IKEA

IKEA introducerar nytt sätt att betala – nu kan kunderna scanna sina varor själva med mobilen

Dela
För att göra det enklare för kunderna att handla inför IKEA ett nytt sätta att betala med självscanning via IKEA-appen. Med sin mobilapp kan kunderna själva scanna och packa sina varor under ett varuhusbesök – och sedan checka ut i en separat expresskassa.

Under de senaste åren har IKEA utvecklat köpupplevelsen på flera sätt med målet att göra det så enkelt och smidigt som möjligt att handla på IKEA – när, var och hur kunderna föredrar att göra det. Idag kan du planera ett kök från din egen soffa via ett onlinemöte, få varor hemkörda samma dag som du beställt och få varorna packade av en medarbetare för upphämtning utanför ett varuhus. Nu tar IKEA nästa steg och erbjuder en ny betallösning där kunderna enkelt kan scanna sina egna varor i IKEA appen och sedan lämna varuhuset när de betalat och känner sig redo – oftast utan att behöva stå i kö.    

– Varje dag ställer vi oss frågan; ”Hur vi kan skapa en bättre vardag för de många människorna?”. Det genomsyrar faktiskt allt vi gör. Och vi vet att just betalningslösningar är något som under senare år påverkat människors beteenden och förväntningar mer än någonsin när de går och handlar. Vi är stolta över att strax rulla ut en lösning som gör det enklare att betala och som vi tror att kunderna kommer att gilla, säger Susanne Jensert, Customer Manager på IKEA Sverige.   

För att göra sig ännu mer tillgängliga för sina kunder, befinner sig IKEA sedan en tid tillbaka på en stor digital förändringsresa. Bland annat har man tittat på nya sätt att kombinera den fysiska upplevelsen i varuhusen med den digitala. Detta har inneburit utveckling av nya kanaler som en IKEA app och ny hemsida samt innovativa butiksformat som flera nya planeringsstudios runtom i landet. 

– Vi vet att tid är dyrbar och en bristvara i samhället. Sverige, som är en digitalt mogen marknad, har snabbt anammat de förenklingar som digitaliseringen möjliggör i vardagen exempelvis när vi handlar, betalar räkningar eller utför bankaffärer. Våra kunder vill bestämma över sin tid själva och vi vill möta det behovet, samtidigt som vi bjuder in alla som besöker oss att lägga sin tid på sådant som ger mervärde; som rådgivning kring heminredning, inspiration och matupplevelser, säger Susanne Jensert.

I alla varuhus under hösten 

Två varuhus i Sverige ska nu testa den nya lösningen, Helsingborg och Jönköping. Under hösten och vintern kommer övriga varuhus i landet att introducera lösningen för sina kunder. 

– För att kunna scanna när du handlar på IKEA, behöver du ladda ner IKEAs app. Du skannar det du vill handla i varuhuset och packar dina påsar medan du handlar. När du är redo att betala visar du upp en QR-kod i en särskild kassa där du sen betalar med bank- eller presentkort som vanligt. Smidigt tycker vi, eftersom appen dessutom är en riktigt bra shoppingkompis full av inspiration. Allt på ett ställe, säger Rogier van de Pol, Payment Leader på IKEA Sverige.  

IKEA appen

Dagens IKEA app lanserades för två år sedan som ett inspirerande och enkelt sätt för kunden att utforska sortimentet och shoppa  online.  Nästa steg utvecklingen av appen är att integrera fler betalningsmetoder, skapa möjligheten att betala direkt på olika avdelningar i varuhuset, få hjälp att navigera i varuhuset, se köphistorik och få personliga erbjudandenAppen utvecklas hela tiden, baserat på kundinsikter från alla de marknader där IKEA finns.  

Bilder

Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
Susanne Jensert, Customer Experience Manager, IKEA Sverige
Susanne Jensert, Customer Experience Manager, IKEA Sverige
Ladda ned bild

Om

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 164 miljoner besök under verksamhetsåret 2023. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.

 

Följ IKEA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från IKEA

IKEA Sverige fortsätter att ta marknadsandelar och investerar ytterligare i sänkta priser10.10.2024 13:01:16 CEST | Pressmeddelande

IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2024* uppgick till 17,7 miljarder kronor, en minskning med 7,9 procent jämför med föregående år. Under året har IKEA Sverige investerat 1,5 miljarder kronor i att sänka priserna och fler än 3200 produkter har fått ett nytt lägre pris. Investeringarna i sänkta priser, för att skapa ett mer tillgängligt och prisvärt sortiment, och att utveckla IKEA i Sverige fortsätter under kommande verksamhetsår.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye