Aftonbladet har åter börjat investera

Aftonbladets resultat för 2020 beror bland annat på en omfattande omorganisation under året. En omorganisering som ledde till färre anställda, men också till engångskostnader för omstruktureringen på 34 miljoner kronor.
– Det har varit ett minst sagt extraordinärt år för hela mediebranschen. Aftonbladet har tagit sig igenom den perfekta stormen, men kommit ur den urstarkt. Vi ser att pandemin påskyndat digitaliseringen och vi ser en allt större betalningsvilja för journalistik, det har medfört att vi ser en fortsatt stark tillväxt i digitala prenumerationsintänkter för både Aftonbladet Plus och hälsotjänsten Wellobe. Aftonbladet har också befäst sin position som svenska folkets primära nyhetskälla, säger Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsteds nyhetsmedier i Sverige och Norge.
Trots coronapandemins effekter på både såld upplaga och annonsintäkter gick Aftonbladet starkt in i 2021. Bland annat ökade prenumerationsintäkter, ett omfattande kostnadsprogram och en annonsmarknad som återhämtade sig till mer normala nivåer under andra halvåret 2020 har gjort att Aftonbladet snabbare än väntat kunnat byta fokus – och börjat investera igen.
– Jag är väldigt stolt och glad över hur medarbetarna på Aftonbladet tagit sig igenom den här svåra tiden. Vi ser nu en fin tillväxt i alla Aftonbladets digitala intäktsben och har kunnat skifta fokus. Nu kan vi åter investera i områden som är viktiga för att säkra framtida tillväxt och lönsamhet för tidningen, bland annat med flera strategiskt viktiga rekryteringar, säger Siv Juvik Tveitnes.
|
2020 |
2019 |
Var (%) |
Var (MSEK) |
|
|
Rörelseintäkter |
1 472 |
1 586 |
-7.2% |
-114.0 |
|
Rörelseresultat* |
-33.0 |
8.3 |
-513% |
-41.3 |
|
Årets resultat |
22.1 |
14.0 |
+57.9% |
+8.1 |
* Skillnaden i Rörelseresultat jämfört med Årets resultat för Aftonbladet beror på återföring av obeskattade reserver.
Viktiga faktorer som påverkat Aftonbladets resultat 2020
- Pandemin har påskyndat digitaliseringen och lett till större betalningsvilja, det har lett till en snabbare återhämtning efter en svag inledning av året.
- Annonsmarknaden påverkades kraftigt av covid-19 och visar första halvåret på en negativ tillväxt. Under andra halvåret sker en återhämtning till mer normal nivå.
- Aftonbladet tog emot coronastöd om 17,2 miljoner kronor.
- Den tryckta huvudtidningens upplaga minskade mer än beräknat på grund av covid-19, däremot stod sig magasinen oerhört starkt under hela 2020.
- Aftonbladet initierade ett omfattande kostnadsprogram om 100 miljoner kronor under våren 2020.
- Det negativa rörelseresultatet beror bland annat på engångskostnader i samband med omstruktureringen, uppgående till 34 miljoner kronor.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
