämfört med 2024.
Laddhybriderna ökar på en stagnerad marknad2.12.2024 08:57:09 CET | Pressmeddelande
Nyregistreringsstatistiken visar på en fortsatt ökning av andelen laddhybrider samtidigt som utvecklingen för elbilar inte tagit ny fart. De tunga lastbilarna har haft en uppgång samtidigt som övriga fordonsslag backar och samtliga har en betydande nedgång under året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum