Sportbladet går in som mediapartner till OBOS Damallsvenskan

De senaste åren har Sportbladet satt fokus på svensk damfotboll, dels genom att sända matcherna i damallsvenskan på Sportbladet Play, men också genom ökad redaktionell bevakning av svensk damfotboll.
– Både redaktionellt och på affärssidan har Sportbladet satt strålkastarljus på damfotbollen de senaste åren. Det är roligt att se att att intresset kring de allsvenska klubbarna växer och det nya upplägget är bra för damfotbollen som nu får ytterligare en stark partner i Nent, säger Aftonbladets publisher Lena K Samuelsson.
Genom det treåriga avtalet med Elitfotboll Dam, EFD, blir Sportbladet mediapartner till OBOS Damallsvenskan och därmed säkras möjligheterna till en fortsatt långsiktigt redaktionell bevakning av ligan.
Parallellt med det tar Nent över tv-rättigheterna till matcherna.
– Det nya avtalet innebär att Sportbladet fortsätter sända både höjdpunkter och de bästa klippen från matcherna och att vi nu går in som mediapartner innebär att vi kommer att kunna fortsätta vår redaktionella bevakning. Vi är glada att vi kan fortsätta som samarbetspartner till EFD och är trygga i att Damallsvenskan kommer att fortsätta locka till sig intresserade, säger Karl Hahtovirta, kommersiell chef på Aftonbladet.
Tomas Hoszek, EFD:s generalsekreterare, ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans med Sportbladet som mediapartner.
– De senaste två åren har inneburit ett stort lyft för kännedomen och identiteten för OBOS Damallsvenskan. Sportbladets satsning har varit starkt bidragande till det ökade intresset och jag ser fram emot att vi nu kan fortsätta den resan och göra ännu mer när det gäller att stärka svensk damfotboll. Att Sportbladet dessutom står för en så stark, oberoende och granskande bevakning är förstås ett plus. Det är viktigt för att hålla intresset vid liv och för att serien ska fortsätta utvecklas.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karl Hahtovirta, kommersiell chef, Aftonbladet. Tel: 070-685 30 86. E-post: karl.hahtovirta@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Sportbladet är Sveriges största nyhetsdestination för sport i alla kanaler och en viktig del av Aftonbladet. Den sportintresserade publiken är en prioriterad målgrupp bland Aftonbladets 3,5 miljoner dagliga läsare och tittare.
Varje dag bevakar Sportbladet de största nyheterna i sportens värld och levererar de skarpaste analyserna och och de mest engagerande intervjuerna och reportagen. Sportbladet har ett 40-tal medarbetare och verksamhet dygnet runt. Genom att satsa på nyheter, live-rapportering och video bygger Sportbladet en starkt relation med läsarna.
Sportbladets rosa papperstidning kom ut första gången i maj 2000 och har genom åren gett Aftonbladet en unik position inom sport.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
