Remissvar om hållbarhetskriterier: Öppna upp för att använda fler restprodukter till biodrivmedel

I hållbarhetslagen finns en definition av restprodukter för biodrivmedel och biobränslen. I förordningen om hållbarhetskriterier finns dessutom ytterligare en definition av restprodukter som är kopplad till ett ekonomiskt villkor. Denna infördes i syfte att hindra att PFAD betraktas som restprodukt. Problemet är att detta villkor även påverkar andra råvaror som det inte finns något särskilt skäl att förhindra.
I ett remissvar på Infrastrukturdepartementets Promemoria Hållbarhetskriterier, genomförande av det omarbetade förnybardirektivet, vill Drivkraft Sverige slopa det ekonomiska villkoret i hållbarhetsförordningen. Dessutom vill Drivkraft Sverige se bättre möjligheter att förhandsgodkänna råvaror så att de kan användas vid framställningen av nya biodrivmedel.
-Nuvarande ekonomiska villkor i hållbarhetsförordningen hindrar användningen av vissa restprodukter, som inte är något problem utifrån markanvändningssynpunkt. Det kan till exempel vara teknisk majsolja och vissa fria fettsyror. Om detta villkor slopas blir det lättare för aktörerna att bedöma om en råvara kan klassas som en restprodukt eller inte, säger Johan G. Andersson, VD Drivkraft Sverige.
-Vi vill också ge möjligheten för aktörer inom drivmedelsbranschen att få avfall och restprodukter förhandsgodkända för produktion av biodrivmedel. Målet är att undvika oklarheter och eventuella påföljder för producenter som vill satsa inom detta område.
I remissvaret har Drivkraft Sverige även synpunkter på hur kravet på miljöinformation enligt förnybartdirektivet om biodrivmedel ska tillämpas. Istället för att informationen ska vara synlig vid drivmedelspumparna är det bättre att publicera denna information via drivmedelbolagens hemsidor. Det innebär också att aktuell information kan nå konsumenterna på ett smidigare vis.
Vidare vill Drivkraft Sverige se att all information som berör hållbarhetskriterier, till exempel måluppfyllelsen av reduktionsplikten, ska samlas under en och samma lagstiftning. Denna samordning skulle underlätta för aktörerna hur de ska agera i olika situationer.
För ytterligare information kontakta:
Johan G. Andersson, VD, mobil: 070-667 06 03, johan.g.andersson@drivkraftsverige.se
Sofie Quant, Kommunikationschef, mobil:070-667 30 19, sofie.quant@drivkraftsverige.se
Kontakter
Ebba FredinKommunikationsstrateg och presskontakt
Tel:+46 73 044 71 20ebba.fredin@drivkraftsverige.seBilder
Om
Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns bränsle och drivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landet. Vi arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 marknadsplatser och 9 raffinaderier som tillsammans producerar 4 miljoner kubikmeter biodrivmedel.
Följ Drivkraft Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige
Ny indikator visar att elbilarna halkar efter laddinfrastrukturen11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom bränsle-, drivmedels- och laddbolagsbranschen. I denna utgåva tar vi tempen på elektrifieringen i Sverige och grannländerna Danmark, Finland och Norge. Vår nya indikator visar att elbilarna halkar efter utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen – både i Sverige och våra grannländer.
Koldioxidutsläppen minskar men ytterligare åtgärder behövs29.9.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag Omställningsbarometern som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbolagsbranschen.
Drivkraft Sverige välkomnar ny lagrådsremiss om elmarknaden7.8.2025 16:27:18 CEST | Pressmeddelande
Regeringen beslutade tidigare idag om en lagrådsremiss för förbättrad utformning av elmarknaden. Drivkraft Sverige välkomnar förslagen i lagrådsremissen som syftar till att underlätta nya nätanslutningar.
Medvind för HVO100 – försäljning och antal pumpar ökar kraftigt12.6.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbranschen i Sverige. Leveranserna av HVO100 fortsätter att öka under inledningen av 2025. Även antalet stationer med minst en HVO100-pump hos Drivkraft Sveriges medlemmar och partners fortsätter att öka.
Göteborg Energi utsedd till Årets Effektivaste Elnätsbolag26.3.2025 16:06:30 CET | Pressmeddelande
Göteborg Energi har utsetts till Årets Effektivaste Elnätsbolag av Drivkraft Sverige - branschorganisationen för bränsle-, drivmedels- och laddbolagen. Priset, som delades ut i samband med konferensen ”e-Mobility 2025” i Stockholm, togs emot av Lars Edström, vd för Göteborg Energi Nät AB.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

