Porsche

Nya Porsche 911 GT3 med Touring-paket

Dela
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket

En högprestandamaskin som föredrar att hålla låg profil - nya Porsche 911 GT3 med Touring-paket. Den sjunde versionen av den kraftfulla GT-bilen med 375 kW (510 hk) kan nu beställas med det utrustningspaket som var så extremt uppskattat hos föregångaren.

Den puristiska versionen av 911 GT3, med en tjänstevikt på endast 1 493 kg, kommer som standard med en sexväxlad GT-sportväxellåda. För första gången kan Touring-paketet nu också kombineras med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda (PDK).

Den mest iögonfallande exteriöra skillnaden är avsaknaden av den fasta bakre vingen från 911 GT3. Det nödvändiga marktrycket i höga hastigheter garanteras av en automatiskt uppfällbar bakre spoiler, som samtidigt ger bilen en mer lågmäld framtoning. Silverfärgade fönsterlister i högglansanodiserad aluminium är andradetaljer som understryker nykomlingens diskreta utseende. Frampartiet är lackerat i samma färg som karossen. Den eleganta inredningen med omfattande användning av svarta läderdetaljer är tillgänglig exklusivt för GT3-modellen med Touring-paket. Instrumentpanelens framsida och dörrsidornas övre del har en speciell prägling.

Namnet ”Touring-paket” kommer från en utrustningsvariant som fanns till 911 Carrera RS av årsmodell 1973. Redan då var fokus på en puristisk 911-design och en elegant klassisk interiör. Porsche återupplivade idén 2017 och erbjöd för första gången Touring-paketet till 911 GT3 ur generation 991. Sedan dess har den här varianten framför allt tilltalat fans av förstklassiga sportbilar med en uttalad passion för klassisk körglädje i ett diskret format.

Prestanda utan att synas: yttre och inre detaljer

I bakluckans luftintag sitter logotypen GT3 Touring med sin unika design. Sidorutornas lister och sportavgassystemets ändrör är silverfärgade. De här detaljerna erhålls i en sidenmatt svart finish om man väljer till det svarta exteriörpaketet till Touring-paketet. Då är också strålkastarna mörktonade.

Inuti har 911 GT3 med Touring-paket den klassiska sportbilskänslan. Rattkransen, knoppen till växelspaken/växelväljaren, mittkonsolen, dörrsidornas armstöd och handtagen för att stänga dörrarna är alla klädda i svart skinn. Interiören i delläder har svarta sömmar. Stolarnas mittparti är klädda med svart tyg och även innertaket är svart. På nackstöden är Porsches vapensköld inpräglad. Dörrtrösklarna och dekorlisterna på instrumentpanelen och mittkonsolen är gjorda av borstad svart aluminium.

Porsche erbjuder också nästan alla tillvalsmöjligheter till 911 GT3 i kombination med Touring-paketet. Däribland alla exteriörfärger och färger till fälgarna, LED-strålkastare med Porsche Dynamic Light System och Porsche Dynamic Light System Plus, olika assistanssystem, keramiska bromsar PCCB, lyftsystem för framaxeln, alla varianter av stolar, Sport Chrono-paket och olika ljudsystem.

Porsche Design erbjuder också en mycket speciell kronograf till de kunder som väljer 911 GT3 med Touring-paket. Klockan är försedd med ett urverk med flyback-funktion. Rotorn är utformad för att likna bilens fälgar och finns i sex olika versioner för att motsvara bilens specifikation. Urtavlan har en matt finish i Agate Grey Metallic medan de lysande gula kronografvisarna har samma färg som bilens varvräknare. Kronografen till 911 GT3 med Touring-paket har ett Porsche läderarmband med ”GT3”-prägling och svarta dekorativa sömmar. Kronografen tillverkas i Porsches eget schweiziska urmakeri och är exklusivt reserverat för ägarna till 911 GT3 med Touring-paket.

Med know-how från motorsport: 911 GT3

I den sjunde versionen av den här högprestandamodellen har Porsche infört raceteknik i en produktionsmodell på ett ännu mer systematiskt sätt än tidigare. Framaxeln med dubbla länkarmar, såväl som kompromisslösa aerodynamiska hjälpmedel som bakre vinge med svanhalsinfästning och den markanta diffusorn kommer ursprungligen från den framgångsrika tävlingsmodellen 911 RSR GT, och den 375 kW (510 hk) starka 4,0-liters boxermotorn bygger på drivlinan i 911 GT3 R som testats och utprovats i långdistansracing.

Trots bredare kaross, större hjul och fler tekniska detaljer är nya 911 GT3 inte tyngre än föregångaren. Den väger 1 493 kg med manuell växellåda och 1 510 kg med dubbelkopplingslåda (PDK). Motorhuven gjord av kolfiberförstärkt plats (CFRP), lättviktsglas i rutorna och smidda aluminiumfälgar är exempel på fokus på viktbesparing, liksom också det lättviktssportavgassystemet.

Tävlingsgenerna märks i praktiskt taget alla detaljer i nya 911 GT3. Förarplatsen är för första gången utrustad med en så kallad Track Screen. Med ett knapptryck reduceras informationen i de digitala displayerna till vänster och höger om varvräknaren till att visa viktig information om däcktryck, oljetryck, olje- och kylvattentemperatur samt bränslenivå. 911 GT3 har en lättillgänglig Mode Switch på ratten. Den underlättar snabba växlingar mellan Normal-inställning och de individuellt anpassningsbara Sport- och Track-inställningarna.

Porsche 911 GT3 kostar från 1 840 000 kronor. Touring-paketet kan beställas som tillval utan extra kostnad.

Mer information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de

911 GT3 med Touring-paket (manuell): bränsleförbrukning vid blandad körning 12.9 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 292 g/km

911 GT3 med Touring-paket (PDK): bränsleförbrukning vid blandad körning 12.9 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 293 g/km

 

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda enligt mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhålls med den tidigare NEDC-mätmetoden.

Kontakter

Bilder

Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 och 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 och 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Interiören i Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Interiören i Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket - här utrustad med skalstolar
Porsche 911 GT3 med Touring-paket - här utrustad med skalstolar
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Porsche 911 GT3 med Touring-paket
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Plug-in hybrider och helelektriska bilar är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 50 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande

Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.

Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande

Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.

Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande

Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye