Grannkampanj kan vinna prestigefyllt pris

Placebrander Of The Year premierar imponerande insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring i Sverige. Bakom priset står platsmarknadsföringskonsulten Placebrander vars kunder finns bland kommuner, destinationsbolag, regioner, Science Parks, besöksnäringsföretag och branschorganisationer.
De tävlande bidragen ska stärka en plats varumärke och öka stoltheten hos invånarna. Men de ska också bidra till att öka inflyttningen, generera besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Priset delas ut sedan 2013 och bland de tidigare vinnarna finns Friluftsbyn vid Höga Kusten och Eskilstuna som premierades för sitt arbete med hållbarhet och återvinning.
Kampanjen ”Nyfiken på grannen” där Norrköping, Linköping, Örebro, Västerås och Karlstad marknadsförde varandra lanserades sommaren 2020. Syftet var att återstarta besöksnäringen efter pandemins första våg och målet att få invånarna att besöka varandras destinationer och därigenom även öka antalet övernattningar. Ytterligare ett syfte var att öka kännedomen om varandras destinationer. 2020 var temat 24 timmar hos grannen, något som utvecklades till 48 timmar hos grannen under 2021. Andra året kompletterades den dessutom med utvecklade erbjudanden i samarbete med hotellen.
– Det är fantastiskt roligt att kampanjen är nominerad. Den har gjort det möjligt att lyfta vårt starka utbud av upplevelser och kända besöksmål på ett nytt och innovativt sätt, och trots pandemin har vi fortsatt haft flest gästnätter i regionen under sommaren. Kampanjen har varit uppskattad av näringslivet i Norrköping och vi hoppas det ska ge effekter även långsiktigt. Samverkan när det är som bäst - alla är vinnare, säger Christina Leinonen, näringslivsutvecklare Norrköpings kommun.
Kampanjen gick i sociala medier och responsen blev över förväntan. Intresset för en tur till grannstäderna var ofta fullt i klass med intresset för städernas tips om attraktioner på den egna destinationen. Många hotell rapporterade att antalet besökare från de städer som medverkade i kampanjen ökade under sommaren.
Ett exempel på det stora intresset är att webbsidan om Västerås var den tredje mest besökta på Örebros webbplats under sommaren 2020 och i övriga städer såg det ut på liknande sätt. Totalt genererades 150 055 sidvisningar på kampanjsidorna under det första året medan den totala räckvidden i sociala medier uppgick till ca 3,5 miljoner. Totalt hade inläggen över 17 500 engagemang (kommentarer, gilla-markeringar, delningar).
”Nyfiken på grannen” har uppmärksammats på flera håll. Bland annat lyfte platsmarknadsföringskonsulten Future Place Leadership kampanjen som ett lysande exempel på destinationer som snabbt anpassade sig till situationen under coronapandemin.
– Visit Linköping & Co har genomfört flera olika kampanjer under pandemin där vi toppade med ett rekord i antal gästnätter under sommaren i Linköping. Men just den här kampanjen är verkligen speciell eftersom idén växte fram och lanserades under en aldrig tidigare skådad kris inom besöksnäringen. Den visar verkligen vilken kraft det finns i samverkan och vilka resultat man kan uppnå om man utmanar normer, säger Jörgen Nilsson, ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co.
Övriga nominerade kampanjer är; Upptäck Jämtland, Tjena Polcirkeln, Mat2021 och Söderhamns 100 sommartips.
Vinnaren offentliggörs på Placebranders Day i Skellefteå den 20 januari 2022.
Kontakt:
Christina Leinonen
Titel: näringslivsutvecklare Norrköpings kommun
Telefon: 0730-20 26 79
Jörgen Nilsson
Titel: ansvarig besöksnäring, Visit Linköping & Co
Telefon: 013-190 00 71
__________________________________________________________
Avsändare: Helena Jalkner, presskommunikatör
Telefon: 0725-97 09 00
Bilder
Om
Norrköpings kommun har omkring 143 500 invånare, varav cirka 68 000 är förvärvsarbetande. I kommunen finns drygt 9 000 företag i starka branscher som pappersindustri, transport och logistik, energi, visualisering, medieteknik samt besöksnäring. Dessutom finns många företag inom de gröna näringarna. Med drygt 11 000 anställda är Norrköpings kommun den största arbetsgivaren i Norrköping. Under mandatperioden 2018-2022 styrs Norrköpings kommun av en kvartett, som består av S, L, C och KD.
Följ Norrköpings kommun
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Norrköpings kommun
Pressinbjudan: Norrköpings kommun och LiU:s studentkårer firar ny överenskommelse om samverkan8.5.2025 11:54:02 CEST | Pressinbjudan
Norrköpings kommun och Linköpings universitets tre studentkårer, Consensus, LinTek och StuFF har tagit fram en ny överenskommelse om samverkan. Tisdag den 13 maj firas detta tillsammans med studenter på Campus Norrköping.
Uppmärksamhetsveckan Krogar mot Knark5.5.2025 11:04:36 CEST | Pressmeddelande
Den 5–11 maj är det dags för Krogar mot knarks årliga uppmärksamhetsvecka. Under veckan kraftsamlar krog- och nöjesmiljöer, kommuner, Polisen, länsstyrelser och andra aktörer runt om i landet för att uppmärksamma det förebyggande arbetet mot narkotika i nöjesmiljöer.
Norrköping i framkant med nya utbildningar – klassisk logistik och spetsutbildningar för framtidens yrkesverksamma28.4.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under våren har Norrköpings kommun fått beviljat flera utbildningar som stärker den lokala arbetsmarknaden och stadens roll som utbildnings- och kompetenscentrum. Yrkeshögskolan, YH, startar upp utbildningen Logistik och Supply Chain till hösten igen och Norrköping är en av tre kommuner i Östergötland som till hösten också erbjuder utbildningar inom Nationell yrkesutbildning, NY - en utbildningsform som motsvarar YH i sin utformning och upplägg, men på gymnasienivå för vuxna.
Pressinbjudan: En donation för yttrandefrihet28.4.2025 08:59:45 CEST | Pressmeddelande
En ny skulptur av konstnären Maria Miesenberger hedrar minnet av tre Norrköpingsbor som stod upp för mänskliga rättigheter och demokrati under andra världskriget. Skulpturen är en donation till Norrköpings kommun och invigs i Folkparken vid 80-årsjubileet av fredsdagen den 8 maj.
Ny drift av bastun i Inre hamnen – öppning planeras till försommaren24.4.2025 10:00:43 CEST | Pressmeddelande
Klätterhallen i Norrköping AB tar över driften av bastun i Inre hamnen, efter avtal med Norrköpings kommun. Utöver bastun kommer de också att sköta kiosken vid bad- och bryggområdet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum