Världspremiär för nya Porsche 911 GTS

Ungefär ett och ett halvt år efter lanseringen av den senaste generationen 911 utvidgas modellprogrammet med de sportiga GTS-modellerna. Det är tolv år sedan Porsche introducerade den första GTS-versionen av 911. Nu lanseras en ny generation av den populära sportiga modellen – kraftfullare, utseendemässigt mer distinkt och med bättre köregenskaper än någonsin. Den sexcylindriga boxermotorn utvecklar 353 kW (480 hk), vilket är mer än 22 kW (30 hk) mer än dagens 911 Carrera S och föregående 911 GTS.
Fem modellvarianter finns nu tillgängliga med priser från 1 415 000 kronor.
- 911 Carrera GTS med bakhjulsdrift, som Coupé och Cabriolet
- 911 Carrera 4 GTS med fyrhjulsdrift, som Coupé och Cabriolet
- 911 Targa 4 GTS med fyrhjulsdrift
Med åttastegad dubbelkopplingslåda (PDK) eller en sjuväxlad manuell växellåda, ett GTS-specifikt sportchassi med Porsche Active Suspension Management (PASM) och högprestandabromsar från 911 Turbo, är de kraftfulla längsgående och laterala krafter som påverkar GTS-modellen under kontroll. Köregenskaperna förbättras ytterligare med Lightweight Design-paketet, som för första gången finns tillgängligt till GTS, som sparar 25 kilogram.
Den nya modellens nedtonade sportiga utseende har svarta kontrasterande karossdetaljer och mörktonade strålkastare. Svart dominerar också interiören. Ett stort antal detaljer klädda med Race-Tex mikrofiber skapar en både dynamisk och elegant känsla. Den senaste generationen Porsche Communication Management (PCM) förbättrar både hanteringen och uppkopplingen.
Skräddarsydd fjädring och unikt avgassystem
Den turboladdade tre liter stora sexcylindriga boxermotorn i nya 911 GTS utvecklar 353 kW (480 hk). Det maximala vridmomentet är 570 Nm, en ökning med 20 Nm jämfört med föregångaren. Noll till hundra km/h tar endast 3,3 sekunder med 911 Carrera 4 GTS Coupé med åttastegad dubbelkopplingslåda (PDK), vilket är tre tiondelar snabbare än föregångaren. En kortslagig sjuväxlad manuell växellåda är tillgänglig för alla 911 GTS-modeller som ett alternativ till PDK.
Fjädringen, som kommer från 911 Turbo och modifierats för GTS-modellerna, uppfyller mycket högt ställda krav. Tack vare det standardmonterade Porsche Active Suspension Management (PASM) svarar stötdämparna blixtsnabbt på förändringar i underlaget. I Coupé and Cabriolet är PASM standard i kombination med ett 10 mm sänkt sportchassi. I 911 Targa 4 GTS används det mer komfortinriktade PASM-chassit från 911 Targa 4S.
Teknikerna har också, genom att använda det effektiva bromssystemet från 911 Turbo, anpassat GTS-modellens bromsegenskaper efter dess höjda prestanda. Fälgarna med centrumbult, 20 tum fram och 21 tum bak, kommer även de från 911 Turbo. Det standardmonterade sportavgassystemet levererar en mäktig ljudbild, tack vare sin specifika GTS-inställning, i kombination med något mindre ljudisolering av interiören.
Svarta exteriördetaljer
Ett antal svarta eller mörktonade exteriördetaljer är typiska för 911 GTS. På 911 Targa 4 GTS inkluderar det den modellspecifika Targa-bågen inklusive ”Targa”-emblemet. Andra högblanka svarta detaljer är frontspoilerläppen, fälgarna med centrumbult, motorluckans grill, GTS-bokstäverna på dörrtrösklarna och bilens bakparti. Som tillval finns ett exteriörpaket där dessa och andra detaljer är utförda i högglanspolerat svart.
Alla 911 GTS-modeller har Sport Design-paketet med distinkta detaljer i fronten, på bakpartiet och vid dörrtrösklarna. Partiet runt strålkastarna är mörktonade, och bilen är som standard utrustad med LED-strålkastare med Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus). Bakljusen är unika för GTS-modellerna.
Lightweight Design-paketet: lägre vikt och högre marktryck
Köregenskaperna förbättras ytterligare med Lightweight Design-paketet, som nu för första gången finns tillgängligt för 911 GTS. Upp till 25 kg sparas med hjälp av lättare kolfiberförstärkta (CFRP) skalstolar, lättviktsglas till sidorutorna och bakrutan samt ett lättviktsbatteri. Dessutom har baksätet slopats. Andra prestandahöjande förbättringar är bakaxelstyrning som är standard i det här utrustningspaketet, liksom extra aerodynamiska detaljer.
Interiört: svart Race-Tex och Sportstolar Plus
GTS-modellens sportiga detaljer forsätter på insidan – både funktion och form. Den sjuväxlade manuella lådans växelspak har kortats med 10 mm, vilket gör det möjligt att skifta växel med en snabb handledsvickning. Såväl en GT-sportratt, som Sport Chrono-paketet med mode switch, Porsche Track Precision-app och däcktemperaturdisplay ingår i standardutrustningen. Sportstol Plus med fyrvägsinställning, som är standard, ger gott sidostöd och hög komfort. Den inre ljudisoleringen har bantats för ökad akustisk körglädje.
Flera Race-Tex-detaljer framhåller den eleganta dynamiska känslan. Mittsektionerna på sätena, ratten, växelväljaren, dörrhandtagen, dörrarmstöden och locket till förvaringsfacket är alla utförda i det materialet. Med GTS-modellens interiörpaket är de dekorativa sömmarna som tillval tillgängliga i Carmine Red eller Crayon. Säkerhetsbältena och de broderade GTS-bokstäverna i nackskydden, varvräknaren och Sport Chrono-klockan kommer med samma kontrasterande färger. De dekorativa inläggen på instrumentpanelen och på dörrarna levereras med med GTS interiörpaketet i matt Carbon.
Nu också med Android Auto
Den nya generationen Porsche Communication Management (PCM) innehåller flera nya funktioner och är betydligt enklare att använda. “Touch”-området i Mediamenyn har förstorats och möjligheten att ändra ordningen på hemmaskärmen är ny. Den förbättrade röstigenkänningen känner igen vanligt tal och kan aktiveras med “Hey Porsche”. iOS och Android-användare får full uppkoppling. Med Apple Car Play® and now Android Auto, kan motsvarande funktioner i mobiltelefonen användas fullt ut i de nya Porsche 911 GTS-modellerna.
Mer information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.porsche.de
911 GTS modellerna: bränsleförbrukning vid blandad körning 11.4 – 10.4 l/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning 259 – 236 g/km
Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda enligt mätmetoden WLTP. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhålls med den tidigare NEDC-mätmetoden.
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder










Om
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Plug-in hybrider och helelektriska bilar är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör över 50 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande
Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.
Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!17.9.2025 14:10:00 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia närmar sig. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 20 september!
Tusenkonstnären bland sportbilar – Porsche 911 turbo S7.9.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche presenterar en ny toppversion av 911 på bilmässan IAA Mobility i München – med en innovativ drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik är nya 911 Turbo S den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Den 711 hk starka och fyrhjulsdrivna sportbilen förenar enastående prestanda med hög exklusivitet, långfärdskomfort och användarvänlighet.
Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande
Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
