IKEA lyfter fram att julen inte bara handlar om att köpa julklappar

Efter en lång period då vardagen kantats av restriktioner och social distansering kan vi äntligen se fram emot en vanlig jul. En jul när vi får umgås med släkt och vänner, precis som förr. Det är en tid när vi äntligen kan varva ned, ta det lugnt och hitta tillbaka till varandra.
I årets julkampanj visar IKEA att julen inte bara handlar om julklapparna vi ger och får. Många gånger är det tanken bakom som räknas. Vi får se julen ur ett barns perspektiv och hur en listig flicka anstränger sig för att hitta de ”perfekta” julklapparna till familjen.
- Med kampanjen vill vi lyfta fram glädjen i att ge något som kommer uppskattas och användas. Att hitta de där gåvorna kan vara både svårt och ta tid. Men inte om du är en listig tjej som noterar vad familjen använder varje dag, säger Helena Rosenqvist Hallin, Marketing Comms Leader för cluster på IKEA.
Musiken i filmen är en ny version av det klassiska stycket I Bergakungens Sal som skrevs år 1875 av den norska kompositören Edward Grieg.
Kampanjen kommer visas i alla sex klustermarknader (Sverige, Norge, Danmark, Finland, Portugal och Belgien) och går live i Sverige på måndag den 8 november ibland annat TV, OLV, SoMe och i IKEAs egna kanaler.
IKEA:
Marketing Manager Helena Gouveia
Marketing Comms Leader cluster Helena Rosenqvist Hallin
Marketing Comms Specialist Catherine Reimer
Åkestam Holst:
Client Lead: Kjell Månsson
Head of strategy: Jerker Winther
Art Director: Michal Sitkiewicz, Jesper Holst
Copywriter: Rickard Beskow, Mark Ardelius
Account Manager: Anna Nollendorfs
Agency Producer: Leila Widgren
Filmen är regisserad av Malin Ingrid Johansson och producerad av Adam Holmström, Joel Rostmark and Linnéa Andersson på Pine Production. Mediabyrå Carat.
Bilder




Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
GOKVÄLLÅ – en glädjefull kollektion från IKEA8.12.2025 10:00:42 CET | Pressmeddelande
Lys upp ditt hem inför ramadan! Samla familj, vänner och grannar för en magisk tid med varma hjärtan och öppna hem.
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
IKEA höjer priset på kaffe och introducerar kaffe med hopp4.12.2025 07:59:53 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på en kopp kaffe med fem kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som den ideella organisationen Mind gör för alla som kämpar med ensamhet, ångest och psykisk ohälsa.
Januarinyheter på IKEA1.12.2025 10:00:14 CET | Pressmeddelande
Januari- ett helt nytt år ligger framför dig! Låt dig inspireras av olika stilar, experimentera med kontraster och njut av ditt hem, det finns inget rätt eller fel.
IKEA bjuder in till långbordsfrukost för ökad gemenskap26.11.2025 13:22:28 CET | Pressmeddelande
För andra gången på kort tid dukar IKEA upp till långbord för 10 000 personer för att sätta köksbordet i fokus – som en plats för samtal, möten och gemenskap. Initiativet är en ännu ett sätt för att främja inkludering och gemenskap i en tid när många känner sig ensamma.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
