Skippa produktförsäkringen när du köper elektronik och vitvaror?

Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå, uppmanar konsumenter att kontrollera vilket skydd de har i sin hemförsäkring för elektronik och vitvaror innan de köper en produktförsäkring.
- Du har redan ett bra skydd i din hemförsäkring, särskilt om den innehåller ett allrisktillägg, som skyddet för oturshändelser kallas. En del hemförsäkringar innehåller dessutom ett elektronikskydd.
Hemförsäkringar med allrisktillägg skyddar alla dina saker medan en produktförsäkring bara skyddar den enda sak som den tecknats för. Däremot kan en produktförsäkring ha lägre självrisk än hemförsäkringen eller ingen självrisk alls. Dessutom kan produktförsäkringsbolaget vara "snällare" i en åldersbedömning av varan.
- Det kan vara både dyrt och onödigt att teckna flera produktförsäkringar. Fundera på om du verkligen behöver en sådan försäkring innan du slår till på rean, avslutar Anna-Karin Baltzari Danfors.
Konsumentskydd
Konsumenter har också följande skydd när produkter går sönder:
- Konsumentköplagen ger dig skydd
Du har rätt att reklamera ursprungliga fel på en vara i upp till tre år efter inköpsdatum. De första sex månaderna är det dessutom upp till butiken att bevisa att felet inte fanns när du köpte varan. - Garantin gäller om varan går sönder
Säljaren kan ha lämnat en garanti som gäller under viss tid. Om varan går sönder inom garantitiden, har du antingen rätt till en ny vara eller till reparation. - Bankkort med allriskförsäkring
Vissa bankkort innehåller en allriskförsäkring eller ger en förlängd garanti. Om du har köpt varan med kort bör du därför kontrollera vilket försäkringsskydd du har genom kortet.
Kontakter
Anna-Karin Baltzari DanforsChef Konsumenternas Försäkringsbyrå
Tel:070-391 88 87anna-karin.baltzari-danfors@konsumenternas.seBilder
Om
Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se.
Följ Konsumenternas
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas
Många föräldrar missar skolförsäkringarna20.9.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Många föräldrar känner inte till att både förskolor och skolor har olycksfallsförsäkringar för sina elever. Försäkringarna gäller ofta dygnet runt och även på helger och lov.
Konsumenternas tipsar: Välj rätt hundförsäkring24.5.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Hundägare kan undvika höga veterinärkostnader med hjälp av en hundförsäkring. Se till att teckna en försäkring tidigt och välj helst rätt försäkring från start så att du slipper byta. Det rekommenderar Konsumenternas Försäkringsbyrå som har jämfört och satt betyg på olika hundförsäkringar.
Så bra är sakförsäkringsbolagen på hållbarhet9.5.2023 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Det finns stora skillnader i hur sakförsäkringsbolagen arbetar med hållbarhet när de hanterar skador och när de investerar sitt kapital. Kunder som gör skadeförebyggande insatser belönas i olika utsträckning. Det visar en ny oberoende jämförelse från Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Kasta loss med rätt båtförsäkring5.5.2023 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Det är mycket att tänka på inför båtsäsongen. Glöm inte att skaffa en bra båtförsäkring och kontrollera beloppet för ansvarsskydd, tipsar oberoende Konsumenternas Försäkringsbyrå.
Stora skillnader i pris på livförsäkringar3.4.2023 07:36:52 CEST | Pressmeddelande
Priset på en livförsäkring varierar stort mellan olika försäkringsbolag. Det är också stora skillnader i hur långt upp i ålder som livförsäkringen gäller. Det visar en ny jämförelse av individuella livförsäkringar från oberoende Konsumenternas Försäkringsbyrå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum