Ny standardväxel för svensk järnväg

Den nya svensk standardväxel fyller ett uppdämt behov. Den första moderna dubbla korsningsväxeln installerades i Stockholm i helgen. Kommande år blir det många fler.
Detta var den första moderna dubbla korsningsväxeln som installerades i Sverige, men inte den sista. Det finns ett uppdämt behov av att byta ut gamla versioner av denna växeltyp, och redan 2022 kommer 11 stycken bytas ut, och ungefär lika många året därpå.
– Det är en extremt flexibel växel eftersom den på en väldigt liten yta ger möjlighet att växla in tåg på vilket som av de två motstående spåren. Det gör att modellen passar bra på platser där utrymmet är begränsat, som inne på Stockholms centralstation. En annan lösning med samma växelmöjligheter hade inte fått plats där, säger Andreas Johansson, projektledare på Vossloh Nordic Switch Systems.
Eftersom en dubbel korsningsväxel innehåller många komponenter på en liten yta blir underhållsbehovet större än i andra växlar. Där det finns utrymme att bygga andra växellösningar gör man därför det. Men den kompakta designen har så stora fördelar att Trafikverket gav Vossloh i uppdrag att konstruera en ny standardmodell.
Robustare växel
Den nya spårväxelstandarden är mer robust än den gamla. Det beror dels på att träslipers bytts ut mot betongslipers. Dels beror det på att man nu använder moderna räl, vilka väger 60 kilo per meter – sex kilogram mer än den gamla standarden. Sammantaget gör detta att den nya växeln får en totalvikt på hela 56 ton och att den tål högre belastningar än den gamla standarden. Eftersom anslutande spår oftast byggs med 60-kilosräl slipper man även så kallade övergångsräler från en större till en mindre standard, vilka också tar utrymme.
De tyngre rälen i den nya standarden tar större plats än de lättare 54-kilosrälen. För att få plats med den nya standardväxeln på samma plats som äldre växlar har Vossloh gjort en hel del anpassningar av den nya dubbla korsningsväxeln.
– I grund och botten använder vi samma komponenter som i övriga moderna spårväxlar. Men vissa delar har vi anpassat så att allt får plats, exempelvis vissa skruvar och fjädrar.
Snabb och effektiv installation
Installationen av den dubbla korsningsväxeln på Stockholm C kunde genomföras snabbt och effektivt på lite drygt två timmar, utan stora avstängningar av centralstationen. Det hade inte varit möjligt utan den spårgående kran som Vossloh använder vid växelinstallationer.
– Växeln ligger under tak intill perronger, så installationen av en prefabricerad växel hade inte gått utan kranen. Den gamla växeln byggde man säkert ihop på plats, men det tar väldigt mycket längre tid, cirka 24 timmar, säger Fredrik Johansson, projektledare för prefabrikation och logistik på Vossloh Nordic Switch Systems.
FAKTA / Dubbel korsningsväxel – DKV
En växel där två rakspår korsas och det går att växla till vilket som av de två motstående spåren. Den dubbla korsningsväxeln används när det är väldigt trångt om utrymme eftersom den är väldigt flexibel med många växlingsmöjligheter. Samtidigt är det en tekniskt komplicerad växel som får mycket trafik över dess korta korsningsområde, vilket ger ett väldigt högt slitage. Därför bör växeltypen endast användas i undantagsfall, exempelvis på stationsområden eller på bangårdar.
Nyckelord
Bilder


Om
Vossloh är Nordens ledande leverantör och ett av världens ledande företag inom spårväxlar och spårteknik. Vi erbjuder heltäckande kompetens och resurser inom allt som rör modern spårteknik från prefabricerade höghastighetsväxlar och skräddarsydda spårsystem till ett fullständigt tillbehörs- och underhållsprogram.
Följ Vossloh i Norden
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vossloh i Norden
Växelfabriken invigdes i Sala – ett stort steg mot effektivare järnvägsunderhåll10.11.2025 11:55:59 CET | Pressmeddelande
Fredagen den 7 november nåddes en viktig milstolpe för svensk järnväg när Vossloh installerade de första fyra växlarna i det som kallas Växelfabriken. Projektet är ett gemensamt initiativ mellan Vossloh och Trafikverket med målet att förändra hur järnvägsunderhåll planeras och genomförs i Sverige.
Vossloh förvärvar Sateba och utökar sin portfölj i Europa1.10.2025 16:41:02 CEST | Pressmeddelande
Den 1 oktober 2025 slutförde järnvägsteknikföretaget Vossloh förvärvet av betongsliperstillverkaren Sateba.
Första spadtaget för Vosslohs världsunika växelfabrik19.12.2024 12:10:30 CET | Pressmeddelande
I dag togs det första spadtaget för Vosslohs nya och världsunika växelfabrik på Sannahed mellan Kumla och Hallsberg. – Det här är den första nya växelfabriken som byggs i Sverige på 120 år, så det är ett otroligt projekt att få vara med om, säger Jonas Zittra på Vossloh.
Välkommen att fira första spadtaget för vår nya fabrik11.12.2024 15:03:38 CET | Pressinbjudan
Vossloh Nordic Switch Systems AB har den stora glädjen att bjuda in dig till det första spadtaget för vår nya fabrik på Sannahed i Kumla kommun.
Anställd häktad i Ystad2.2.2024 16:08:06 CET | Pressmeddelande
En anställd hos Vossloh Nordic Switch Systems AB i Ystad häktades 1 februari 2024 vid Ystads tingsrätt och är på sannolika skäl misstänkt för grov trolöshet mot huvudman.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
