CandyKing firar ett år i Sverige med fyra nomineringar i Svenska Designpriset 2021!

Det digitala kommunikationskonceptet togs fram i nära samarbete med fullservicebyrån SPLIT Stockholm. Simon Areskoug, projektledare och kreativ strateg, beskriver arbetet så här:
– De digitala plattformarna är idag ofta första kontakten med den potentiella konsumenten, så vi behövde hitta en bra balans mellan inspiration och information och dessutom koppla ihop den fysiska och digitala kundresan. Hemsidan blev en informationsbas, sociala medier byggde relation med konsumenterna och butikerna och kampanjerna fungerade 360°. På så sätt kunde vi bygga ett helt ekosystem av fysiska och digitala touch points och generera sälj, trafik och en enhetlig varumärkesupplevelse, säger han.
Utöver ovan nämnda kategorier nomineras CandyKing även i Visual Merchandising, för sitt omfattande arbete med den nya start- och stopplösningen i butik. På rekordsnabb tid gick CandyKing i Sverige från en kategori driven av vara/pris, till en konsumentanpassad och inspirerande plats med lustfylld kommunikation och hygieninformation. Designen har hjälpt till att stärka CandyKings premiumposition, samtidigt som den burit mer informativa budskap utan att tappa glädjen på vägen! Samarbetspartners för event/butiksdesignen är AD Magnus Linehag för design och kommunikation, HL Display för installationslösningen, och internt ansvarig Ulrika Bjurström, projektledare Pick & Mix Cloetta.
–Att snabbt ställa om och på ett inspirerande sätt öka känslan av säkerhet och färskhet ytterligare för kunden har varit en självklarhet för oss. Genom en fantastisk insats från alla inblandade har vi lyckats väldigt väl och kan med hjälp av start- och stopplösningen erbjuda kunden ett uppgraderat och ännu fräschare utbud i en utmanande situation, säger Philip Andreasson, Head of Category and Business Development Pick & Mix.
– Vi är oerhört nöjda över arbetet vi gjort tillsammans med våra samarbetspartners. SPLIT Stockholm har gjort ett väldigt fint arbete med att översätta den fysiska upplevelsen till den digitala världen, säger Andrea Lindgren, Head of Brand and Concept Pick & Mix. Det gångna året har inneburit så många oväntade utmaningar för både människor och företag. Vi har jobbat superfokuserat och integrerat med vårt unika designkoncept, och att det ger resultat i form av fyra nomineringar i Svenska Designpriset känns superkul och så värdefullt för teamets enorma laginsatser, avslutar hon.
Röstningen som är öppen för alla, startar den 13 september för ovanstående kategorier, på www.svenskadesignpriset.se. Konsumenterna kan alltid uppleva CandyKings utbud och nyheter på hemsidan, i sociala medier och självklart i butiker över hela Sverige.
Med de fyra nomineringarna fortsätter CandyKing att bygga varumärket och stärka sin position som premiumleverantör av lösgodis. Cloetta är den största leverantören av Pick & Mix i Europa. Lösviktsgodis har en mycket stark position i de nordiska länderna där Sverige står för 30 procent av den totala konsumtionen, medan övriga Norden står för 5–15 procent. Med över 500 godissorter att välja på erbjuder CandyKing valfrihet och smakglädje för alla.
Mer information
För mer information, vänligen kontakta Andrea Lindgren, Head of Brand and Concept Pick & Mix, via e-mail andrea.lindgren@cloetta.com.
