Hälften av svenskarna positiva till fossilförbud till 2030 – men bara ett parti

Hälften av svenska folket är positiva till ett förbud av fossila bränslen till 2030, enligt en ny Sifo-undersökning. Men politikerna har en annan inställning. Bara ett riksdagsparti av åtta ställer sig bakom Naturskyddsföreningens förslag om förbud. Det blev tydligt på Naturskyddsföreningens pressträff för klimatet, där samtliga riksdagspartier även svarat på frågan om vilka konkreta förslag partierna har för hur Sverige ska kunna nå Parisavtalets 1,5 gradersmål.

– Vi befinner oss mitt i en klimatkris. Den svenska klimatpolitiken är trots stora satsningar inte i närheten av vad som krävs för att Sverige ska leva upp till vårt åtagande i Parisavtalet så att temperaturökningen kan hållas under 1,5 grad. Därför är ett fossilförbud nödvändigt, säger Johanna Sandahl ordförande i Naturskyddsföreningen.

På Naturskyddsföreningens senaste pressträff om klimatet fick samtliga riksdagspartier svara på om de ställer sig bakom Naturskyddsföreningens förslag om ett förbud om fossila bränslen från 2030. Bara ett parti, Miljöpartiet, vill att det ska vara förbjudet att använda fossila bränslen från 2030. Vänsterpartiet öppnar för ett förbud, men inget av de andra partierna ställer sig positiv.

Samtidigt ställer sig hälften av det svenska folket bakom ett fossilförbud till 2030, enligt en färsk Sifo-undersökning som Naturskyddsföreningen beställt. Bara femton procent av de tillfrågade ställer sig mycket negativa till ett förbud.

På pressträffen visade Naturskyddsföreningen att Sveriges rättvisa koldioxidbudget är slut redan om 4 år, om inte utsläppen minskar snabbare än idag.

– Om vi ska klara 1,5 gradersmålet och inte överskrida vår koldioxidbudget måste politiken skärpas ordentligt. Jag är övertygad om att förbud mot försäljning av fossila bränslen till 2030 är nödvändigt, inte minst för att få full fart på andra åtgärder, säger Johanna Sandahl.

På pressträffen fick samtliga riksdagspartier även berätta om vilka konkreta förslag partierna har för att hur Sverige ska kunna nå Parisavtalets 1,5 gradersmål.

Mikael Karlsson, universitetslektor vid Uppsala universitet konstaterade att enbart MP sa ja till Naturskyddsföreningens krav och hade åtgärdsförslag i samma riktning, men V och därefter C kom inte långt efter. S beskrev främst befintliga budgetsatsningar medan L, M, KD och SD sammantaget fick rött kort. Deniz Butros kommunikations- och policyansvarig på Hagainitiativet, gav både ris och ros till samtliga partier.

Här kan du se hela pressträffen i efterhand på Youtube.

Fakta Sifo-undersökningen:

Sifo-undersökningen genomfördes med en webbaserad panel med 1167 personer.

Hur ställer du dig till att införa ett förbud mot försäljning och användning av fossila bränslen i Sverige från år 2030?

Mycket negativ: 15 procent
Ganska negativ: 20 procent
Ganska positiv: 26 procent
Mycket positiv: 24 procent
Vet inte: 14 procent

EU:s naturrestaureringslag klubbad – trots att Sverige röstade nej17.6.2024 11:49:35 CEST | Pressmeddelande

Efter mycket debatt och motstånd röstade EU:s miljöråd idag igenom naturrestaureringslagen, tack vare att Österrike i sista stund bestämde sig för att rösta ja. Lagen innebär att EU:s medlemsländer ska restaurera 20 procent av EU:s land och hav till 2030 och alla ekosystem som är i behov av det till 2050. Ett mycket glädjande besked enligt Naturskyddsföreningen, som beklagar dock att Sveriges regeringen röstade nej.

Naturskyddsföreningen i Almedalen 202414.6.2024 08:58:14 CEST | Pressmeddelande

Snart är det dags för politikerveckan i Almedalen. Naturskyddsföreningen kommer att finnas på plats i Visby med ett stort team för att delta i samtal och seminarier. Exempelvis arrangerar Naturskyddsföreningen och Bra Miljöval seminariet ”Konsumtionens makt – vem kan ta ansvar för en mer hållbar miljö?”. Föreningens talespersoner och experter kommer att finnas tillgängliga för intervjuer och kommentarer i media, och ännu finns en möjlighet att boka in någon av föreningens representanter till ert evenemang!