Trots tuffa restriktioner: IKEA Sverige når samma försäljning som förra året - försäljningen av heminredning fortsätter öka

Att svenskarna tillbringat mer tid än någonsin i sina hem, har lett till ökad försäljning inom områden som kök, sovrum, hemmakontor, garderober och hemtextil.
Under året har IKEA Sverige fortsatt skapa en trygg miljö genom att styra besök från varuhus till web och click & collect. Något som minskat antal fysiska besök, men ökat det totala antalet besök till all time high – 172 miljoner. Samtidigt har tuffa restriktioner med tak för max antal besökare i varuhus och inte minst i restauranger slagit hårt.
- Jag är stolt över årets fina resultat eftersom vi nått det under ett år präglat av pandemi och mycket tuffa restriktioner. Tack vare en fortsatt ökad försäljning av heminredning, har vi täckt det vi tappat inte minst i våra restauranger när hundratusentals kunder inte fick besöka oss, säger Lena Herder, landschef IKEA Sverige.
Den online-genererade försäljningen ökade under året med 68 procent och uppgår till 20 procent av den totala försäljningen.
En accelererad omställning av verksamheten
Omställningen att möta våra kunder på nya sätt, har accelererat under pandemin. Idag kan våra kunder röra sig obehindrat mellan våra kanaler och använda de tjänster vi utvecklat för att knyta samman fysiskt och digitalt. De kan planera sitt kök från sin egen soffa tillsammans med en IKEA-medarbetare digitalt, men även handla i varuhuset och få varorna hemkörda samma dag eller handla online och hämta upp varorna i varuhuset.
Ett exempel på nya tjänster är click & collect drive thru som infördes bara några dagar efter att pandemin nått Sverige. Tjänsten, där kunden beställer produkten online för att hämta den utanför varuhuset, syftade till att både möta kundernas nya behov och minska antalet besökare i varuhusen.
- Vi vet att våra kunder och medarbetare uppskattat att vi under pandemin hela tiden satt tryggheten främst. Inte minst har Click & collect drive thru varit en succé med i snitt omkring 12 000 upphämtningar varje vecka via den tjänst som vi nu permanentar, säger Lena Herder.
Som ännu ett led i att öka tillgängligheten för våra kunder, har vi öppnat mindre
planeringsstudios i Norrköping, Lund, Växjö och Göteborg, samt en större i Bromma. Här kan kunden tillsammans med någon av våra experter på heminredning planera mer komplexa lösningar som kök, bad- och sovrum samt förvaring. Men även få hjälp att beställa och hitta bästa sätt att transportera hem varorna.
Bidrar till nya kundmötet gör även vårt kommande nya varuhus i Kållered, vårt unika Life at Home Experience Center i Malmö och satsningarna i Stockholm med bland annat ett cityvaruhus i Gallerian – ett format som redan finns i metropoler som Paris och London.
– Med nya butiksformat, flexibla planerings- och leveranstjänster off- och online samt hållbara, väldesignade och prisvärda produkter, möter vi nu kunderna där de finns och då de önskar. Under året ökade såväl andelen nöjda kunder som våra medarbetares engagemang. Därmed har vi en stark bas för att nå fler och goda förutsättningar för tillväxt, säger Lena Herder.
Stor potential för 2022
Detta verksamhetsår förutser vi en fortsatt positiv försäljningsutveckling för kök, sovrum, badrum och vardagsrum. I takt med att kunderna återvänder
fysiskt, ökar potentialen för heminredningsaccessoarer. Vi ser även ett ökat behov av mer flexibla arbetsplatser såväl hemma som på kontoret – när många nu fortsätter att delvis arbeta hemifrån. Dessutom ser vi hur våra kunder uppskattar att åter få besöka våra restauranger – något som bidrar till helhetsupplevelsen i våra varuhus.
Fakta IKEA Sverige verksamhetsåret 2021
- Total försäljning: 18 miljarder SEK.
- Totalt antal besök: 172 miljoner (jämfört med 161 miljoner föregående år).
- Besök online: 145 miljoner (jämfört med 128 miljoner föregående år).
- Försäljningen av ’people and planet positive’ produkter ökade med 10 % och stod under året för hela 33,5 %.
- Öppnade världens första renodlade second hand-butik för IKEA möbler.
- Lanserade cirkulärbutiker i våra varuhus där möbler och heminredning får en andra chans, samt lanserade ett digitalt verktyg för att värdera begagnade möbler.
- Lanserade vårt elavtal – vår första osynliga produkt; el från sol och vind.
- Lanserade HUVUDROLL – plantbulle med ett klimatavtryck som motsvarar 4 % av den klassiska IKEA-köttbullen.
- Sålde upp emot 800 paket med solpaneler för svenska hem. Ca 2,9 miljoner varmkorvar, mer än 250 000 veggie hot dogs och runt 320 000 portioner plantbullar. Ca 2 miljoner RYET LED-lampor och 185 000 regnbågskassar.
- Nästan 3,3 miljoner medlemmar i IKEA Family.
Inter IKEA Systems B.V., ägare till IKEA Konceptet och global franchisegivare för IKEA, presenterade idag en total försäljning för de 12 olika franchisetagarna som driver försäljningskanaler under varumärket IKEA. Försäljningen under verksamhetsår 2021 uppgick till 41,9 miljarder euro - en ökning med 5,8 procent. Den största franchisetagaren, Ingka Group, nådde en total försäljning på 37,4 miljarder euro en ökning med 6,3 procent från förra årets 35,2 miljarder euro.
*1 september 2020 - 31 augusti 2021
Bilder







Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
GOKVÄLLÅ – en glädjefull kollektion från IKEA8.12.2025 10:00:42 CET | Pressmeddelande
Lys upp ditt hem inför ramadan! Samla familj, vänner och grannar för en magisk tid med varma hjärtan och öppna hem.
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
IKEA höjer priset på kaffe och introducerar kaffe med hopp4.12.2025 07:59:53 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på en kopp kaffe med fem kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som den ideella organisationen Mind gör för alla som kämpar med ensamhet, ångest och psykisk ohälsa.
Januarinyheter på IKEA1.12.2025 10:00:14 CET | Pressmeddelande
Januari- ett helt nytt år ligger framför dig! Låt dig inspireras av olika stilar, experimentera med kontraster och njut av ditt hem, det finns inget rätt eller fel.
IKEA bjuder in till långbordsfrukost för ökad gemenskap26.11.2025 13:22:28 CET | Pressmeddelande
För andra gången på kort tid dukar IKEA upp till långbord för 10 000 personer för att sätta köksbordet i fokus – som en plats för samtal, möten och gemenskap. Initiativet är en ännu ett sätt för att främja inkludering och gemenskap i en tid när många känner sig ensamma.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