Team SPLIT Stockholm
Projektledare och kreativ strateg: Simon Areskoug
Art Director: Yong-Namm Lee
Designer: Sofia Rönnqvist
Designer: Kully Samra
Copywriter: Jonna Fyhr
Produktionspartner: Bsmart
Kund: Andrea Lindgren, Head of Brand and Concept Central Pick & Mix, Cloetta
Team Visual Merchandising
Art Director: Magnus Linehag
Produktionspartner: HL Display
Kund: Cloetta Sverige AB
Ulrika Bjurström, Project leader, Category & Business Development Central Pick & Mix, Cloetta
Philip Andreasson, Head of Category & Business Development Central Pick & Mix, Cloetta
Andrea Lindgren, Head of Brand and Concept Central Pick & Mix, Cloetta
Nyckelord
Kontakter
Andrea LindgrenHead of Brand and Concept Pick & Mix
andrea.lindgren@cloetta.comBilder
Länkar
Om

Besöksadress: Södra Förstadsgatan 34
205 42 Malmö
040-32 42 00https://www.cloetta.se/
Cloetta har en stark position på den svenska konfektyrmarknaden. Vi erbjuder ett brett och varierat sortiment med starka varumärken inom choklad, godis, pastiller och nötter. Våra främsta varumärken är Läkerol, Malaco, Ahlgrens bilar, Kexchoklad, Polly, CandyKing, Center, Juleskum, Plopp och Sportlunch. I Sverige har Cloetta ca 650 medarbetare som arbetar på vårt kontor i Malmö, inom försäljningsorganisationen och i vår fabrik i Ljungsbro. Cloetta Sverige ingår i Cloetta-koncernen med verksamhet i flera länder. Cloettas B-aktie handlas på Nasdaq Stockholm.
Välkommen att läsa mer på www.cloetta.se och www.cloetta.com.
Cloetta i sociala medier.
Följ Cloetta Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Cloetta Sverige AB
Ahlgrens bilar Syrlig Frukt – en klassiker i smakrik nytappning!6.2.2025 09:45:00 CET | Pressmeddelande
År 1953 ville Ahlgrens godisfabrik i Gävle tillverka marshmallows, men resultatet blev inte som de hade tänkt sig. Istället blev det skumgodisbitar som liknade bilar och smakade fantastiskt gott. Därmed var Ahlgrens bilar – Sveriges mest köpta bil född! Nu, 72 år senare, presenterar Ahlgrens bilar sin senaste familjemedlem – Syrlig Frukt.
Visa uppskattning med nya Gott & Blandat With love från Malaco!6.2.2025 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en perfekt mix av kärleksfulla och smakrika godisbitar i gåvoförpackning – en fin present att ge till någon som förtjänar lite extra uppskattning.
Närmare varannan svensk har känt oro för andedräkten – Cloetta Sverige introducerar mintpastillen Mynthon Zip Mint för omedelbar effekt6.2.2025 09:15:00 CET | Pressmeddelande
Önskan om en fräsch andedräkt är åldersöverskridande, och oro kopplat till dålig andedräkt uppstår framför allt i sociala situationer där vi umgås med andra. Detta framkommer i en färsk undersökning framtagen av Kantar Media på uppdrag av Cloetta Sverige. Därför är Cloetta Sverige extra glada över att introducera den sockerfria mintpastillen Mynthon Zip Mints, i smakerna Mint och Salmiac, på den svenska marknaden. Mynthon är sedan tidigare en stor favorit bland konsumenter i Finland, och från och med vecka 7 2025 kommer pastillen även finnas tillgänglig i Sverige.
Vårnyheterna från CandyKing är här – nu lanseras nio nya lösgodisbitar!6.2.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Väntan är äntligen över, nu lanserar CandyKing hela nio nya godisbitar och bland vårens nyheter kan tre bitar exklusivt plockas hos CandyKing: Sura Cola-Mango-flaskor, Cookie Dough Fudge och Djungelvrålklubban! Nyheterna finns att hitta i butik från och med vecka 7.
Malaco med Gott & Blandat fortsätter som stolt samarbetspartner när Melodifestivalturnén 2025 drar igång!30.1.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Malaco Gott & Blandat lanserades år 1979 och blev snabbt en godisfavorit som uppskattas av hela familjen. Idag är Gott & Blandat en av Malacos mest populära produkter, och hela Sveriges favoritgodisblandning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum