Arbetsförmedlingens kundtorg flyttar till servicekontoret i Gävle
Syftet med införandet är att arbetssökande och arbetsgivare ska få möjlighet till spontanbesök på servicekontor för att få hjälp med enklare ärenden och allmän information om Arbetsförmedlingens erbjudanden och tjänster. På servicekontoret går det också att få guidning i Arbetsförmedlingens digitala tjänster, skriva in sig som arbetssökande, aktivitetsrapportera, använda datorer för självservice samt för att skriva ut och fylla i blanketter.
– Nu blir det lättare för många av våra besökare när fler myndighetstjänster samlas under ett och samma tak. Vi ser fram emot att välkomna arbetssökande och arbetsgivare för att bland annat vägleda dem i Arbetsförmedlingens digitala tjänster, säger kontorsområdeschef Per Andersson.
– Samarbetet med Statens servicecenter är ett viktigt led i arbetet med att säkerställa en lokal närvaro och innebär att vi blir mer tillgängliga på fler platser. Det stärker våra möjligheter att hjälpa arbetssökande och arbetsgivare, säger Mohamed Chabchoub, chef Arbetsförmedlingen Gävleborg.
Kundtorgstjänsten finns nu på samtliga servicekontor i Gävleborgs län:
Bollnäs, Gävle, Hudiksvall, Ljusdal, Sandviken och Söderhamn.
Arbetssökande med behov av bokade besök på Arbetsförmedlingen kommer även i fortsättningen att erbjudas denna möjlighet hos Arbetsförmedlingen.
Den 2 juli 2019 tecknades en överenskommelse om samarbete mellan Arbetsförmedlingen och Statens servicecenter. Målet var att servicekontoren tar över den service som Arbetsförmedlingen erbjuder på sina kundtorg.
Servicekontoren erbjuder sedan tidigare vägledning i tjänster från Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket. Sammanlagt har servicekontoren i landet drygt 2,4 miljoner besökare årligen.
Mer information och kontakt
Per Andersson, kontorsområdeschef Statens servicecenter, 010-557 01 65
Statens servicecenters presstjänst, 010-350 50 70
Arbetsförmedlingens presstjänst, 010-486 10 00
Nyckelord
Om
Statens servicecenter bidrar till en effektiv och tillgänglig statsförvaltning. Vi levererar administrativa tjänster till andra myndigheter och även lokal statlig service till privatpersoner och företag. Fram till och med år 2024 utökar vi till 147 servicekontor.
På våra servicekontor ger vi vägleding och service i tjänster från Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
Följ Statens servicecenter
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Statens servicecenter
Samlat stöd från kommunen och myndigheter till de som påverkas av Northvolts konkurs30.5.2025 08:02:51 CEST | Pressmeddelande
Northvolts konkurs påverkar ett stort antal anställda och företagare i Skellefteåregionen. För att samordna insatser och erbjuda konkret stöd till dem som drabbas kommer kommunen och fler myndigheter tillsammans etablera stöd på platsen, en krishubb.
Statens servicecenter får minskade anslag - servicekontoren blir färre29.1.2025 15:12:13 CET | Pressmeddelande
Statens servicecenter redovisar till regeringen hur lokal statlig service kan bedrivas med ett lägre anslag.
Nyrenoverat servicekontor öppnar i Sala9.1.2025 15:30:00 CET | Pressmeddelande
Servicekontoret i Sala har varit stängt för renovering. Den 13 januari öppnar verksamheten i nyrenoverade lokaler på Gillegatan 3.
Nya lokaler för statliga servicekontoret i Ystad8.1.2025 08:05:00 CET | Pressmeddelande
Statens servicecenters servicekontor flyttar den 17 januari in i nya lokaler på Sankt Knuts torg i Ystad.
Nu öppnar vi servicekontoret i Rinkeby15.10.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Den 15 oktober får invånare i Järva närmare till statlig service. På det nya servicekontoret kan du få stöd och vägledning i ärenden som gäller Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten och Skatteverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
