Färre fotgängare och cyklister dör i trafiken

Inför skolstarten är det många barn som ska ut i trafiken. Att ta sig dit till fots eller på cykeln gynnar både hälsa och miljö, men sätter också extra ljus på frågor om trafiksäkerhet.
Dödsolyckor har minskat rejält under det senaste årtiondet. I början av 2010-talet dog i snitt drygt 60 fotgängare och cyklister i kollision med motorfordon varje år. Mot slutet av årtiondet var motsvarande siffra under 40, en minskning med över en tredjedel. Störst minskning har skett bland fotgängare.
Även andelen svåra olyckor minskar. Under 2020 rapporterades totalt 3 319 olyckor med cyklister eller fotgängare, i alla åldrar, i möte med motorfordon. Av dessa ledde 710, eller drygt en av fem, till måttliga, allvarliga eller dödande skador. I början av 10-talet var närmare en av fyra olyckor så svåra. (Se bilaga.)
– Positiva faktorer som påverkar trafiksäkerheten är de åtgärder som sker successivt sedan drygt tio år för att få ner hastigheten i tätbebyggda områden, dels med hastighetsbegränsningar till 30-40 kilometer i timmen, dels med andra hastighetssäkrande åtgärder. Dessutom separeras oskyddade trafikanter i högre grad från motortrafiken, och fler bilar har teknik som autobroms och detektion av fotgängare och cyklister, säger Irene Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.
Siffrorna bygger på uppgifter som rapporteras in från polis och sjukhus till databasen Strada.
Ovanligt med olyckor med barn
Det är till allra största del vuxna som skadas i cykel- och fotgängarolyckor med motorfordon. Barn var inblandade i en av fem olyckor som rapporterats in till Strada under de senaste fem åren, i de flesta fallen med lindriga skador.
– Det är först i tonåren olyckor i möte med motorfordon ökar, då det blir vanligare att man tar sig ut i trafiken på egen hand, säger Irene Isaksson Hellman.
Singelolyckor på cykel, som inte är medräknade i denna statistik, är däremot mycket vanligt ned i lägre åldrar, dels när man är liten och ovan att cykla men främst bland de växande barnen som leker och trixar, tillägger Irene Isaksson Hellman.
Ibland sker ändå svåra olyckor med barn och motorfordon. Under senaste femårsperioden har 492 olyckor rapporterats in där ett barn under 18 år skadats måttligt, allvarligt eller avlidit. Cykelolyckorna visar här inte på samma minskning som för de gående.
– Även om antalet olyckor med svåra följder minskar, är det viktigt att inte ignorera farorna och vara uppmärksam och försiktig i trafiken. Det gäller särskilt unga trafikanter som inte har så stor vana att röra sig i trafiken. Att gå eller cykla till skolan främjar barns hälsa och välmående. Det är viktigt att lära barnen agera med förstånd i trafiken och hjälpa dem att finna en trafiksäker väg, säger Irene Isaksson Hellman.
Hastigheten betydande för svåra olyckor
Generellt är det längs vägsträckor och vid korsningar de riktigt allvarliga olyckorna sker.
– De flesta olyckor sker i tätbebyggda områden där många oskyddade trafikanter rör sig och hastighetsbegränsningen är relativt låg. Då hastighet är en av de avgörande faktorerna för hur allvarlig konsekvensen blir är dock olyckor som sker på sträckor med högre hastighet oftast de absolut farligaste, säger Irene Isaksson Hellman.
Län |
Totala olyckor 2016-2020 |
...varav barn |
Svåra olyckor 2016-2020 |
...varav barn |
Blekinge |
242 |
70 |
49 |
6 |
Dalarna |
361 |
83 |
106 |
18 |
Gotland |
102 |
25 |
24 |
4 |
Gävleborg |
251 |
59 |
52 |
9 |
Halland |
564 |
126 |
130 |
10 |
Jämtland |
159 |
31 |
42 |
5 |
Jönköping |
491 |
133 |
99 |
16 |
Kalmar |
418 |
102 |
83 |
10 |
Kronoberg |
361 |
80 |
67 |
7 |
Norrbotten |
245 |
61 |
57 |
11 |
Skåne |
4 019 |
708 |
885 |
108 |
Södermanland |
574 |
126 |
92 |
20 |
Stockholm |
4 154 |
602 |
795 |
89 |
Uppsala |
631 |
100 |
169 |
23 |
Värmland |
319 |
69 |
91 |
9 |
Västerbotten |
386 |
66 |
110 |
13 |
Västernorrland |
305 |
68 |
69 |
12 |
Västmanland |
558 |
121 |
121 |
18 |
Västra Götaland |
2 363 |
428 |
577 |
73 |
Örebro |
419 |
79 |
97 |
12 |
Östergötland |
831 |
144 |
173 |
19 |
Tips från If för säkrare skolväg:
- Var ett bra föredöme, gör själv som du vill att barnen ska göra:
- Använd alltid hjälm när du cyklar
- Se till att ha reflexer och lampor redan nu, mörkret kommer snabbt, att se och synas är bland det viktigaste vi kan lära våra barn
- Var tydlig i trafiken, ge signal när du ska svänga, se dig om och ta inte för givet att bilisterna och andra trafikanter sett dig även om du sett dem. Var uppmärksam på trafiken, gå eller cykla inte rakt ut
- Starta terminen med att cykla eller gå tillsammans med barnen till skolan för att visa en bra väg
- Turas om med andra föräldrar att följa barnen till skolan
- Undvik motortrafik där det går, använd gång- och cykelbanor
- Om man måste korsa en väg med motortrafik gör det där det hastighet och passager är anpassade och trafiksäkrade
- För barn som åker kollektivt, lär dem att inte springa ut framför eller bakom en buss utan att se sig om ordentligt
- Att gå eller cykla till skolan främjar hälsa och välmående, lär barnen att agera med förstånd i trafiken och hjälp dem att finna en trafiksäker väg
Metod
Datan kommer från trafikdatabasen Strada och bygger på uppgifter som rapporterats in från polis och sjukhus.
Den visar antalet oskyddade trafikanter, det vill säga fotgängare och cyklister, som skadas i möte med ett motorfordon. Siffrorna för hela landet finns nedbrutna per år och skadegrad. Dödsolyckorna som också utgör officiell statistik redovisas per år på nationell nivå. Siffrorna för varje enskild kommun finns bara grupperade över en femårsperiod. Skadegraden har grupperats, till “lindrigt skadad” eller “måttligt skadad-dödsfall”. I texten refererar vi till olyckor med måttliga till dödliga skador som "svåra olyckor".
Då inrapportering till Strada sjukhus varierar över tid och plats, och blev rikstäckande 2016, redovisas endast aggregerad data över åren 2016-2020 per kommun. Tendensen är att lindriga skador rapporteras i lägre grad, så här finns troligen ett större mörkertal, medan de mer allvarliga olyckorna är mer kompletta.
När vi jämför antalet dödsfall i början av 2010-talet med slutet handlar det om medelvärden för 2011-2013 och 2018-2020, för att jämna ut variationer av enskilda år.
Nyckelord
Kontakter
Pressfrågor
Tel:08-792 70 40press@if.seBilder
Om
If är Nordens största skadeförsäkringsbolag med cirka 3,7 miljoner kunder i Norden och Baltikum. Vi erbjuder bland annat bilförsäkring, hemförsäkring och barnförsäkring för privatpersoner samt olika typer av företagsförsäkringar för små och stora kunder. Koncernen har cirka 7 900 anställda.
If bildades 1999 när svenska Skandias och norska Storebrands skadeförsäkringsverksamheter fusionerades. If är helägt av den nordiska försäkringsgruppen Sampo.
Följ If Skadeförsäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från If Skadeförsäkring
Flest antal sjukskrivningar på grund av stress på två decennier – se regionala siffror19.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Sedan början av 2010-talet har antalet stressrelaterade sjukskrivningar ökat. I slutet av förra året var antalet sjukskrivna till följd av stress högre än på nästan två decennier, visar statistik från Försäkringskassan. – Arbetsgivare måste bli bättre på att skapa en hållbar arbetsmiljö, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på If.
Stenskottssäsongen är här – så stor är risken att drabbas i din region13.3.2025 09:48:57 CET | Pressmeddelande
Under våren ökar risken för stenskott och glasskador på vindrutan. En sammanställning från If visar att risken för att drabbas av stenskott under bilkörningen varierar stort beroende på var i landet man bor. – Gotlänningar löper minst risk att få rutan förstörd av grus och sten, trafikanter runt Stockholm och Uppsala är värst drabbade, säger If:s motorexpert Johan Granholm.
If varnar för ökat antal fysiska bedrägerier mot äldre19.2.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Ett flertal If-kunder har den senaste tiden utsatt för fysiska bedrägerier där gärningspersonerna gör hembesök och utger sig från att komma från bland annat If. De drabbade kunderna är främst äldre personer. – Vi vill understryka att varken vi eller andra seriösa aktörer gör hembesök på det sätt som sker i dessa fall, säger Ann Hassel Tano, utredningschef på If.
Backventil den mest hållbara åtgärden enligt unikt forskningsprojekt18.2.2025 08:02:00 CET | Pressmeddelande
Tillsammans med forskningsinstituten CICERO och IVL Svenska Miljöinstitutet har If låtit undersöka hur hållbara olika åtgärder är för att skydda hem mot extrem nederbörd och för att förebygga skador. Analysen visar att backventilen är den åtgärd som mest sannolikt både minskar kostnader och utsläpp.
If uppmanar till försiktighet under sportlovet – knäskador ökar markant13.2.2025 14:13:28 CET | Pressmeddelande
Under sportlovet ökar risken för skador, för såväl barn som vuxna. Några av de vanligaste skadorna under perioden, enligt Ifs skadestatistik, är snedvridet knä och fraktur på knä eller ben. – De flesta av oss ställer sig på ett par skidor endast ett fåtal gånger per år, så var rädd om dig och överskatta inte din förmåga, säger Ifs personskadechef Jenny Grimstig.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum