Krisåtgärderna hade en positiv effekt på journalistiken under pandemin
MPRT genomförde en enkätundersökning i syfte att följa upp effekterna av krisstödet. Resultaten sammanställdes i en rapport som nu har överlämnats till kulturdepartementet. Undersökningen visar att stödmottagarnas upplevelse av regeringens krisstöd varit positiva samt att åtgärderna har haft effekt och att de bidragit till att mildra effekterna av den uppkomna krisen.
84 procent av de svarande uppgav att deras annonsintäkter minskat under pandemin, 18 procent uppgav att deras läsarintäkter ökat och 16 procent att deras läsarintäkter minskat. Åtgärderna har varit utformade på ett sådant sätt att de bidragit till att stötta medierna i den pågående krisen och att de har möjliggjort för många bolag att hantera den bättre. Utvärderingen visar att vissa stöd och åtgärder var mer effektiva än andra. Flera av de som tagit emot stöd för lokal journalistik beskriver att stödet kunnat stärka och upprätthålla den lokala journalistiken.
Det stöd som tagits emot av flest och också ansetts vara mest effektivt är redaktionsstödet. Majoriteten av bolagen som fått redaktionsstöd (57 av 63) anser att stödet varit effektivt. Redaktionsstödet har även öppnat upp för nya sökande som tidigare inte varit berättigade till stöd. Särskilt för gratistidningarna har det haft stor betydelse att få möjlighet att söka stöd för sitt redaktionella arbete.
Enkäten innehöll även en fråga om hur branschen ser på det fortsatta redaktionella arbetet efter pandemin. Flera av de svarande uppgav att de fortsätter satsa på lokal journalistik och att de ser goda möjligheter till det.
De åtgärder och krisstöd som fördelats hade totalt sett en positiv effekt på möjligheten att fortsätta bedriva nyhetsjournalistik under en pågående pandemi.
Bakgrund
Myndigheten för press, radio och tv har under 2020 haft i uppdrag att dela ut flera olika typer av stöd men även att hantera andra åtgärder som syftat till att stötta nyhetsmedier under pandemin. MPRT har fått i uppdrag av regeringen att redovisa resultaten av stödens fördelning och effekterna för de nyhetsmedier som omfattats av de vidtagna åtgärderna. Redovisningen ska lämnas senast den 24 juni 2021.
Nyckelord
Kontakter
För mer information kontakta;
Tove de Vries, 08-580 070 04
Kajsa Rodin. 08-580 070 42
Dokument
Länkar
Om
Mediemyndigheten tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi ska inom vårt verksamhetsområde verka för yttrandefrihet, medie- och informationskunnighet samt möjligheterna till mediemångfald och tillgänglighet. Vi ska också verka för att stärka barn och unga som medvetna medieanvändare, ta tillvara deras erfarenheter samt verka för att skydda barn från skadlig mediepåverkan.
Följ Mediemyndigheten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Mediemyndigheten
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen5.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad3.11.2025 11:32:16 CET | Pressmeddelande
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter23.10.2025 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke20.10.2025 11:27:41 CEST | Pressmeddelande
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla10.10.2025 09:25:12 CEST | Pressmeddelande
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
