Lidl Sverige lyfter ekologiskt i september

EKO-september har tagits fram för att bidra till mer information och ökad kunskap om vinsterna med att välja ekologiskt: mer biologisk mångfald, rent vatten, levande jordar, inga naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel, extra god djuromsorg, mat utan onödiga tillsatser och själva certifieringen - att ekologisk mat är extra kontrollerad.
-Vi är väldigt glada över att få vara en del av EKO-september även i år och hoppas på att fler får upp ögonen för vårt sortiment av ekologiska varor, speciellt inom frukt och grönt. Värt att nämna är att vi erbjuder samma utbud av ekologiska och miljömärkta varor av högsta kvalitet till bästa pris i samtliga av våra 202 butiker, säger Bella Goldman, Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.
I år är Lidl Sverige även del av kampanjen Känn Lugnet som lyfter mervärdena med just ekologiska frukter, grönsaker och mejeriprodukter. I projektet ingår att stötta de aktörer i livsmedelskedjan som tappat i försäljning under pandemin.
-Det är väldigt roligt att Lidl valt att lyfta fram kampanjen Känn Lugnet som en del av EKO-september genom att skylta upp samtliga butiker med kampanjmaterial. På så sätt får fler kunder upp ögonen för de ekologiska alternativen och även för de småskaliga producenternas produkter som Lidl tagit in under pandemin, säger Charlotte Bladh André, vd på Organic Sweden.
Om EKO-september
EKO-september är en årlig återkommande kampanjmånad för ekologiska och KRAV-märkta livsmedel. Målet med kampanjen är att öka kunskapen om och driva försäljningen av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel. Bakom satsningen står Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, KRAV och Sveriges Konsumenter.
Läs mer om EKO-september på www.heltenkelteko.se och årets kampanj Känn lugnet på www.kannlugnet.se.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder

Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 207 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl kommer till Simrishamn18.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Jakten på ett optimalt läge i Simrishamn är över. Lidl Sverige har nu ingått ett tioårigt avtal med Prisma Properties om en ny butiksetablering vid stadens infart. – Äntligen har vi hittat den perfekta platsen, lättillgänglig för både kommuninvånare och turister, säger Petra Wahlström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Deluxe mandelpotatisgratäng är bäst i test i Recept.se:s stora test!16.12.2025 11:36:24 CET | Nyheter
Lidls Deluxe mandelpotatisgratäng med Västerbottensost utsågs till bäst i test och fick toppbetyget 4 av 5 i Recept.se:s stora smaktest av färdiga potatisgratänger, publicerat den 2 december 2025.
I dag öppnar Lidl i Vinsta11.12.2025 10:00:20 CET | Pressmeddelande
I dag öppnar Lidl i Vinsta – och därmed finns nu 210 Lidl-butiker i Sverige. – Läget i Vinsta är oslagbart! Närheten till tunnelbanan och det befintliga vägnätet gör det enkelt att handla hos oss och vi ser fram emot att välkomna många nya kunder, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Lidl öppnar ny butik i Knalleland – fortsätter sin expansion i Borås8.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter sin expansion i Borås och presenterar i dag planerna för sin tredje butik i staden. Den nya butiken kommer att ligga i den dynamiska handelsplatsen Knalleland, med planerad öppning i mars 2027. Fastigheten, som ägs av Forshem Fastigheter AB, ligger strategiskt på Ålgårdsvägen 6, en plats med hög synlighet och ett stort trafikflöde.
Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
