Matthew Walker blir ny marknadsdirektör för Arla Sverige
Förra veckan presenterades Arlas nya femårsstrategi – Future26. Målsättningarna är att leda hållbar mejeriproduktion och värdeskapande för ägarna. En helt ny roll, Vice President Marketing/Marknadsdirektör, inrättas för att säkra att målen i strategin ska nås. Matthew Walker arbetar i som Senior Director Arla Global Brand, och tillträder den nya rollen den 1 januari 2022.
Arla Sverige är Sveriges största livsmedelsföretag med en omsättning på 14,3 miljarder SEK. Arla var under helåret 2020 den 7:e största annonsören i Sverige enligt Kantar RM med 374 MSEK i bruttospend (exkl digitala medier) samt den 4:e största annonsören i TV/OLV enligt MMS (Mediemätningar i Skandinavien).
Under marknadsdirektören Matthew Walker kommer en ledningsgrupp att ansvara för en rad viktiga funktioner, bland annat:
- Varumärkesansvar för Arla och hållbarhetsagendan
- Kategoriansvar för mjölk och yoghurt, ost och smör
- The Barn, Arlas inhousebyrå i Sverige
- Digital- och mediaköp
”Jag är mycket glad över att välkomna Matt till Sverige och till vårt ledarteam. Matt har ett ovanligt driv och nyfikenhet. En djärvhet att ligga i framkant oavsett vad han gör”, säger Kai Gyllström, VD Arla Sverige.
”Att förstå konsumenten och tillgodose deras behov är mitt fokus. Att bygga tillit, innovation och leverera på de fantastiska varumärken som svenskarna älskar är mitt mål.” säger Matthew Walker.
Kort om Matt
Ålder: 42
Familj: Gift, två barn (13 & 10 år) och en hund som heter Dolly.
Utbildning: BA (HONS) i marknadsföring.
Bakgrund: Jobbat 10 år på Arla. 5 år i Storbritannien med ledande positioner inom marknadsföring och därefter 5 år med globala roller inom både innovation och utvecklingen av det globala varumärket Arla.
Motto: Det är färre människor längst fram på tåget
Bilder
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Nu kan du anmäla dig till Arla Guldko 20254.11.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Sedan år 2000 har Arla Guldko hyllat Sveriges viktigaste restauranger, som serverar Sveriges viktigaste matgäster. I dag öppnar anmälan till tävlingens stora 25-årsjubileum.
Ny höjning av mjölkpriset till Arlabönderna31.10.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla höjer mjölkpriset till bönderna för sjunde månaden i följd. Ersättningen stiger med cirka 34 öre per kilo både för konventionell och ekologisk mjölk.
Förändringar i Arlas direktion och koncernledning30.10.2024 15:04:12 CET | Pressmeddelande
Peter Giørtz-Carlsen lämnar Arla för att tillträda som koncernchef för danska DLG. Koncernfinanschef Torben Dahl Nyholm har utsetts till medlem av direktionen. Mark Boot blir ny chef för Arla Europa och ingår därmed i koncernledningen.
Arla lanserar nytt receptverktyg för hållbar och näringsriktig skolmat29.10.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu blir det enklare att servera goda, klimatsmarta och näringsriktiga skolluncher. I dag presenterar Arla sitt nya receptverktyg Goda Mål, som ska underlätta för skolkök att planera måltider som passar såväl elevernas smaklökar som skolornas budgetar och hållbarhetsmål.
Arla i Di: Missa inte tillväxten i Västafrika22.10.2024 16:30:09 CEST | Pressmeddelande
Arla – genom Anna Månsson, chef för Västafrika, och Cecilia Kocken, vd i Sverige – har i dag signerat en debattartikel i Dagens industri. De skriver att livsmedel och lantbruk är helt centrala för utvecklingen i Afrika och ligger högt upp på de flesta afrikanska regeringars agenda. Business Sweden och svenska företag får inte missa nya möjligheter till export. Debattartikeln publicerades i dag på Dagens industri. Den kan även läsas nedan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum