Matthew Walker blir ny marknadsdirektör för Arla Sverige
Förra veckan presenterades Arlas nya femårsstrategi – Future26. Målsättningarna är att leda hållbar mejeriproduktion och värdeskapande för ägarna. En helt ny roll, Vice President Marketing/Marknadsdirektör, inrättas för att säkra att målen i strategin ska nås. Matthew Walker arbetar i som Senior Director Arla Global Brand, och tillträder den nya rollen den 1 januari 2022.
Arla Sverige är Sveriges största livsmedelsföretag med en omsättning på 14,3 miljarder SEK. Arla var under helåret 2020 den 7:e största annonsören i Sverige enligt Kantar RM med 374 MSEK i bruttospend (exkl digitala medier) samt den 4:e största annonsören i TV/OLV enligt MMS (Mediemätningar i Skandinavien).
Under marknadsdirektören Matthew Walker kommer en ledningsgrupp att ansvara för en rad viktiga funktioner, bland annat:
- Varumärkesansvar för Arla och hållbarhetsagendan
- Kategoriansvar för mjölk och yoghurt, ost och smör
- The Barn, Arlas inhousebyrå i Sverige
- Digital- och mediaköp
”Jag är mycket glad över att välkomna Matt till Sverige och till vårt ledarteam. Matt har ett ovanligt driv och nyfikenhet. En djärvhet att ligga i framkant oavsett vad han gör”, säger Kai Gyllström, VD Arla Sverige.
”Att förstå konsumenten och tillgodose deras behov är mitt fokus. Att bygga tillit, innovation och leverera på de fantastiska varumärken som svenskarna älskar är mitt mål.” säger Matthew Walker.
Kort om Matt
Ålder: 42
Familj: Gift, två barn (13 & 10 år) och en hund som heter Dolly.
Utbildning: BA (HONS) i marknadsföring.
Bakgrund: Jobbat 10 år på Arla. 5 år i Storbritannien med ledande positioner inom marknadsföring och därefter 5 år med globala roller inom både innovation och utvecklingen av det globala varumärket Arla.
Motto: Det är färre människor längst fram på tåget
Bilder
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Arla Vimmerby nu 30 procent mer energieffektivt13.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lagom till Arlas 20-årsjubileum i Vimmerby är mjölkpulverfabriken nu 30 procent mer energieffektiv. Det är resultatet av ett nära samarbete med energipartnern Adven som inleddes 2021, som även gjort anläggningen helt fossilfri. Efter flera genomförda projekt skördar det bondeägda företaget nu frukten i form av minskade kostnader och sänkta koldioxidutsläpp.
Pension för lussekatten?12.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Lussekatt, lussebulle, saffransbulle eller djävulskatt? Kärt barn har många namn, och en ny undersökning på Arla.se visar att Sverige är delat. En sak är dock säker – det saffransgula bakverket har en självklar plats i det svenska jul- och luciafirandet.
Arla i Di: Kom igen Kristersson och Kullgren!3.12.2024 09:59:07 CET | Pressmeddelande
Arla efterlyser i dag regeringens uppdaterade livsmedelsstrategi på Di Debatt. Sverigechefen Cecilia Kocken skriver att det nu är dags för hela regeringen att sätta fart. Artikeln publicerades hos Dagens industri i dag. Den kan också läsas nedan.
Mjölkpriset till bönderna fortsätter att klättra29.11.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
För åttonde månaden i rad höjer Arla priset som bönderna får betalt för sin mjölk. Ersättningen ökar i december med 11,4 öre per kilo för konventionell mjölk och 22,8 öre per kilo för ekologisk.
Arla Sverige har kört 7 000 varv runt jorden – helt fossilfritt27.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
År 2018 blev Arla först i Sverige med att ställa om alla egna inrikes transporter till fossilfria drivmedel. Sedan dess har kooperativets lastbilar kört cirka 290 miljoner fossilfria kilometer, och minskat utsläppen med omkring 286 000 ton koldioxidekvivalenter. – Den globala uppvärmningen är den starkaste drivkraften till att minska utsläppen, säger Arlas logistikdirektör Malin Leander.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum