Matthew Walker blir ny marknadsdirektör för Arla Sverige

Förra veckan presenterades Arlas nya femårsstrategi – Future26. Målsättningarna är att leda hållbar mejeriproduktion och värdeskapande för ägarna. En helt ny roll, Vice President Marketing/Marknadsdirektör, inrättas för att säkra att målen i strategin ska nås. Matthew Walker arbetar i som Senior Director Arla Global Brand, och tillträder den nya rollen den 1 januari 2022.
Arla Sverige är Sveriges största livsmedelsföretag med en omsättning på 14,3 miljarder SEK. Arla var under helåret 2020 den 7:e största annonsören i Sverige enligt Kantar RM med 374 MSEK i bruttospend (exkl digitala medier) samt den 4:e största annonsören i TV/OLV enligt MMS (Mediemätningar i Skandinavien).
Under marknadsdirektören Matthew Walker kommer en ledningsgrupp att ansvara för en rad viktiga funktioner, bland annat:
- Varumärkesansvar för Arla och hållbarhetsagendan
- Kategoriansvar för mjölk och yoghurt, ost och smör
- The Barn, Arlas inhousebyrå i Sverige
- Digital- och mediaköp
”Jag är mycket glad över att välkomna Matt till Sverige och till vårt ledarteam. Matt har ett ovanligt driv och nyfikenhet. En djärvhet att ligga i framkant oavsett vad han gör”, säger Kai Gyllström, VD Arla Sverige.
”Att förstå konsumenten och tillgodose deras behov är mitt fokus. Att bygga tillit, innovation och leverera på de fantastiska varumärken som svenskarna älskar är mitt mål.” säger Matthew Walker.
Kort om Matt
Ålder: 42
Familj: Gift, två barn (13 & 10 år) och en hund som heter Dolly.
Utbildning: BA (HONS) i marknadsföring.
Bakgrund: Jobbat 10 år på Arla. 5 år i Storbritannien med ledande positioner inom marknadsföring och därefter 5 år med globala roller inom både innovation och utvecklingen av det globala varumärket Arla.
Motto: Det är färre människor längst fram på tåget
Bilder

Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 164 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Mjölkpriset till bönderna oförändrat i mars28.2.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
För tredje månaden i rad lämnar Arla mjölkpriset till bönderna oförändrat, både för konventionell och ekologisk mjölk.
Klart: Rekordutdelning till Arlabönderna27.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I går beslutade Arlas högsta demokratiska organ om den största efterlikviden, utdelningen, i bondekooperativets historia. Totalt delar Arlas 7 600 nordeuropeiska mjölkbönder på 292 miljoner euro, varav drygt 490 miljoner kronor går till svenska bönder.
Nya poäng i Arlas hållbarhetsersättning26.2.2025 13:09:54 CET | Pressmeddelande
För första gången sedan lanseringen 2022 justerar Arla nu ersättningsmodellen för hållbarhetsarbete på gårdarna (FarmAhead™ Ersättning). Från och med den 1 april i år finns en ny poäng för gödselhantering, och i januari 2026 finns fyra poäng för permanent gräsmark och flerartsvallar.
Nytt poddavsnitt: Så ska Sverige producera mer mjölk25.2.2025 16:15:07 CET | Pressmeddelande
Sverige behöver producera mer mjölk, men hur ska det gå till? I det senaste avsnittet av podden Mer än Mjölk berättar Arlabönderna Susanna Karlsson och Daniel Gatås om varför just de är mjölkbönder och delar sina tankar om framtid, lönsamhet och vad som krävs för att öka svensk mjölkproduktion.
Starkt resultat för Arla19.2.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Bondeägda Arla publicerar i dag sina resultat för helåret 2024. Omsättningen ökade till 13,8 miljarder euro och nettoresultatet blev 401 miljoner euro. De starka siffrorna gör att styrelsen kan föreslå den högsta utdelningen till bönderna i företagets historia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum