IKEA byter om! Efter 10 år får medarbetarna i varuhusen nya kläder

De gula och blåa kläderna har gjort det lätt att känna igen IKEA var än i världen kunderna besökt ett varuhus. Men efter att ha burits i tio år är det dags för förnyelse. Därför fick IKEAs egna designers uppdraget att ta fram nya personalkläder till alla medarbetare världen över. Resultatet är en ny kollektion tillverkad med hållbarhet i fokus som ska spegla ett modernt och framåtblickande IKEA.
- Vi möter kunder över hela världen varje dag och vad vi har på oss säger en hel del om vem vi är som varumärke och individer. För att spegla vilka vi är går plaggen att matcha fritt efter att passa varje medarbetares roll och personlighet - det känns väldigt kul att äntligen få börja använda dem, säger Linus Knutsson, Co-Worker Relations Manager.
Precis som när IKEA designar sina heminredningsprodukter är kläderna framtagna med demokratisk design som ledfilosofi, vilket innebär en balans mellan form, funktion, kvalitet, hållbarhet och lågt pris. Under en två år lång designprocess har IKEA tagit hjälp av experter från modeindustrin, genomfört tester i varuhusen och låtit 400 medarbetare runtom i världen tycka till om hur kläderna bäst stöder det vardagliga arbetet.
Personalkläder med hållbarhet i fokus
Tillverkningsprocessen och materialet är utvalt för att ha en så liten miljöpåverkan som möjligt. Kläderna är tillverkade av återvunnen polyester, bomull från mer hållbara källor och Tencel (lyocell) som är fiber gjord av massa från snabbväxande träd på hållbarhetscertifierade plantager. När kläderna har nått slutet av sin livslängd ska de dessutom gå att återvinnas och bli till nya IKEA-produkter.
Även de gamla kläderna kommer att samlas in och återvinnas till fiber, som garn eller filt, som sedan kan användas i nya IKEA-produkter - ett tillfälle för IKEA att lära sig mer om hur textil kan återvinnas i större skala. Initiativet är nära kopplat till målen som satts i IKEAs hållbarhetsstrategi.
Bilder











Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
IKEA lanserar 21 nya produkter för det smarta hemmet6.11.2025 13:02:57 CET | Pressmeddelande
Med fokus på belysning, sensorer och styrning lanserar IKEA 21 nya smarta hemprodukter – alla utvecklade för att fungera med Matter, den universella standarden för smarta hem. Lanseringen är ett viktigt steg mot att göra tekniken för smarta hem enklare att använda, mer prisvärd och bättre anpassad till de verkliga behoven i hemmet.
Julbordet hos IKEA är tillbaka med klassiska rätter31.10.2025 09:49:23 CET | Pressmeddelande
Den 18 november är det premiär för ett av Sveriges största julbord – det hos IKEA. Julbordet serveras varje dag fram till och med den 21 december. Även i år skänker IKEA Sverige tio kronor för varje sålt julbord till Sveriges Stadsmissioner.
IKEA Sverige fortsätter att ta marknadsandelar och välkomnar fler kunder än tidigare16.10.2025 13:00:26 CEST | Pressmeddelande
IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2025* uppgick till 18 miljarder kronor, en ökning med 1,7 procent jämfört med föregående år. Under året har IKEA Sverige fortsatt att växa på den svenska heminredningsmarknaden och antalet besökare till IKEA ökar. Under året har fler än 200 miljoner besökare välkomnats till våra svenska varuhus och digitala kanaler.
IKEA knackar på – 350 hem får besök i nytt initiativ1.10.2025 07:49:20 CEST | Pressmeddelande
Under vecka 40 och 41 får 350 hushåll från norr till söder besök av medarbetare från samtliga 22 svenska IKEA varuhus. Hembesöken som görs under de två veckorna är en del av ett långsiktigt strategiskt initiativ för att lyssna, lära och förstå hur livet hemma ser ut för de många människorna.
IKEA lanserar falafel och välkomnar en ny bulle till familjen17.9.2025 08:08:44 CEST | Pressmeddelande
Sedan IKEA introducerade köttbullen på menyn för fyrtio år sedan, har rätten etablerat sig som en klassiker på IKEA och den runda formen är lika synonym med IKEA som de platta paketen. Med start 1 oktober introducerar IKEA Sverige en ny rätt med en rund form – falafel.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
