NTF

Bältesanvändningen varierar mellan län men är genomgående lägre i hantverksbilar

Dela
Trots att nästan 96 procent av alla förare och passagerare i framsätet använder bälte så är ungefär var tredje omkommen personbilsförare obältad. Det motsvarar cirka 20 – 30 omkomna årligen. NTF:s årliga bältesmätningar i tätort med totalt över 350 000 observationer, visar på stora regionala skillnader i bältesanvändning och nationellt att användningen är tio procentenheter lägre i hantverksbilar.

NTF:s årliga bältesmätningar som genomförs i landets samtliga 290 kommuner och bygger på över 350 000 observationer redovisar i år en bältesanvändning i tätort bland förare och passagerare i framsätet på cirka 96 procent. Kvinnor använder bälte i högre utsträckning än män. 98 procent av de kvinnliga förarna använder bälte jämfört med 95 procent av de manliga förarna. Sedan 2013, då mätningarna startade i alla kommuner, har den totala bältesanvändningen ökat med 2,7 procentenheter, från 93,1 procent.

I mätningen av bältesanvändning 2021 har mindre hantverksbilar för första gången särredovisats. Av samtliga 353 010 observerade förare och passagerare har 43 417 personer, 12 procent, färdats i mindre hantverksbilar. Av dessa använde 87 procent bälte.

För att hitta så låg allmän bältesanvändning som i hantverksbilar får vi gå tillbaka till 1990-talet. När man släpar 30 år efter den allmänna utvecklingen så borde det vara en indikation på att arbetsgivarna inte gör tillräckligt. Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Ett trepunktsbälte halverar risken att skadas svårt vid en kollision. Ökad trafiksäkerhet för de som kör i tjänsten är något som alla arbetsgivare borde prioritera. Jag har svårt att se att det finns så många andra områden där ett systematiskt säkerhetsarbete skulle kunna ha större effekt, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.

I likhet med tidigare år visar bältesmätningarna att det finns stora regionala skillnader. Högst bältesanvändning uppmättes i storstadsregionerna Stockholm, Göteborg och Malmö samt i Jönköpings län, Uppsala län, Hallands län och på Gotland. Norrbottens län har lägst allmän bältesanvändning.

 - Att vi år efter år ser de här regionala skillnaderna är inte bra. I synnerhet eftersom en allt större andel av bilarna nu är utrustade med bältespåminnare. Bilbältet är ett så viktigt säkerhetssystem att användningen borde ligga på 100 procent. Det är oroväckande för det svenska trafiksäkerhetsarbetet att inte bältespåminnarna har haft en tydligare effekt på bältesanvändningen i tätort. Nu måste vi i mycket större utsträckning jobba med attityd- och beteendepåverkande insatser mot trafikanter och arbetsgivare för att bältesanvändningen över hela landet ska öka.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

NTF
NTF
Holmvägen 55
417 46 Göteborg

https://ntf.se/

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker trafik. NTF arbetar på ideell och demokratisk grund genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda.

Följ NTF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från NTF

Ny nationell rekommendation om bältesanvändning under graviditet6.11.2025 08:16:04 CET | Pressmeddelande

Att använda bilbälte på rätt sätt är avgörande för säkerheten - även under graviditeten. Trots detta placerar många gravida bältet fel, vilket kan öka risken för skador på både den gravida kvinnan och fostret vid en kollision. För att öka kunskapen har Nationella Trafiksäkerhetsförbundet NTF i samarbete med forskare från Chalmers Industriteknik, Folksam, If, SAFER, SIS/TK 242, Trafikverket och Volvo Cars tagit fram en gemensam nationell rekommendation för bältesanvändning under graviditet.

Varannan bilist fortsätter köra för fort utanför skolor14.8.2025 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Barnens rätt till en trygg skolväg fortsätter hotas av bilister som inte håller hastighetsbegränsningen. Trots återkommande uppmärksamhet kör fortfarande nästan hälften av bilisterna för fort utanför skolor. Det visar nya mätningar från NTF som genomförts på nio platser runt om i landet under vårterminen 2025. Av nära 60 000 observationer körde hela 48 procent över tillåten hastighet – mitt under skoltid.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye