Splittrad bild av boprisutvecklingen i november – störst tryck nedåt i Norra Sverige

November uppvisade en regionalt splittrad boprisutveckling. Lägenhetspriserna sjönk i tre av sex regioner och småhuspriserna i två av sex regioner. Som mest sjönk såväl lägenhets- som huspriserna i Norra Sverige. Största prisuppgången på lägenheter syntes i Södra Sverige och på hus i Stormalmö. Detta visar SBAB:s och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli under november.

Lägenhetspriserna sjönk respektive steg i tre av sex regioner
Utvecklingen av lägenhetspriserna uppvisade en splittrad bild i november. I tre av sex regioner sjönk lägenhetspriserna medan de steg i resterande tre. Som mest sjönk lägenhetspriserna i Norra Sverige (-1,4 %) följt av Storstockholm (-0,6 %) och Storgöteborg (-0,3%). Störst uppgång uppvisade Södra Sverige (1,5 %).

Huspriserna steg i fyra av sex regioner och sjönk i två
Även på hussidan uppvisade utvecklingen i november en blandad bild. I Norra- och Mellersta Sverige sjönk huspriserna med 3,2 respektive 1,0 procent. Som mest steg huspriserna i Stormalmö (1,5 %).

- Även om vi ser relativt stora prisnedgångar på både lägenheter och hus i Norra Sverige skulle jag säga att vi - sett till att slutet av hösten och förvintern brukar vara en lugn period på bostadsmarknaden - har en fortsatt stabil utveckling på den svenska bostadsmarknad som helhet, säger Robert Boije chefsekonom på SBAB i en kommentar till boprisutvecklingen i november.

- Lägenhetspriserna ligger under de, hitintills, uppmätta högsta nivåerna i fyra av sex regioner. I Stormalmö och Södra Sverige ligger de däremot på ”all time high”. Huspriserna ligger i samtliga sex regioner under sina tidigare toppnoteringar. Perioden med mycket stora prisuppgångar på bostäder är över för denna gång – om något ligger risken på nedåtsidan när räntorna klättrar upp igen och pandemin är över, säger Robert Boije.

Se tabell nedan över prisutvecklingen i november på lägenheter och hus.

SBAB Booli HPI, november 2021

Anm: SBAB Booli Housing Price Index (HPI) uppdateras en gång i månaden och visar prisutvecklingen på bostadsmarknaden den senaste kalendermånaden, de tre senaste kalendermånaderna, de 12 senaste månaderna, sedan årsskiftet och sedan den senaste toppnoteringen. Indexet baseras på samtliga på Booli registrerade bostadsförsäljningar under den aktuella perioden. HPI beräknas som ett index med en hedonisk prismodell som förutom prisnoteringar använder information om bland annat bostädernas storlek, taxeringsuppgifter, tomtstorlek, antal rum, våning, månadsavgift och geografisk placering, samt avgift till bostadsrättsföreningen. På så sätt tar indexet hänsyn till (kontrollerar för) att de bostäder som sålts vid olika tidpunkter kan skilja sig åt. För geografisk information används kommun- och stadsdelstillhörighet. Prisindexet går tillbaka till 2013. Indexet är uppdelat för lägenheter och villor och beräknas för 6 geografiskt skilda områden. Indexet finns tillgängligt i Boolis analysverktyg Booli Pro. Booli är en del av SBAB.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 289 000 och 397 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 september 2021). Antal medarbetare (FTE) är 797. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Så mycket kostar det att äga fritidshus i fjällen26.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny sammanställning från SBAB visar att det kostar mellan 127 000 och 144 000 kronor om året att äga ett genomsnittligt fritidshus som köptes under 2023, i någon av landets tre mest populära fjällkommuner. Om stugan används fyra veckor om året motsvarar det en kostnad på mellan 32 000 och 36 000 kronor i veckan. Hyrs huset ut under delar av året kan kostnaden minska till mellan 20 000 och 24 000 kronor per vecka. En positiv värdeutveckling kan göra investeringen mer lönsam men det är långt från självklart. Det senaste två åren har till exempel priserna på fritidshus i Malung-Sälen minskat med drygt 20 procent.

Hushållens köpkraft tar glädjeskutt22.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Svensk ekonomi mjuklandar. BNP står och stampar samtidigt som arbetslösheten ökar måttligt. Inflationsmålet är i praktiken uppnått och Riksbanken sänker därför räntan till 2,75 procent. Löner som ökar mer än inflationen gör att hushållens köpkraft tar ett litet glädjeskutt efter två tunga år. Hushållens konsumtion börjar återigen växa så smått efter att ha krympt i närmare två års tid. Bostadspriserna ökar med ett par procent. Den rörliga bolåneräntan sjunker till 3,3 procent till januari 2026. Ett kraftigt nedpressat bostadsbyggande bidrar till den låga BNP-tillväxten och en ökad bostadsbrist. Det är några av slutsatserna i prognosen för 2024 i årets första nummer av Bomarknadsnytt som publiceras i dag.

Bostadsägarna vädrar morgonluft15.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Bostadsägarnas optimism om bostadsprisernas utveckling ökar sett till skillnaden mellan hur många som tror på stigande respektive fallande bostadspriser på ett års sikt. 42 procent tror på stigande priser på ett års sikt och främsta skälet till detta anges vara sjunkande räntor. 9 procent tror på fallande priser och 40 procent tror på stillastående priser på samma tidshorisont. Bostadsägarna är generellt sett mer optimistiska om prisernas utveckling jämfört med bostadsspekulanter och de som hyr. Om elpriserna stiger tror 71 procent att det kan påverka bostadspriserna negativt. Detta visar SBAB:s mätning av drygt 1100 bostadsägares prisförväntningar (Housing Price Expectations – HPE) för årets första kvartal.