Svea om förseningsavgifter
KO anser att Svea använder sig av en schablonberäknad avgift till de som är försenade med betalning och att avgiften har till syfte att förmå gäldenären att betala en förfallen skuld. Svea däremot menar att det är en avgift att betrakta som ersättning för en administrativ kostnad.
- Vi står på konsumenternas sida och tycker att de som slarvar ska stå för de kostnader slarvet ger upphov till. Det känns orättvist att skötsamma konsumenter ska få dyrare krediter, säger Mats Ihd, Bolagsjurist på Svea Ekonomi.
Förseningsavgifter har av banker och kreditgivare regelmässigt tagits ut under minst 30 år. Varken myndigheter eller domstolar har under dessa år invänt mot avgiften.
- Betydligt hårdare går staten fram med förseningsavgifter för exempelvis trängselskatten, där en försenad betalning av 10 kronor medför en avgift på 500 kronor, säger Mats Ihd, Bolagsjurist på Svea Ekonomi.
Försenade betalningar ger upphov till kostnader för kreditgivaren. Det mest rättvisa är att de låntagare som inte följer avtal och är sena med betalningar får stå för den merkostnaden. I annat fall kommer kreditgivarna behöva sätta generellt högre priser som kommer drabba även de som följer villkoren. De åtgärder som Svea vill ha kostnadstäckning för är betalningsbefrämjande och leder ofta till att konsumenter betalar och därmed undviker inkassoförfarande och Kronofogdeingripande.
- Vi jobbar aktivt för att förhindra att enskilda människor ska upprepa sena betalningar. Vi försöker helt enkelt ta ansvar för en bättre betalningsmoral i samhället, menar Mats Ihd, Bolagsjurist på Svea Ekonomi.
Kreditgivare i allmänhet använder sig av förseningsavgifter och av det skälet har Svea ett ansvar att driva frågan vidare för att få ett klart och tydligt besked om vad som ska gälla för en hel bransch och väldigt många företag. Branschorganisationer som Finansbolagens Förening och Svensk Inkasso har samma ståndpunkt som Svea i denna fråga.
Om domen kvarstår efter överklagan kommer troligen de kostnader som sena betalare hittills fått stå för att vältras över på alla konsumenter som tar krediter, vilket innebär dyrare krediter för alla låntagande konsumenter.
Kontakter
Mats IhdBolagsjurist
Tel:08-735 90 00mats.ihd@svea.comBilder
Om
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Som motreaktion till lågpristrenden: Sveriges e-handlare vill se nya regelverk3.3.2025 09:34:29 CET | Pressmeddelande
Drygt åtta av tio e-handlare tycker att konkurrensen från utländska lågprisföretag som Temu och Shein innebär ett hot. Inte minst för att konsumenter får felaktiga prisförväntningar på svenska företag som omfattas av andra EU-regler. Därför fokuserar många på att öka kvalitet och service men efterfrågar samtidigt en förändring av regelverken. Det visar Svea Banks rapport E-handelsläget Q4.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202430.12.2024 06:33:00 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har varit utmanande för landets e-handlare. Höga räntor och inflation har hämmat svenskarnas köpsug. Trots det finns det företag som hade en rejäl tillväxt under 2023. I Svea Banks senaste kartläggning listas nu föregående års mest framgångsrika e-handlare.
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
Svea presenterar E-handelsläget – en djupdykning i svensk e-handel26.11.2024 14:45:46 CET | Pressmeddelande
Nu presenterar Svea Bank rapporten E-handelsläget som varje kvartal analyserar tillståndet inom svensk e-handel. Rapporten bygger på insikter från svenska e-handelsföretag och belyser tillväxt, lönsamhet och framtidstro i branschen. För årets tredje kvartal är förväntningarna inför Black Friday i fokus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum