Audi

Framgångsrikt första halvår för Audi: Leveransrekord och starkt resultat

Dela
Ett starkt resultat efter sex månader: Audi-koncernen uppnådde ett framgångsrikt halvårsresultat trots den kritiska situationen med halvledartillgång. Under perioden januari till juni levererade företaget totalt 981,681 bilar och summerade det bästa första halvåret Audis historia. Den positiva volymutvecklingen återspeglas även i det finansiella resultatet. Försäljningsintäkterna uppgick till 29,2 miljarder euro. Rörelseresultatet på 3,1 miljarder euro återspeglar den höga kundefterfrågan, en stark försäljningsinsats och fortsatt kostnadskontroll. Audi drog dessutom fördel av positiva värderingseffekter vid säkring av råmaterial. Försäljningsmarginalen på 10,7 procent ligger därför inom den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procent. Nettokassaflödet på 5,5 miljarder euro återspeglar den finansiella styrkan inom Audi-koncernen.
Framgångsrikt första halvår för Audi. Leveransrekord och starkt resultat.
Framgångsrikt första halvår för Audi. Leveransrekord och starkt resultat.
  • Leveransrekord: bästa första halvåret i Audis historia med 981,681 kundleveranser
  • Försäljningsintäkter €29.2 Mrd, rörelseresultat €3.1 Mrd, försäljningsmarginal 10,7 procent, vinst före skatt  €3.9 Mrd
  • Starkt nettokassaflöde: €5.5 Mrd
  • CFO Rittersberger: “Vi summerar ett framgångsrikt första halvår. Inte desto mindre kommer situationen vara fortsatt utmanande.“

“Den positiva trenden från årets början fortsatte in i juni: vi summerar ett framgångsrikt första halvår. Vår finansiella prestation visar att vi tack vare omfattande motåtgärder har hanterat utmaningarna i den globala halvledarbristen väl och kunnat dra fördel av möjligheterna i den positiva marknadsutvecklingen,” säger Jürgen Rittersberger, CFO inom AUDI AG. “De höga leveranstalen, som till och med överträffar nivåerna innan krisen, och den goda lönsamheten är en tydlig bekräftelse på kapaciteten i vårt företag och attraktiviteten i vår produktportfölj.

Globalt leveransrekord

Kundernas fortsatt stora intresse för Audis modeller ledde till leveransrekord under det första halvåret. Under perioden januari till juni levererade företaget 981,681 Audi-bilar till kunder över hela världen – en ökning med 38,8 procent jämfört med föregående år (2020: 707,225). Med 518,853 leveranser under april till juni (2020: 354,232) var perioden det starkaste kvartalet i företagets historia. På den kinesiska marknaden uppnåddes det bästa resultatet hittills med 418,749 levererade bilar under det första halvåret (+38.4 procent). Även i USA gjorde Audi sitt bästa halvår med 121,835 bilar (+59.9 procent). I Europa fanns ett motsvarande momentum med en ökning på 32,7 procent (351,588 bilar). Framförallt ökade premiummärket försäljningen av elbilar och plug-in hybrider till ca 80,000 levererade bilar, vilket var mer än dubbelt så många som motsvarande period året innan (2020: ca 36,000). Dessutom visade försäljningen av suvar och de större modellerna höga tillväxttal.

“Ökad kundefterfrågan och den framgångsrika försäljningsprestationen globalt var starka drivkrafter under det första halvåret. Vi fortsätter vår framgångsrika utveckling för att bli en ledande leverantör av hållbar premiummobilitet,”säger Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör i AUDI AG:s ledning.

Elektrifieringsoffensiv

Elektrifieringen fortgår hos de fyra ringarna: Audi fasar stegvis ut tillverkningen av förbränningsmotorer fram till 2033, och målet är att bli koldioxidneutrala senast 2050. Den breda elektrifieringsoffensiven kommer parallellt fortsätta rullas ut. Med nya e-tron GT quattro, RS e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron, har elbilsprogrammet utökats med ytterligare fyra modeller i år. Det betyder att Audi redan i år lanserar fler elbilar på marknaden än bilar med förbränningsmotorer. 2025 räknar företaget med att ha över 20 helt eldrivna modeller i programmet.

Försäljningsintäkterna högre än innan krisen

Under de första sex månaderna ökade Audi-koncernen försäljningsintäkterna med 42,7 procent till 29,212 miljoner euro (2020: 20,476). Jämfört med föregående år, som präglade av globala nedstängningar, ökade omsättningen under det första halvåret i alla bilsegment, tack vare en gynnsam produkt- och regionmix med upprätthållande av prisnivåer. Den höga efterfrågan på suvar hade en positiv effekt på resultatet där Q-modellerna tagits emot väl på många marknader, framförallt i USA och Kina. Resultatet för Lamborghini på 961 miljoner euro (2020: 766) var också högre än året innan.

Försäljningsmarginal inom den strategiska målkorridoren

Under det första halvåret uppnådde Audi-koncernen ett rörelseresultat på 3,113 miljoner euro (2020: -750). Försäljningsmarginalen under den första hälften ökade till 10,7 procent (2020: -3.7) och ligger därför inom den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procent. Utöver det starka resultatet i kärnaffären och fortsatt kostnadsdisciplin, förstärktes den höga nivån på försäljningsintäkterna av positiva värderingseffekter framförallt vid råmaterialsäkring som uppgick till 0,9 miljoner euro jämfört med föregående år.

För första halvåret 2021 rapporterar Audi-koncernen ett resultat före skatt på 3,875 miljoner euro (2020: 86). Det ingående finansiella resultatet på 762 miljoner euro (2020: 836 Mio) reflekterar framförallt den starka affären i Kina. Nettokassaflödet uppgick till 5,512 miljoner euro (2020: 1,953) och visar att Audi-koncernen är finansiellt robust och välpositionerat för framtiden. Utöver hög lönsamhet och fortsatt kostnadsdisciplin, profiterade de fyra ringarna även från säsongsmässiga faktorer och effekter från det volymstarka sista kvartalet 2020.

Fortsatt försiktig optimism för helåret

För helåret 2021 förväntar sig företaget ökad efterfrågan på den globala bilmarknaden. Samtidigt finns det signaler om att månaderna framöver kommer att påverkas av den kritiska leveranssituationen för halvledare. Audi fortsätter arbeta intensivt med motåtgärder, men förväntar sig mot bakgrund av läget, inte kunna kompensera för produktionsbortfallet fullt ut under året. Audi-koncernen förväntar sig inte heller några ytterligare substantiella positiva värderingseffekter från råmaterialsäkring under andra halvåret.

De fyra ringarna har inte desto mindre en försiktigt optimistisk syn på de återstående månaderna på året. Audi-koncernen förväntar sig att leveranserna från Audi-märket och att försäljningsintäkterna blir betydligt högre än föregående år. Försäljningsmarginalen förväntas inom det planerade spannet på mellan 7 och 9 procent. Baserat på den positiva trenden från det första halvåret och med hänsyn till de högre säsongsmässiga utgifterna under det andra halvåret, justerar Audi-koncernen sin prognos för nettokassaflödet till mellan 4,5 och 5,5 miljarder euro.

 

1:a halvåret 2021

1:a halvåret 2020

Leveranser Audi

981 681

707 225

Försäljningsintäkter Audi-koncern, miljoner euro

29,211

20,476

Rörelseresultat Audi-koncern, miljoner euro

3,113

-750

Försäljningsmarginal Audi-koncern, procent

10,7

-3,7

Nettokassaflöde Audi-koncern, miljoner euro

5,512

1,953

Leveranser Audi

1:a halvåret 2021

1:a halvåret 2020

Totalt

981 681

707 225

Europa

351 588

265 020

-        Tyskland

104 031

98 381

-        UK

67 866

40 399

-        Frankrike

27 961

18 539

-        Italien

35 279

21 541

-        Spanien

20 285

16 726

-        Sverige

 9 891  8 806

USA

121 835

76 210

Mexico

5 699

3 703

Brasilien

2 961

2 585

Kina inkl Hong Kong

418 749

302 512

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Framgångsrikt första halvår för Audi. Leveransrekord och starkt resultat.
Framgångsrikt första halvår för Audi. Leveransrekord och starkt resultat.
Ladda ned bild
Elbilen Audi RS e-tron GT
Elbilen Audi RS e-tron GT
Ladda ned bild
Elbilen Audi Q4 e-tron
Elbilen Audi Q4 e-tron
Ladda ned bild
Jürgen Rittersberger, CFO AUDI AG
Jürgen Rittersberger, CFO AUDI AG
Ladda ned bild
Elbilen Audi Q4 e-tron
Elbilen Audi Q4 e-tron
Ladda ned bild

Om

Audi
Audi

151 88 Södertälje

08-553 866 50http://www.audi.se
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

 

Följ Audi

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Audi

Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande

Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.

Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande

Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.

Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande

Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye