Drivkraft Sverige

Remissvar om reduktionsplikt: Biodrivmedel helt nödvändigt för att nå klimatmålen men frågetecken måste rätas ut

Dela
Drivkraft Sverige anser att det är hanterbart att de nya reduktionspliktsnivåerna ska börja gälla från den 1 augusti. Däremot har processen att komma fram till dessa nya nivåer tagit oacceptabelt lång tid och exponerat industri och användare för onödiga kostnader och osäkerhet. Därför är det viktigt att de frågetecken som återstår snabbt blir besvarade.

Drivkraft Sverige har lämnat remissvar på Infrastrukturdepartementets promemoria Reduktionsplikt för bensin och diesel – kontrollstation. I remissvaret lyfter Drivkraft Sverige fram att reduktionsplikten är ett bra och viktigt verktyg både för att minska utsläppen inom transportsektorn och för arbetsmaskiner. Den ger även producenter den långsiktighet som behövs för att våga investera i biodrivmedel. Samtidigt riktar branschen kritik för att viktiga frågetecken kvarstår innan de nya reduktionspliktsnivåerna kan börja gälla i praktiken.

  • De delar av regelverket som kommer att presenteras i föreskrifter och regelsystem för nya uppdaterade hållbarhetskriterier måste snabbt komma på plats. Detta arbete måste prioriteras för att ge branschen den information och säkerhet i lagstiftningen så att det går att genomföra på ett kostnadseffektivt sätt för såväl producenter som transportföretag och konsumenter, säger Johan G Andersson, VD Drivkraft Sverige.

I remissvaret betonar Drivkraft Sverige även att kommande kontrollstationer för reduktionsplikten måste genomföras enligt överenskommen tidplan. Det ska ske i nära samarbete med berörda aktörer och därefter snabbt omsättas i lagstiftning.

Vidare välkomnas förslaget att överskott skall kunna sparas från ett kalenderår till nästa. Det är viktigt att regelverket för hur det ska ske beskrivs på ett tydligt sätt i föreskrifterna. Drivkraft Sverige anser också att det är bra att det går att sälja överskott till andra aktörer men avvisar däremot kravet på att reduktionsplikten först måste vara uppfylld innan överskott får säljas/överlåtas.

Drivkraft Sveriges kompletta remissvar finns tillgängligt här 

För ytterligare information kontakta:

Johan G, Andersson, VD, mobil: 070-667 06 03, johan.g.andersson@drivkraftsverige.se

Sofie Quant, Kommunikationschef, mobil: 070-667 30 19, sofie.quant@drivkraftsverige.se

Ebba Tamm, Civilingenjör, Produkter och miljöinformation, mobil: 073-381 80 82, ebba.tamm@drivkraftsverige.se

Kontakter

Bilder

Om

Drivkraft Sverige
Drivkraft Sverige
Torsgatan 30
113 21 Stockholm

08 – 667 09 25http://Drivkraftsverige.se

Drivkraft Sverige är branschorganisationen för bränsle- och drivmedelsbranschen. Våra medlemsföretag erbjuder hållbar mobilitet och ser till att det finns bränsle och drivmedel för hållbara resor och transporter samt bitumen till vägar i hela landet. Vi arbetar för att Sverige ska bli klimatneutralt 2045. Våra medlemsföretag omfattar cirka 3000 marknadsplatser och 9 raffinaderier som tillsammans producerar 4 miljoner kubikmeter biodrivmedel. 

Följ Drivkraft Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Drivkraft Sverige

Ny indikator visar att elbilarna halkar efter laddinfrastrukturen11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Drivkraft Sverige presenterar idag ”Omställningsbarometern” som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom bränsle-, drivmedels- och laddbolagsbranschen. I denna utgåva tar vi tempen på elektrifieringen i Sverige och grannländerna Danmark, Finland och Norge. Vår nya indikator visar att elbilarna halkar efter utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen – både i Sverige och våra grannländer.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye