Ny kartläggning från Svea: Här är årets 100 e-handelsraketer

För femte året i rad har Svea gjort en kartläggning över de 100 mest framgångsrika
e-handelsföretagen i Sverige. De företag som placerar sig på listan har haft den högsta procentuella omsättningsökningen under det senaste mätbara året. Data har tagits fram med hjälp av Allabolag.se. Kartläggningen visar att EcoViking från Göteborg är årets e-handelsraket 2021. Under 2020 har livsstilsvarumärket som säljer barnprodukter haft en imponerande tillväxt på 2 238 procent.
Därefter placerar sig Stockholmsbaserade Estrid på en andraplats med en tillväxt på 1 343 procent. På tredje plats hittas DjerfAvenue som har haft en ökning på 1 339 procent. Det går även att se en markant skillnad på tillväxttalen jämfört med förra årets siffror, där årets e-handelsraket hade en omsättningsförändring på 869 procent.
– E-handeln ökade explosionsartat under pandemin vilket kan förklara varför vi kan se en sådan rejäl skillnad på tillväxttalen i år. När fler konsumenter nu handlar via e-butiker ser vi att de svenska företagen anpassar sin verksamhet för att göra köpupplevelsen enklare för konsumenterna. Allt från att erbjuda snabb och smidig leverans av varor till flexibla betalningsalternativ direkt i mobilen. Ytterligare en faktor som vi inte bör glömma är Amazons lansering i Sverige. För drygt ett år sedan intog de marknaden och det återstår att se om de kommer underlätta eller hämma utvecklingen för de enskilda handlarna i framtiden, säger Magdalena Caesar, Affärsområdeschef betallösningar för e-handel på Svea Ekonomi
– Vi blev riktigt glada när vi fick höra att vi kom med på listan över årets e-handelsraketer. Djerf Avenue är ett varumärke där vi prioriterar kvalitet och livslängd på våra plagg, oavsett säsong. Vår tillväxt beror på att vi attraherar kunder via våra sociala medier där vi har över 200 000 följare som sedan driver trafik till vår e-handel. Vi satsar en hel del på vår kommunikation och visuella grafik och det är något som jag tror kan förklara vår framgång. Genom våra satsningar så märker vi att kunderna har en otrolig relation till oss och våra kläder, vilket är något som vi är väldigt stolta över. Framöver är vår ambition att öka närvaron i USA med lokalt 3PL, lokala betallösningar och personal och bli bättre på att köpa in så mycket lager som efterfrågas för att fortsätta vår tillväxt på marknaden, säger Matilda, co-founder och creative director på Djerf Avenue.
Stockholm och Skåne i topp
För fjärde året i rad dominerar Stockholm topp 100-listan då mer än var tredje företag på listan har sin bas i länet. För andra året i rad kommer Skåne på en andra plats med näst flest företag på listan, totalt 13 stycken. Det går även att se att e-handeln är stor utanför storstäderna då Borås exempelvis har tre e-handelsföretag på listan.
Topplista Sveriges e-handelsraketer:
1.ecoviking.com (Produkter för barn)
2.estrid.com (Rakhyvlar)
3.djerfavenue.com (Damkläder)
4.inviteeurope.com (Kläder)
5.tillbehorsexperten.se (Mobil, teknik och tillbehör)
6.nine-pine.com (Träningskläder)
7.renewed.se (Begagnade mobiler, surfplattor och smartklockor)
8.bootskompaniet.se (Skor)
9.macadegolf.se (Golfkläder)
10.bluecity.com (Begagnad elektronik)
Bilaga
Topp 100: Sveriges e-handelsraketer
Hemsida |
Omsättning |
Omsättning |
|
Kommun |
|
1 |
60 988 |
2 608 |
2 238% |
Göteborg |
|
2 |
117 762 |
8 163 |
1 343% |
Stockholm |
|
3 |
18 953 |
1 317 |
1 339% |
Stockholm |
|
4 |
173 894 |
19 321 |
800% |
Trosa |
|
5 |
10 721 |
1 221 |
778% |
Göteborg |
|
6 |
10 915 |
1 433 |
662% |
Stockholm |
|
7 |
65 150 |
8 884 |
633% |
Stockholm |
|
8 |
7 418 |
1 195 |
521% |
Kristianstad |
|
9 |
11 026 |
1 875 |
488% |
Stockholm |
|
10 |
44 628 |
8 179 |
446% |
Malmö |
|
11 |
11 907 |
2 290 |
420% |
Stockholm |
|
12 |
12 654 |
2 522 |
402% |
Stockholm |
|
13 |
19 868 |
3 991 |
398% |
Sundsvall |
|
14 |
7 915 |
1 698 |
366% |
Solna |
|
15 |
https://toyspace.se/ |
97 028 |
21 192 |
358% |
Göteborg |
16 |
20 695 |
5 252 |
294% |
Sollentuna |
|
17 |
5 672 |
1 465 |
287% |
Munkedal |
|
18 |
342 643 |
91 159 |
276% |
Stockholm |
|
19 |
13 485 |
3 601 |
274% |
Stockholm |
|
20 |
9 163 |
2 477 |
270% |
Stockholm |
|
21 |
4 215 |
1 143 |
269% |
Stockholm |
|
22 |
34 624 |
9 623 |
260% |
Helsingborg |
|
23 |
140 619 |
39 254 |
258% |
Stockholm |
|
24 |
8 925 |
2 517 |
255% |
Solna |
|
25 |
4 184 |
1 193 |
251% |
Stockholm |
|
26 |
40 091 |
11 656 |
244% |
Uppsala |
|
27 |
10 381 |
3 034 |
242% |
Stockholm |
|
28 |
20 897 |
6 146 |
240% |
Malmö |
|
29 |
8 221 |
2 501 |
229% |
Helsingborg |
|
30 |
4 333 |
1 344 |
222% |
Stockholm |
|
31 |
43 852 |
13 654 |
221% |
Stockholm |
|
32 |
7 173 |
2 321 |
209% |
Haninge |
|
33 |
4 488 |
1 484 |
202% |
Stockholm |
|
34 |
49 147 |
16 500 |
198% |
Jönköping |
|
35 |
3 309 |
1 135 |
192% |
Lidingö |
|
36 |
3 092 |
1 062 |
191% |
Stockholm |
|
37 |
4 828 |
1 674 |
188% |
Laxå |
|
38 |
2 859 |
1 027 |
178% |
Göteborg |
|
39 |
4 796 |
1 727 |
178% |
Växjö |
|
40 |
3 791 |
1 368 |
177% |
Stockholm |
|
41 |
9 596 |
3 502 |
174% |
Forshaga |
|
42 |
8 169 |
2 990 |
173% |
Göteborg |
|
43 |
2 912 |
1 070 |
172% |
Lessebo |
|
44 |
3 144 |
1 173 |
168% |
Stockholm |
|
45 |
44 878 |
16 789 |
167% |
Täby |
|
46 |
15 984 |
6 111 |
162% |
Heby |
|
47 |
63 110 |
24 370 |
159% |
Skövde |
|
48 |
308 037 |
119 894 |
157% |
Stockholm |
|
49 |
44 594 |
17 600 |
153% |
Stockholm |
|
50 |
15 232 |
6 154 |
148% |
Stockholm |
|
51 |
31 705 |
12 896 |
146% |
Gävle |
|
52 |
6 475 |
2 645 |
145% |
Enköping |
|
53 |
4 636 |
1 903 |
144% |
Gävle |
|
54 |
4 682 |
1 946 |
141% |
Sandviken |
|
55 |
8 160 |
3 401 |
140% |
Haninge |
|
56 |
22 929 |
9 558 |
140% |
Stockholm |
|
57 |
8 167 |
3 446 |
137% |
Sundbyberg |
|
58 |
4 058 |
1 731 |
134% |
Sotenäs |
|
59 |
6 880 |
2 964 |
132% |
Haninge |
|
60 |
8 801 |
3 815 |
131% |
Sundbyberg |
|
61 |
2 847 |
1 235 |
131% |
Kalmar |
|
62 |
4 248 |
1 851 |
129% |
Tibro |
|
63 |
6 135 |
2 690 |
128% |
Helsingborg |
|
64 |
67 535 |
29 733 |
127% |
Kristianstad |
|
