Ny undersökning: Specsavers starkaste varumärket i optikbranschen

I år tog Specsavers hem titeln ”Sveriges starkaste varumärke i kategorin optikerkedjor” i konsumentundersökningen Swedish Brand Award, och placerar sig alltså före övriga konkurrenter i samma bransch.
Varumärkesstyrkan som utgör grunden för utmärkelsen Swedish Brand Award bygger på måtten Nöjd Kund Index (NKI) och kännedom. Dessa två mått vägs samman och på så vis kan de olika varumärkena jämföras oberoende av storlek. Det ger i sin tur ett rättvist resultat som tar hänsyn till både hur omtyckt och hur välkänt ett varumärke är.
Evimetrix konstaterar i undersökningen att en viktig framgångsfaktor för ett varumärke inom optikbranschen är dels bra reklam, dels vikten av trevlig personal och kundservice. Även prisnivå är en aspekt som påverkar konsumentens nöjdhet.Totalt har 1 250 konsumenter som uttalat sig om varumärkena i kategorin optikerkedjor.
– Trots covidkrisen har vi valt att fortsätta vår långsiktiga investering i varumärket och då inte minst genom ökad kundnöjdhet när det gäller vår goda service. Det är viktigt att tydligt visa hur vi skiljer oss från våra övriga kollegor i branschen, inte bara genom att öka kännedomen, säger Maria Alexandersson, marknadschef på Specsavers.
Betydelsen av starka varumärken har också visat sig under pandemin. Enligt Kantars stora internationella varumärkesrapport BrandZ 100, som listar världens 100 mest värdefulla varumärken och hur de utvecklats, har de starka varumärkena backat mindre och återhämtat sig snabbare än andra.
Fotnot: Evimetrix arbetar med kund-, kvalitets-, varumärkes- och medarbetarundersökningar i flera branscher och sektorer.
Kontakter
Monika KostovskaActing Head of PR
Tel:+46 31 771 98 00monika.kostovska@specsavers.comBilder


Om
Välkommen till Specsavers
Specsavers är en av Sveriges största optikkedjor. Genom att erbjuda bra priser, god service och hög professionell kunskap ger Specsavers sina kunder värde för pengarna. Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 2000 butiker med cirka 40 000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien, Nya Zeeland, Australien och Kanada. Specsavers etablerade sig i Sverige 2004 och har idag 121 butiker över hela landet.
Följ Specsavers Sweden AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Specsavers Sweden AB
Försämrat mörkerseende - var fjärde 50-plussare undviker att köra bil i mörker1.12.2025 08:43:26 CET | Pressmeddelande
Fler än hälften av alla svenskar över 50 år upplever försämrat mörkerseende, och mer än var fjärde undviker att köra bil i mörker på grund av synproblem. Samtidigt känner hela 66 procent inte till att det finns effektiv hjälp att få. Det visar en ny YouGov-undersökning gjord på uppdrag av optikkedjan Specsavers
Specsavers rankad som en av världens bästa arbetsplatser14.11.2025 12:49:44 CET | Pressmeddelande
Optikkedjan Specsavers finns återigen med på den globala listan World’s Best Workplaces™, som rankar de företag i världen där medarbetarna trivs allra bäst. I årets ranking placerar sig Specsavers på 12:e plats på Topp 25-listan – baserat på över nio miljoner enkätsvar från 25 miljoner medarbetare världen över.
Nära 1 400 fick hjälp – Specsavers genomförde Ge Syn i Tanzania29.10.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Närmare 1 400 personer i Tanzania har i höst fått glasögon och solglasögon tack vare Specsavers projekt Ge Syn. Under fem dagar genomfördes syntester i ett så kallat Eye Camp, där totalt 2 700 glasögon och solglasögon delades ut.
Färgade halloweenlinser kan orsaka ögonskador23.10.2025 08:30:58 CEST | Pressmeddelande
Färgade partylinser har blivit ett populärt inslag i utklädnader när vi firar halloween – men baksidan av trenden är risken för allvarliga ögoninfektioner. Den goda nyheten: med några enkla åtgärder kan du behålla både halloweenlooken och friska ögon.
World Sight Day påminner om ögonhälsans betydelse7.10.2025 11:12:49 CEST | Pressmeddelande
Den 9 oktober infaller World Sight Day, en global dag för ögonhälsa. Forskning visar att mer än hälften av alla 70-åringar med glaukom i Sverige inte har fått diagnosen – trots att tidiga synfältsförluster är ett av de första tecknen på sjukdomen. – Att satsa på ögonhälsa är en jämlikhetsfråga – alla ska ha möjlighet att bevara sin syn, säger Niklas Mattsson, ordförande i Synskadades Riksförbund.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
