Betygen stabila under pandemin
- Att betygen verkar ligga stabilt kan tyda på att både lärare och elever har klarat detta tuffa år med pandemin på ett bra sätt. Ingen elevgrupp verkar ha påverkats mer negativt av pandemin än någon annan utifrån vad vi kan se i den preliminära betygsstatistiken, säger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson.
Något större andel behöriga till gymnasieskolan
Totalt är 85,9 procent av eleverna i årskurs 9 behöriga att söka till gymnasieskolans yrkesprogram, visar den preliminära statistiken från våren 2021. Det tyder på en ökning med 0,3 procentenheter jämfört med den slutliga statistiken för 2020. 86,9 procent av flickorna och 85 procent av pojkarna är behöriga att söka yrkesprogram. För flickor är andelen oförändrad jämfört med våren 2020 medan det är en ökning med 0,7 procentenheter för pojkarna. Störst ökning återfinns i gruppen nyinvandrade elever, där behörigheten har ökat med 2,3 procentenheter sedan föregående läsår.
Skillnaden i behörighet mellan flickor och pojkar minskar
Sedan våren 1998 har andelen med gymnasiebehörighet varit större bland flickorna jämfört med pojkarna. I samband med flyktingvågen hösten 2015 ökade andelen pojkar i högstadiet. Många av de nyanlända pojkarna uppnådde inte behörighet till nationellt program våren 2016 och skillnaden i andel behöriga flickor och pojkar ökade därför påfallande mycket det året. Därefter har skillnaden i behörighet mellan flickor och pojkar minskat successivt för varje år.
Genomsnittliga meritvärdet oförändrat
Det genomsnittliga meritvärdet beräknat på 17 ämnen var 231,1 enligt den slutliga officiella statistiken för våren 2020. Enligt den preliminära statistiken för våren 2021 är meritvärdet oförändrat.
Fler tar gymnasieexamen inom tre år
Andelen elever som börjar gymnasieskolans nationella program och tar examen inom tre år fortsätter att öka. Våren 2021 var det 79,5 procent av eleverna som slutförde gymnasieskolan med examen inom tre år. Det är en ökning med 1,2 procentenheter jämfört med våren 2020 då motsvarande andel var 78,3 procent. Andelen ökar för såväl kvinnor som män.
Den genomsnittliga betygspoängen har ökat över tid, men den preliminära statistiken från våren 2021 visar en avmattning då det är nästan samma genomsnittliga poäng som 2020.
- De preliminära betygsresultaten är en statistiksammanställning. Vi kommer att fördjupa analysen om pandemins påverkan på betygsresultaten under detta och kommande år. Eftersom den slutliga betygsstatistiken kan skilja sig något från de preliminära resultaten är det viktigt att invänta denna för att med säkerhet kunna veta hur betygsresultaten faktiskt ser ut, säger Peter Fredriksson.
Fakta om den preliminära betygsstatistiken
- Den preliminära statistiken för grundskolan omfattar betyg som har rapporterats fram till den 28 juni. För årskurs 9 baseras statistiken på 90 procent av eleverna. Det fortsatta insamlingsarbetet med påminnelser och granskning medför att ytterligare uppgifter kommer att ingå i den slutliga officiella statistiken.
- För gymnasieskolan baseras den preliminära statistiken på uppgifter från Universitets- och högskolerådet (UHR). De allra flesta skolenheter är anslutna till UHR. Skolor som inte är anslutna, färre än tre procent, rapporterar via en särskild insamling och dessa uppgifter kommer att ingå i den slutliga officiella statistiken.
- Den preliminära betygsstatistiken finns enbart på riksnivå. Lokal betygsstatistik på enskilda skolor eller skolhuvudmän går att ta del när den slutliga betygsstatistiken presenteras.
PM Preliminär betygsstatistik våren 2021
Slutbetygen kommer i september och november
Slutbetygen för årskurs 9 presenteras den 30 september och slutbetygen för avgångseleverna på gymnasieskolan den 30 november 2021.
Kontaktuppgifter
För frågor till Peter Fredriksson, kontakta Skolverkets presstjänst 08-527 333 00 eller presstjanst@skolverket.se
För frågor om statistiken, kontakta enhetschef Christina Sandström på 08-527 333 38.
Nyckelord
Kontakter
Skolverkets Presstjänst
Vi kan hjälpa dig som är journalist att hitta rätt person att prata med eller intervjua. Dessutom kan vi ge dig aktuell information om Skolverket och vår verksamhet.
Susan OttosenPressekreterare
Tel:08-527 337 52susan.ottosen@skolverket.seOm
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
