Effekter av en digitaliserad fastighetsbildning

Det här framgår i den slutrapport som Lantmäteriet nu lämnar in till regeringen (rapporten finns att hämta under relaterat material nedan). Uppdraget att titta på vilka effekter en digitalisering av fastighetsbildningsverksamheten kan få, och vilka olika lösningar som finns, har genomförts med inspel från bland annat landets kommunala lantmäterimyndigheter.
Slutsatsen är att digitaliseringen av fastighetsbildningsverksamheten kommer att ge positiva effekter när det gäller både kvalitet, kostnad och tid.
- Ett digitalt informationsflöde hela vägen - från ansökan till beslut - kommer inte bara att förenkla för våra kunder utan även effektivisera handläggningen som helhet. Vinsterna är många, säger Tove Elvelid, divisionschef Fastighetsbildning, Lantmäteriet.
Ökad transparens och förutsägbarhet
På kort sikt (1–5 år) väntas nyttorna för samhället och de enskilde kunden bestå i bland annat:
- Förbättrad kunddialog – ”lätt att göra rätt”
- Ökad andel korrekta och kompletta ansökningar
- Obrutet digitalt informationsflöde från ansökan till handläggning
- Ökad transparens för kunden
- Ökad förutsägbarhet för kunden
- Enhetliga processer och arbetssätt
På längre sikt är effekterna svårare att förutspå men tillgången på digital information kommer sannolikt att möjliggöra att delar av handläggningen blir automatiserad. Redan nu är Lantmäteriet också på gång med projekt som omfattar AI. Då handlar det om text- och bildtolkning av äldre akter.
- Vi kommer framöver att få se användningsområden som vi inte ens kan föreställa oss idag. Digitaliseringen har under flera år varit den största samhällstrenden. Det vi ser nu är att ny teknik, som exempelvis AI kommer att revolutionera, säger Maria Petrusson, utvecklingschef på Fastighetsbildning, Lantmäteriet.
Relatera till andra digitaliseringsuppdrag
I rapporten lyfter Lantmäteriet fram att digitaliseringen av fastighetsbildningsprocessen också måste relatera till lösningar och resultat från andra pågående digitaliseringsuppdrag (se faktaruta nedan).
Två stora utmaningar har identifierats som kritiska framgångsfaktorer på vägen mot en digital fastighetsbildningsprocess:
- Den juridiska utvecklingen som är omfattande och tidskrävande
- Behovet av underlag med god och känd kvalitet, vilket omfattar bland annat registerkartan.
För mer information, kontakta:
Maria Petrusson, utvecklingschef på Fastighetsbildning, Lantmäteriet.
Telnr: 026–63 37 30
E-post: maria.petrusson@lm.se
Faktaruta/Fastighetsbildning
Fastighetsbildning är det gemensamma namnet på de åtgärder som nybildar eller ombildar fastigheter, det vill säga fast egendom, som kan vara mark inklusive eventuella byggnader på den och vatten, och på de åtgärder som förändrar samfälligheter, mark eller vatten som ägs gemensamt av flera fastigheter, och servitut, som är avtal mellan fastigheter, som till exempel att ägaren av en fastighet får ta vatten ur en brunn på en annan fastighet.
Faktaruta/Andra pågående digitaliseringsuppdrag
- Uppdrag att etablera en digital infrastruktur för tillgängliggörande av standardiserade dataset i samhällsbyggnadsprocessen
- Uppdrag att etablera en förvaltningsgemensam digital infrastruktur för informationsutbyte
- Uppdrag att etablera ett nationellt ramverk for grunddata inom den off
Nyckelord
Kontakter
Maria BranderPressansvarig
Tel:026-633059Tel:072-2314177maria.a.brander@lm.seBilder
Om
Lantmäteriet bidrar till ett hållbart samhällsbyggande och ekonomisk utveckling. Vi skapar förutsättningar för att man tryggt ska kunna köpa, äga och sälja fastigheter. Det är via oss du kan söka, hitta och använda geografisk information och fastighetsinformation. Vår expertis och våra tjänster är grunden för att samhällsplanering, fastighetsmarknad och information om natur, vägar och platser ska fungera och vara tillförlitlig.
Lantmäteriet har omkring 2 000 medarbetare fördelade på cirka 50 orter. Huvudkontoret ligger i Gävle.
Följ Lantmäteriet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lantmäteriet
Konstaterad övertalighet och varsel på Lantmäteriet26.11.2025 13:30:00 CET | Pressmeddelande
Lantmäteriet har nu genomfört risk-och konsekvensanalyser, samt MBL-förhandlingar tillsammans med arbetstagarorganisationerna. Antalet övertaliga medarbetare inom Lantmäteriets förrättningsverksamhet blir 144 personer. Det är också klart vilka yrkesgrupper som berörs.
Stärkt samarbete med Sida styrker Lantmäteriets internationella arbete18.11.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Lantmäteriet och Sida har tecknat en treårig överenskommelse som stärker samverkan mellan myndigheterna. Ambitionen med det nya avtalet är att tydliggöra och stärka Lantmäteriets bidrag till det svenska biståndet.
Fler bolån under 2025 jämfört med 202621.10.2025 10:04:40 CEST | Pressmeddelande
Lantmäteriets statistik för tredje kvartalet 2025 visar att antal inteckningar i fastigheter har ökat under året. Ökningen är 13 procent för hela landet jämfört med samma kvartal föregående år, jämfört med andra kvartalet är det dock en svag minskning på knappt en procent. Tydligast syns ökningen i Värmland, Kronoberg och Halland
Övertalighet på Lantmäteriet15.10.2025 15:30:03 CEST | Pressmeddelande
Lantmäteriets förrättningsverksamhet har en beräknad övertalighet på 160 medarbetare. Bakgrunden är lågkonjunkturen inom fastighetssektorn som har medfört en minskning av antalet inkomna förrättningsärenden.
Lantmäteriet stärker Sveriges beredskap9.10.2025 09:15:00 CEST | Pressmeddelande
Från och med 9 oktober tillhandahåller Lantmäteriet två av Försvarsmaktens Nationella militära kartor, NMK* för civil beredskap. Det innebär att det finns en gemensam totalförsvarskarta som kan användas i fredstida krissituationer, höjd beredskap och ytterst krig.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