65 |
7 277 |
3 204 |
127% |
Huddinge |
|
66 |
14 333 |
6 398 |
124% |
Stockholm |
|
67 |
2 947 |
1 318 |
124% |
Borlänge |
|
68 |
5 265 |
2 367 |
122% |
Stockholm |
|
69 |
23 174 |
10 422 |
122% |
Staffanstorp |
|
70 |
13 466 |
6 060 |
122% |
Stockholm |
|
71 |
2 292 |
1 035 |
121% |
Stockholm |
|
72 |
4 332 |
1 987 |
118% |
Tyresö |
|
73 |
24 909 |
11 429 |
118% |
Västerås |
|
74 |
5 296 |
2 437 |
117% |
Haninge |
|
75 |
15 031 |
6 944 |
116% |
Halmstad |
|
76 |
6 817 |
3 157 |
116% |
Huddinge |
|
77 |
11 838 |
5 533 |
114% |
Malmö |
|
78 |
36 256 |
17 030 |
113% |
Kalmar |
|
79 |
42 424 |
20 280 |
109% |
Tyresö |
|
80 |
19 878 |
9 543 |
108% |
Borås |
|
81 |
2 397 |
1 155 |
108% |
Malmö |
|
82 |
4 256 |
2 053 |
107% |
Täby |
|
83 |
8 665 |
4 180 |
107% |
Falu |
|
84 |
7 145 |
3 463 |
106% |
Stockholm |
|
85 |
2 456 |
1 200 |
105% |
Stockholm |
|
86 |
2 351 |
1 151 |
104% |
Sala |
|
87 |
5 080 |
2 524 |
101% |
Borås |
|
88 |
5 627 |
2 822 |
99% |
Borlänge |
|
89 |
7 311 |
3 672 |
99% |
Sollentuna |
|
90 |
8 514 |
4 280 |
99% |
Borlänge |
|
91 |
6 730 |
3 385 |
99% |
Göteborg |
|
92 |
52 864 |
26 650 |
98% |
Huddinge |
|
93 |
3 965 |
2 010 |
97% |
Torsby |
|
94 |
45 901 |
23 422 |
96% |
Södertälje |
|
95 |
5 012 |
2 563 |
96% |
Borås |
|
96 |
12 643 |
6 480 |
95% |
Helsingborg |
|
97 |
10 095 |
5 187 |
95% |
Göteborg |
|
98 |
9 143 |
4 724 |
94% |
Jönköping |
|
99 |
20 939 |
10 829 |
93% |
Umeå |
|
100 |
56 996 |
29 593 |
93% |
Ängelholm |
Nyckelord
Kontakter
Patrik WidlundMarknadschef
Tel:08-470 94 21patrik.widlund@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea
Svea Ekonomi är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med nära 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Ny undersökning från Svea Bank: Fler vill spara skatteåterbäringen jämfört med i fjol15.4.2025 07:48:00 CEST | Pressmeddelande
Lågkonjunkturen har satt sina spår på svenskarnas privatekonomi. I en ny undersökning från Svea uppger närmare fyra av tio att det varit tufft att få ihop ekonomin det senaste året. Men istället för att prioritera hushållskassan när skatteåterbäringen betalas ut planerar över majoriteten att lägga den på sparande. Dessutom vill fler använda pengarna åt resor jämfört med i fjol.
Som motreaktion till lågpristrenden: Sveriges e-handlare vill se nya regelverk3.3.2025 09:34:29 CET | Pressmeddelande
Drygt åtta av tio e-handlare tycker att konkurrensen från utländska lågprisföretag som Temu och Shein innebär ett hot. Inte minst för att konsumenter får felaktiga prisförväntningar på svenska företag som omfattas av andra EU-regler. Därför fokuserar många på att öka kvalitet och service men efterfrågar samtidigt en förändring av regelverken. Det visar Svea Banks rapport E-handelsläget Q4.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202430.12.2024 06:33:00 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har varit utmanande för landets e-handlare. Höga räntor och inflation har hämmat svenskarnas köpsug. Trots det finns det företag som hade en rejäl tillväxt under 2023. I Svea Banks senaste kartläggning listas nu föregående års mest framgångsrika e-handlare.
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum