Varvrekord på Nordslingan: Audi RS 3 snabbast i kompaktklassen

- 7:40.748 minuter: ny rekordtid i kompaktsegmentet
- Idealisk setup: torque splitter, semi-slicks och RS sportchassi plus
- Vid ratten: Frank Stippler, racing- och utvecklingsförare Audi Sport
- Legendarisk: 2,5-liters femcylindrig motor, 400 hk, 500 Nm
- Beställningsbara: Nya RS 3 Sportback och RS 3 Sedan
“Jag är stolt över hela teamet. Alla har jobbat hårt för den här dagen,” kommenterade Marvin Schwätter, teknisk projektledare för RS 3, när rekordtiden dök upp på tavlan. “I början av utvecklingen visste vi inte hur snabb vår kompakta sportbil skulle bli på nordslingan, förklarade han. “Men under uthållighetstestningen insåg vi att vi fick väldigt bra tider och kunde sätta ett nytt rekord.”
Innan rekordvarvet justerade Frank Stipplers team enbart däcktrycket på sina Pirelli P Zero “Trofeo R” semi-slicks till banförhållandena. “Vi har inte obegränsade möjligheter att göra ett rekordförsök,” sade Stippler. “Det är därför nödvändigt med en viss finjustering dagen när det gäller – framförallt när det gäller däcktryck, eftersom det också påverkar hur torque splittern fungerar. Vi lyckades. Det var en lyckad dag totalt sett.”
Vorsprung durch Technik – tekniska lösningar som samverkar
Rekordtiden är ett resultat av flera olika avancerade tekniska lösningar. För första gången används en torque splitter i en Audi-modell. Den fördelar drivmomentet helt variabelt mellan bakhjulen och regleras via en lamellkoppling på drivaxlarna. Under mer aktiv körning fördelas drivmomentet till det yttre hjulet som har en högre belastning. Vid högerkurvor fördelas mer moment till vänster bakhjul och motsatt vid vänsterkurvor. RS 3 tar därför kurvorna ännu bättre och följer styrvinkeln ännu mer precist. “Nya RS 3 är över lag mycket mer dynamisk från mitten och mot utgången av kurvan och när man accelerera ut ur den,” säger Frank Stippler.
“För mig är torque splittern ett kvantsprång när det gäller agil körning.” Det är speciellt tydligt i kombination med det nyutvecklade körläget RS Performance, som med sin egen motor- och transmissionskaraktäristik är speciellt avstämd för racingbanan. Torque splittern ger ett neutralt uppträdande, med så lite över- och understyrning som möjligt. Det gör det möjligt att accelerera tidigt vid utgången av en kurva med snabbare varvtider.
Bilens setup fullföljs med Pirelli P Zero “Trofeo R” semi-slicks, 19 tums- keramiska bromsar fram och RS sportchassi plus med adaptiv dämparreglering. Den senare anpassar varje stötdämpare individuellt och kontinuerligt efter vägförhållanden, körsituation och körläget som valts i Audi drive select. RS Performance-läget har två olika setups för olika racingbanor – en är anpassad för mer komfort på ojämna banor som Nordslingan, där det gäller att minimera vertikal inverkan vid samtidigt höga tvärgående krafter. Det andra är en sportig setup för jämna racingbanor som Hockenheimring. Med det keramiska bromssystemet och adaptivt chassi, levererar den legendariska femcylindriga högprestandamotor i RS 3 en maximal toppfart på 290 km/h. Med 0-100 på 3,8 sekunder är RS 3 snabbast i klassen.
Marknadslansering och priser
Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan är beställningsbar hos de svenska återförsäljarna. Lanseringen sker senare under hösten Ca-priset* för Audi RS 3 Sportback är 598.000 kronor och Audi RS 3 Sedan 607.000 kr.
Bränsleförbrukning och C02-utsläpp enligt WLTP
Bränsleförbrukning bl. körning l/100 km: RS 3 Sportback 9,0-9,1. RS 3 Sedan: 8,9-9,0
CO2-utsläpp g/km: RS 3 Sportback 205-207. RS 3 Sedan 203-204
*Ca-pris innebär att varje återförsäljare är fri i sin prissättning
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldInformations- och PR-chef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder



Länkar
Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade ca 1,7 miljoner nya bilar 2024. Audi-koncernen omsatte 64,5 miljarder euro 2024 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland. Audi-koncernen är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Audi Revolut F1 Team avslöjar officiellt namn och datum för teampresentationen i Berlin15.12.2025 13:31:21 CET | Pressmeddelande
Ingolstadt/Hinwil, 15 december 2025 – Audi Revolut F1 Team har tillkännagivit sitt officiella namn och logotyp och meddelar samtidigt att presentationen kommer att äga rum i Berlin den 20 januari 2026. Milstolpen är ett viktigt steg för Audi Revolut F1 Team på vägen mot deltagandet i Formel 1-världsmästerskapet 2026. Teamnamnet och logotypen förenar Audi F1 och det globala fintechbolaget Revolut, efter att titelpartnerskapet tillkännagavs i juli 2025.
50 år med Audis femcylindriga motor3.12.2025 09:45:43 CET | Pressmeddelande
Audi firar ett speciellt jubileum 2026 - 50 år med den ikoniska femcylindriga motorn. Märket med de fyra ringarna introducerade motorn för första gången 1976 i den andra generationen av Audi 100. Därefter följde uppgraderingar och nyutveckling med turboladdning, avgasrening och fyrventilsteknik, rallymotorer och dieselmotorer. Idag fortsätter traditionen med femcylindriga motorer genom 2,5 TFSI i Audi RS 3.
Audi tar med Disney+ i bilen och medverkar i biofilmen "TRON: Ares"2.12.2025 14:28:04 CET | Pressmeddelande
Audi och Disney har inlett ett samarbete för att skapa underhållning i både bilen och på bio. Audi-kunder kan nu använda Disney+ direkt i bilen. Dessutom medverkar två Audi-modeller i nya Disney-filmen "TRON: Ares" som för närvarande bara visas på bio. Från bioduken till bilens displayer understryker samarbetet Audis ambition att förena den senaste tekniken med underhållning på resan.
Uppdaterade Audi Q6 e-tron fokuserad på quattro26.11.2025 12:00:54 CET | Pressmeddelande
Audi tar nästa steg i elektrifieringen. Inför modellårsskiftet satsar märket helhjärtat på Q6 e-tron quattro – den enda varianten av Audi Q6 e-tron som kommer att erbjudas på den svenska marknaden. Med uppgraderad hårdvara, förbättrad mjukvara och ett startpris på 789.900 kr för Proline edition lanserar Audi ett starkt erbjudande i premiumsegmentet.
Fem Audi-modeller uppdateras: ännu mer känslor, komfort och funktioner26.11.2025 09:20:47 CET | Pressmeddelande
Audi-modellerna som är baserade på Premium Platform Electric (PPE) och Premium Platform Combustion (PPC) får en omfattande uppdatering av hårdvara och programvara vid modellårsskiftet. Audi A5, A6, Q5, A6 e-tron och Q6 e-tron får därmed flera nya funktioner.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
