Lidl Sverige

Destination Lidl är tillbaka!

Dela
Lidls succékampanj från sommaren 2020 är tillbaka med flertalet svenska nyheter och fler svenska leverantörer. Lidl Sverige vill underlätta för sina kunder att fortsätta njuta av gamla och nya svenska favoriter från hela landet.

Destination Lidl började med ett nödrop från flertalet svenska matproducenter i början av mars 2020. Covid-19 och konsekvenserna av pandemin hotade deras fortlevnad. Samma dag svarade Lidl och gav producenterna möjlighet att snabbt prövas som leverantörer. Responsen var enorm, hundratals företag svarade och efter Lidls urval har drygt 50 små och medelstora, svenska leverantörer fått möjlighet att sälja sina varor i Lidls samtliga butiker runt om i landet.

- Idag har Lidl fler svenska varor i butikerna än någonsin förr och sortimentet ökar. Det är ett sätt att stödja lokala matproducenter och att ge fler möjligheten att njuta av god mat. Vi agerade självklart direkt på förra årets nödrop och nu har vi sålt över 3,3 miljoner varor från dessa svenska matproducenter, säger Bella Goldman Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör vid Lidl Sverige

Sommaren är den period då vi svenskar reser som mest, men även denna sommar präglas av den pandemi som förra våren var upphov till nödropet. Att låta Destination Lidl komma tillbaka var därmed en självklarhet. Våra möjligheter att resa och träffas öppnas så sakteliga upp men är ännu inte som innan pandemin startade. Lidl vill därför med Destination Lidl låta kunderna upptäcka nya delar av härliga Sverige och dess matkultur i sin lokala Lidl-butik.

- Vi vill erbjuda våra kunder en möjlighet att resa, men i våra butiker, hela vägen till nordligaste Norrland eller till sydligaste Skåne. Vi har utökat vårt sortiment med svenska leverantörer successivt under året och vill visa på vårt breda sortiment med varor av högsta kvalitet till bästa pris, fortsätter Bella Goldman.

Destination Lidl tar dig även i år på en rundresa i vårt avlånga land för att avnjuta bland annat räddad frukt i form av juice från Halmstad, surdegsbröd från Dalarna och chili från Skåne. Bland de nya leverantörerna återfinns bland annat Mjälloms Tunnbröd från Höga Kusten, Östgötasvamp från Vikingstad och Klings Glass från Mariestad.

Läs mer om Destination Lidl: Åk på smakresa denna hemester med Destination Lidl

Kontakter

Bilder

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Prisvärd påskfavorit! Lidls gravade lax utsedd till bäst i test16.4.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Gravad lax är en självklar favorit på många svenskars påskbord – och i år kommer det inte kosta många lax att imponera på svärmor och svärfar i påsk. I ett smaktest utfört av Allt om mat har Lidls ASC-märkta gravade lax från Nautica utsetts till bäst i test – förutom en perfekt välbalanserad smak är det dessutom testets mest prisvärda produkt! ”Fina skivor med god doft, perfekt välbalanserad smak samt en härlig konsistens gör denna lax till en vinnare”, anser testpanelen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye