Enorm seger för miljontals hönor - Pizza Hut-koncernen blir buräggsfria globalt
Djurens Rätt har, tillsammans med den globala koalitionen Open Wing Alliance, drivit en informationskampanj för att uppmärksamma allmänheten om att Pizza Hut, som ägs av jättekoncernen Yum! Brands, fortfarande köper in burägg. Yum! Brands är en av världens största restaurangkedjor och förutom Pizza Hut äger de varumärkena KFC, Taco Bell och Habit Burgers, och finns i mer än 150 länder.
Som en följd av informationsarbetet går Yum! Brands idag ut med en buräggsfri policy för alla sina 50 000 restauranger världen över, vilket kommer påverka miljontals hönor. Det gör kampanjen till Djurens Rätts mest framgångsrika informationskampanj hittills när det kommer till att få ut hönor ur burar. Sett i ett globalt sammanhang rör det sig om det största antalet restauranger någonsin som påverkats av en och samma buräggsfria policy. Något som Djurens Rätt gläds åt:
– Yum! Brands globala buräggsfria policy är ett otroligt framsteg för hönorna. Att stora och inflytelserika kedjor som Pizza Hut och KFC slopar buräggen kommer att göra stor skillnad för miljoner hönor världen över. Framtiden är fri från burar! säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.
Informationsinsatserna som ledde fram till Yum! Brands policy pågick under 106 dagar och tiotusentals engagerade djurvänner från hela världen har engagerat sig. Sammanlagt deltog 77 organisationer, protester hölls i 63 länder och den gemensamma namninsamlingen fick närmare 170 000 signaturer världen över.
Yum! Brands globala policy inkluderar samtliga av företagets varumärken vilket innebär att alla ägg, det vill säga skalägg, äggprodukter och ägg som ingrediens kommer att komma från frigående hönor i alla Yum! Brands 50 000 restauranger. I USA, Europa och andra ledande marknader kommer förändringen ha genomförts allra senast år 2026, i resten av världen är slutåret 2030.
Djurens Rätts arbete för hönorna
- Vi informerar allmänheten om situationen för djuren. Omkring 500 000 hönor hålls i burar bara i Sverige. Burarna är så trånga att hönorna inte ens kan sträcka ut sina vingar. Djurens Rätts målsättning är att göra burägg till historia. Vi har under många år arbetat aktivt med att förbättra situationen för hönorna och tillsammans med våra medlemmar har vi lyckats få alla livsmedelskedjor att ta avstånd från burhållning av hönor.
- Vi sätter press på politikerna att förändra lagarna som påverkar djuren, i Sverige och på EU-nivå.
- Vi driver inspirationssajten Välj Vego som ska göra det lättare för fler att välja bort animaliska produkter i maten. Konsumenten har stor makt att påverka situationen för djuren.
- Vi uppmuntrar företag att anta policys med starkare djurskyddskrav än vad lagstiftningen kräver, i dagsläget har mer än 77 företag i Sverige gjort detta för hönorna. Yum! Brands/Pizza Hut blir det 78:e i ordningen.
Nyckelord
Kontakter
Linn ÅkessonKommunikationschef
Tel:08-555 914 47Tel:070-649 20 41press@djurensratt.seBilder
Om
Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Är Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 50 000 medlemmar.
Följ Djurens Rätt
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Djurens Rätt
Glädjebeskedet − slutet för minkfarmerna är här24.1.2025 13:20:00 CET | Pressmeddelande
Regeringen lovade redan hösten 2023 att minkfarmerna skulle få avvecklingsstöd för att lägga ned sin verksamhet. Nu är det klart att 180 miljoner kronor ska betalas ut till före detta minkfarmer. Samtliga förväntas vara tomma på djur senast i juni. Djurens Rätt är glada att det innebär en fullständig avveckling av en oetisk industri, men påpekar att det samtidigt behövs en utredning om förbud.
27 000 kräver starkare djurskydd 202515.1.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
I slutet av november lanserades Djurens kravlista 2025 – en namninsamling för att sätta press på regeringen att förbättra djurskyddet i Sverige. Över 27 000 djurvänner skrev under på mindre än två månader.
Panglistan 2024 – så hanterar Sveriges kommuner fyrverkerier18.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Inför årets nyårsfirande planerar 66 procent av Sveriges kommuner att begränsa privatpersoners användning av fyrverkerier. Dessutom uppger omkring 95 procent av kommunerna att de inte arrangerar fyrverkerier i kommunal regi. Djurens Rätt, som står bakom kartläggningen, ser detta som viktiga beslut för ett mer djurvänligt nyårsfirande.
Ny rapport: Kommuner prioriterar hållbarhet och säger nej till turbokycklingar10.12.2024 10:00:04 CET | Pressmeddelande
Sveriges kommuner vill bidra till en omställning av kycklingproduktionen i landet. Mer än var fjärde kommun säger att de kommer att använda möjligheten att välja bort turbokycklingar redan vid nästa upphandling. Det visar Djurens Rätts senaste rapport.
Riksdagens djurskyddsforum får en nystart – Djurens Rätt uppmanar alla partier att delta27.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
November markerade en nystart för riksdagens djurskyddsforum. Med Djurens Rätt som medarrangör och Rebecka Le Moine (MP) som sammankallande ordförande, samlades politiker för att diskutera den aktuella och omdebatterade frågan om betesrättens framtid.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum