Varvrekord på Nordslingan: Audi RS 3 snabbast i kompaktklassen

- 7:40.748 minuter: ny rekordtid i kompaktsegmentet
- Idealisk setup: torque splitter, semi-slicks och RS sportchassi plus
- Vid ratten: Frank Stippler, racing- och utvecklingsförare Audi Sport
- Legendarisk: 2,5-liters femcylindrig motor, 400 hk, 500 Nm
- Beställningsbara: Nya RS 3 Sportback och RS 3 Sedan
“Jag är stolt över hela teamet. Alla har jobbat hårt för den här dagen,” kommenterade Marvin Schwätter, teknisk projektledare för RS 3, när rekordtiden dök upp på tavlan. “I början av utvecklingen visste vi inte hur snabb vår kompakta sportbil skulle bli på nordslingan, förklarade han. “Men under uthållighetstestningen insåg vi att vi fick väldigt bra tider och kunde sätta ett nytt rekord.”
Innan rekordvarvet justerade Frank Stipplers team enbart däcktrycket på sina Pirelli P Zero “Trofeo R” semi-slicks till banförhållandena. “Vi har inte obegränsade möjligheter att göra ett rekordförsök,” sade Stippler. “Det är därför nödvändigt med en viss finjustering dagen när det gäller – framförallt när det gäller däcktryck, eftersom det också påverkar hur torque splittern fungerar. Vi lyckades. Det var en lyckad dag totalt sett.”
Vorsprung durch Technik – tekniska lösningar som samverkar
Rekordtiden är ett resultat av flera olika avancerade tekniska lösningar. För första gången används en torque splitter i en Audi-modell. Den fördelar drivmomentet helt variabelt mellan bakhjulen och regleras via en lamellkoppling på drivaxlarna. Under mer aktiv körning fördelas drivmomentet till det yttre hjulet som har en högre belastning. Vid högerkurvor fördelas mer moment till vänster bakhjul och motsatt vid vänsterkurvor. RS 3 tar därför kurvorna ännu bättre och följer styrvinkeln ännu mer precist. “Nya RS 3 är över lag mycket mer dynamisk från mitten och mot utgången av kurvan och när man accelerera ut ur den,” säger Frank Stippler.
“För mig är torque splittern ett kvantsprång när det gäller agil körning.” Det är speciellt tydligt i kombination med det nyutvecklade körläget RS Performance, som med sin egen motor- och transmissionskaraktäristik är speciellt avstämd för racingbanan. Torque splittern ger ett neutralt uppträdande, med så lite över- och understyrning som möjligt. Det gör det möjligt att accelerera tidigt vid utgången av en kurva med snabbare varvtider.
Bilens setup fullföljs med Pirelli P Zero “Trofeo R” semi-slicks, 19 tums- keramiska bromsar fram och RS sportchassi plus med adaptiv dämparreglering. Den senare anpassar varje stötdämpare individuellt och kontinuerligt efter vägförhållanden, körsituation och körläget som valts i Audi drive select. RS Performance-läget har två olika setups för olika racingbanor – en är anpassad för mer komfort på ojämna banor som Nordslingan, där det gäller att minimera vertikal inverkan vid samtidigt höga tvärgående krafter. Det andra är en sportig setup för jämna racingbanor som Hockenheimring. Med det keramiska bromssystemet och adaptivt chassi, levererar den legendariska femcylindriga högprestandamotor i RS 3 en maximal toppfart på 290 km/h. Med 0-100 på 3,8 sekunder är RS 3 snabbast i klassen.
Marknadslansering och priser
Audi RS 3 Sportback och RS 3 Sedan är beställningsbar hos de svenska återförsäljarna. Lanseringen sker senare under hösten Ca-priset* för Audi RS 3 Sportback är 598.000 kronor och Audi RS 3 Sedan 607.000 kr.
Bränsleförbrukning och C02-utsläpp enligt WLTP
Bränsleförbrukning bl. körning l/100 km: RS 3 Sportback 9,0-9,1. RS 3 Sedan: 8,9-9,0
CO2-utsläpp g/km: RS 3 Sportback 205-207. RS 3 Sedan 203-204
*Ca-pris innebär att varje återförsäljare är fri i sin prissättning
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldInformations- och PR-chef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder



Länkar
Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande
Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.
Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.
Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.
Audi ökar tydligheten genom global standardisering av modellnamn4.2.2025 14:35:42 CET | Pressmeddelande
Global standardisering och tydlig orientering för alla kunder: Audi stärker det alfanumeriska formatet i sin nomenklatur. Framöver kommer det att representerar storleken och positioneringen av varje modell på ett enhetligt och transparent sätt globalt. Den tidigare skillnaden mellan elbilar och modeller med förbränningsmotor enligt deras nummer gäller inte längre.
Redo för nya vägar – Audi avslöjar Q6 e-tron offroad concept24.1.2025 20:26:44 CET | Pressmeddelande
Under helgens alpina världscupstävlingar i Kitzbühel i Österrike presenteras Audi Q6 e-tron offroad concept. En ny prototyp med två elmotorer och systemeffekt på 380 kW som tack vare nyutvecklade portalaxlar kan klara stigningar på upp till 100 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum