Röda Korset och Greta Thunberg lanserar kampanjen #ClimateChangedMe och slår larm: "Klimatkrisen är här, och vi måste agera nu."

Idag lanserar Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC) en global kampanj som visar klimatförändringarnas inverkan på människors liv över hela världen. Kampanjen #ClimateChangedMe – där även Greta Thunberg medverkar – släpps inför klimatmötet COP26 i Glasgow, och består av hundratals berättelser om hur klimatkrisen redan har enorm effekt på enskilda människors liv.
Greta Thunberg och Fridays for Future medverkar i Röda Korsets kampanj #ClimateChangedMe. Foto: Fridays for future.

Kampanjen samlar fler än 100 röster från människor som påverkas direkt av klimatkrisen men också volontärer och aktivister, däribland Greta Thunberg och Fridays for Future. I korta videoklipp beskriver människor hur klimatkrisen redan har påverkat deras liv i grunden. Kampanjen ställer frågan: "Klimatet förändrade mig. Kommer min berättelse att förändra dig?"

– Klimatkrisen är inget okänt problem som går att skjuta på framtiden, den pågår här nu och har redan haft katastrofala konsekvenser för människor. Människors dagliga liv påverkas i alla regioner i världen, men de mest utsatta områdena drabbas oproportionerligt hårt, trots att det är dessa människor som bidragit minst till klimatförändringarna. Vi är med i den här kampanjen för att inspirera människor att engagera sig, prata med och sätta press på sina ledare, säger Greta Thunberg.

I sin video berättar Greta Thunberg om hur hon blev klimataktivist.

– Jag lärde mig en del saker som fick mig att vilja hoppa över skolan och protestera framför riksdagen. Nu protesterar jag fortfarande, men framför hela världen, säger hon.

I kampen att bromsa spridningen av covid-19 och dess effekter på hälsa och ekonomier har klimatkrisen halkat ner på den globala agendan. Samtidigt visar siffror från Röda Korsets Klimatcenter i Haag att extrema väderhändelser har påverkat livet för mer än 139 miljoner människor och dödat över 17 000 sedan pandemins början. År 2050 och framåt beräknas drygt 200 miljoner människor varje år behöva humanitärt bistånd till följd av en kombination av klimatrelaterade katastrofer och klimatförändringarnas socioekonomiska effekter. Regeringar och beslutsfattare borde för länge sedan ha visat samma energi och handlingskraft mot klimatförändringarna som de har gjort för att hantera coronapandemin.

– Klimatförändringarna påverkar redan våra liv och det kommer bara att bli värre. Ingen region i världen är förskonad från förödande extrema väderhändelser. Inför COP26 uppmanar vi världens ledare till konkreta åtaganden, inte bara för att minska utsläppen av växthusgaser och uppfylla målen i Parisavtalet, utan också för att ta itu med de befintliga och överhängande humanitära effekterna av klimatförändringarna. Det behövs investeringar i samhällsanpassning, tidiga varningssystem och stöd till lokalsamhällen. Varje dag bevittnar vi förödande effekter av klimatförändringar som människan har skapat. Klimatkrisen är här och vi måste agera nu, säger Anna Hägg-Sjöquist, ordförande för Svenska Röda Korset.

#ClimateChangedMe är också en samling berättelser om motståndskraft och belyser Röda Korsets volontärers roll över hela världen i att förbereda samhällen för att förebygga och anpassa sig till klimatrisker. Alla berättelser från kampanjen kommer även sammanställas och publiceras som en e-bok inför COP26.

Kampanjen samlas på sociala medier under hashtaggen #ClimateChangedMe

Anna Hägg-Sjöquist, ordförande Svenska Röda Korset.

Ny intensivbehandling ger stor effekt för flyktingar med PTSD20.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

En person som tvingats fly krig och förföljelse har en tio gånger högre risk att drabbas av posttraumatiskt stressyndrom (PTSD) än svenskfödda – ungefär 30 procent av nyanlända och flyktingar lider av PTSD. En studie från Röda Korsets kompetenscenter för tortyr- och krigsskaderehabilitering visar att en ny typ av intensivvårdsbehandling ger stor effekt – och därmed ett nytt hopp för krigsflyktingar.

Ny rapport om stöd efter skjutningar: ”Insatser bör koordineras”1.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Röda Korset lanserar idag rapporten ”Ensamma i krisen?” om vad samhället bör göra för att stötta de som drabbas av det dödliga våldet vid till exempel skjutningar. – Lokalt förankrade och förberedda insatser minskar risken att stödet inte når fram och att samhället drar den felaktiga slutsatsen att det inte finns något behov, säger Johann Knigge, chef för nationell verksamhet på Röda Korset.