Rekordstarkt första halvår för If

– Vi har aldrig haft en tillväxt på 7,2 procent under ett kvartal tidigare, så jag är förstås mycket nöjd med det, säger Ifs koncernchef Morten Thorsrud.
Han tillägger att antalet kunder ökar i alla länder och alla verksamhetsområden.
– Det finns variationer mellan länderna, särskilt i Finland är marknaden i större grad påverkad av arbetslöshet och andra effekter av pandemin, men för If som bolag är utvecklingen mycket god, säger Thorsrud.
Åter till det normala
Under det första halvåret var Ifs totalkostnadsprocent 81,1 procent, något som också är en rekordnotering för bolaget. Thorsrud understryker att den starka totalkostnadsprocenten delvis är ett resultat av förändrade resmönster till följd av pandemin.
– Fram till juni har vi få reseskador och särskilt i Sverige är det mindre trafik på vägarna, vilket leder till färre skador. Detta stärker totalkostnadsprocenten med ungefär 3 procentenheter. Vi räknar med att det förändras i takt med att våra samhällen öppnar upp allt mer igen.
Skadedata från If för veckorna efter 1 juni visar att aktiviteten på vägarna närmar sig 2019 års nivå, men det är fortsatt mycket lägre reseaktivitet till andra länder än under ett normalår.
Koncernresultat för andra kvartalet
Nordens största försäkringsbolag gör ett rekordstarkt resultat under första kvartalet och halvåret 2021:
- Totalkostnadsprocenten för andra kvartalet 2021 är 80,7 (80,5 procent under andra kvartalet 2020). För första halvåret 2021 är totalkostnadsprocenten 81,1 (82,1 procent 2020).
- Tekniskt resultat för kvartalet är 2 356 MSEK (2 316) och för första halvåret 4 549 (4 239).
- Premieinkomsten under andra kvartalet var 12 622 MSEK (11 867). För första halvåret var koncernens premieinkomst 30 851 MSEK (30 347).
- Investeringsresultatet visar en vinst för andra kvartalet på 909 MSEK (536) och för första halvåret 1 481 (148).
Det svenska resultatet
If fortsätter den goda utvecklingen på den svenska marknaden också under andra kvartalet 2021. Intäkterna ökar under första halvåret med 6,8 procent. Ökningen är jämnt fördelad på kundtillväxt och prisjusteringar.
- Premieinkomsten under Q2 var 5 238 MSEK (4 864 MSEK under Q2 2020). För första halvåret var premieinkomsten i Sverige 10 526 MSEK (9 939).
- Det tekniska resultatet för kvartalet är 1 014 MSEK (1 193 MSEK Q2 2020) och för första halvåret 2 060 (2 362).
- Totalkostnadsprocenten var 76,0 under andra kvartalet (70,8) och 75,3 (70,9) för första halvåret.
God nybilsförsäljning och god förnyelsegrad
En mycket god nybilsförsäljning i Norden är bra för Ifs resultat. Under första halvåret ökade försäljningen av nya bilar i Norden med 25 procent, och allra bäst gick försäljningen i Norge och Sverige.
– If har en marknadsandel på 26 procent för nybilsförsäkringar i Norden, så den starka nybilsförsäljningen är mycket positiv för oss, säger Morten Thorsrud.
En annan sak som Ifs koncernchef lyfter fram är förmågan att behålla kunderna.
– Vår ambition är att ha de mest nöjda kunderna i Norden och Baltikum. Att vi hela tiden jobbar för att skapa bättre kundupplevelser återspeglas i resultatet och är något vi alla kan vara stolta över. Systematiskt och gott arbete gör att vi får fler kunder samtidigt som få kunder lämnar oss, säger Morten Thorsrud.
Nyckelord
Kontakter
Pressfrågor
Tel:08-792 70 40press@if.seBilder
Om
If är Nordens största försäkringsbolag, med över 4,5 miljoner kunder, både privatpersoner och företag. If har huvudkontor i Sverige och även verksamhet i Baltikum.
Vi försäkrar vart femte hem och personbil i Norden och erbjuder personförsäkring för individer och företag.
Vi är 10 000 anställda, fördelade på flera affärsområden och länder som tillsammans ser till att våra privatkunder och företagskunder får rätt hjälp.
If är helägt av finländska Sampo, som är noterat på Nasdaq-börsen i Helsingfors, Stockholm och Köpenhamn. 2025 blev Topdanmark en del av If.
Vårt löfte till våra kunder är kärnan i vår identitet – If hjälper mycket.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Ny kartläggning: Var fjärde anmäld motorskada kan bero på sent utförd service8.12.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls. – Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If i utökad julkampanj med Röda Korset1.12.2025 08:18:36 CET | Pressmeddelande
Även den här julen syns If och Röda Korset i en gemensam kampanj, för att belysa behovet av hjälp till människor i utsatthet. I år utvidgas kampanjen dessutom till Norge och Danmark.
Nordisk undersökning: Träning och ökad ekonomisk trygghet minskar stressen mest13.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
Regelbunden fysisk aktivitet och ökad ekonomisk trygghet är det som skulle minska svenskarnas vardagsstress mest. Det visar Ifs nordiska undersökning om stress och arbetsplatshälsa.
Här är de vanligaste klimatriskerna för svenska villaägare6.11.2025 06:31:00 CET | Pressmeddelande
If och Anticimex har besiktat över 9 000 svenska småhus – och mer än var femte villa har brister som medför klimatrisker. Här är de vanligaste riskerna.
If Helps a lot report Q3: Small businesses increasingly aware of rising risks5.11.2025 09:01:00 CET | Pressmeddelande
Growth momentum for Sampo Group continued in the third quarter, with high demand for If’s business insurance. In our latest edition of the If helps a lot report we see a trend that reflects a changing business climate, where companies face increased risks and growing concern about long-term sick leave – particularly among small business owners.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

