Aftonbladet har åter börjat investera

Aftonbladets resultat för 2020 beror bland annat på en omfattande omorganisation under året. En omorganisering som ledde till färre anställda, men också till engångskostnader för omstruktureringen på 34 miljoner kronor.
– Det har varit ett minst sagt extraordinärt år för hela mediebranschen. Aftonbladet har tagit sig igenom den perfekta stormen, men kommit ur den urstarkt. Vi ser att pandemin påskyndat digitaliseringen och vi ser en allt större betalningsvilja för journalistik, det har medfört att vi ser en fortsatt stark tillväxt i digitala prenumerationsintänkter för både Aftonbladet Plus och hälsotjänsten Wellobe. Aftonbladet har också befäst sin position som svenska folkets primära nyhetskälla, säger Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsteds nyhetsmedier i Sverige och Norge.
Trots coronapandemins effekter på både såld upplaga och annonsintäkter gick Aftonbladet starkt in i 2021. Bland annat ökade prenumerationsintäkter, ett omfattande kostnadsprogram och en annonsmarknad som återhämtade sig till mer normala nivåer under andra halvåret 2020 har gjort att Aftonbladet snabbare än väntat kunnat byta fokus – och börjat investera igen.
– Jag är väldigt stolt och glad över hur medarbetarna på Aftonbladet tagit sig igenom den här svåra tiden. Vi ser nu en fin tillväxt i alla Aftonbladets digitala intäktsben och har kunnat skifta fokus. Nu kan vi åter investera i områden som är viktiga för att säkra framtida tillväxt och lönsamhet för tidningen, bland annat med flera strategiskt viktiga rekryteringar, säger Siv Juvik Tveitnes.
2020 |
2019 |
Var (%) |
Var (MSEK) |
|
Rörelseintäkter |
1 472 |
1 586 |
-7.2% |
-114.0 |
Rörelseresultat* |
-33.0 |
8.3 |
-513% |
-41.3 |
Årets resultat |
22.1 |
14.0 |
+57.9% |
+8.1 |
* Skillnaden i Rörelseresultat jämfört med Årets resultat för Aftonbladet beror på återföring av obeskattade reserver.
Viktiga faktorer som påverkat Aftonbladets resultat 2020
- Pandemin har påskyndat digitaliseringen och lett till större betalningsvilja, det har lett till en snabbare återhämtning efter en svag inledning av året.
- Annonsmarknaden påverkades kraftigt av covid-19 och visar första halvåret på en negativ tillväxt. Under andra halvåret sker en återhämtning till mer normal nivå.
- Aftonbladet tog emot coronastöd om 17,2 miljoner kronor.
- Den tryckta huvudtidningens upplaga minskade mer än beräknat på grund av covid-19, däremot stod sig magasinen oerhört starkt under hela 2020.
- Aftonbladet initierade ett omfattande kostnadsprogram om 100 miljoner kronor under våren 2020.
- Det negativa rörelseresultatet beror bland annat på engångskostnader i samband med omstruktureringen, uppgående till 34 miljoner kronor.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum