IKEAs medarbetare får dela på 1,1 miljard kronor - inom ramen för lojalitetsprogrammet Tack!

– Tack! är inspirerat av vår grundare Ingvar Kamprad, som önskade dela framgångarna för IKEA med sina medarbetare. Samtidigt är det ett sätt att uppmärksamma våra medarbetares långsiktiga bidrag till IKEA genom åren. Efter ett mycket speciellt verksamhetsår känns just årets Tack! extra bra, säger Miriam Swärdh, People & Culture Manager på IKEA Sverige.
Lojalitetsprogrammet Tack! omfattar alla marknader runt om i världen inom Ingka-koncernen – den största franchisetagaren till IKEA. Medarbetare får samma summa oavsett enhet, position och lönenivå. Den som arbetar deltid får en summa som står i relation till antal arbetade timmar.
Summan sätts av till medarbetarens pension och för att kvalificera sig ska ha man ha jobbat fem sammanhängande verksamhetsår på IKEA. Till pensionen inkluderas även de första fyra åren retroaktivt. I Sverige innebär det för verksamhetsår 2021 omkring 13 000 kronor till varje kvalificerad, heltidsarbetande medarbetare.
Sedan införandet 2013 har Tack! avsatt över 827 miljoner Euro (8,3 miljarder kronor) till IKEA-medarbetares pension globalt. Pengarna fördelas mellan alla marknader inom Ingka koncernen, baserat på varje marknadsandel av den totala lönesumman. Utbetalningen baseras på koncernens totala resultat under föregående räkenskapsår.
*Ingka koncernen är varumärket IKEA största franchisetagare och äger över 390 varuhus och ett flertal planeringsstudios och mindre citybutiker på 32 marknader.
Tack! är Ingka Groups lojalitetsprogram där samtliga kvalificerade medarbetare får samma extra summa till sin pensionsplan oavsett befattning eller lön.
One IKEA Bonus är Ingka Groups bonusprogram. Programmet är prestationsdrivet och följer de mål som varje år satts på Ingkas olika enheter.
UPPSKATTA var en engångsgåva som ett erkännande för unika insatser under pandemin i kombination med ett av fantastiska resultat.
Bilder




Om
Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 22 IKEA varuhus, samt 12 planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 208 miljoner besök under verksamhetsåret 2025. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.
Följ IKEA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från IKEA
Låt ditt hem komma ut och leka med den nya IKEA kollektionen GREJSIMOJS4.12.2025 15:00:21 CET | Pressmeddelande
IKEA lanserar GREJSIMOJS, en kollektion med 33 produkter, utformad för att hylla glädjen och vikten av lek för alla, i alla åldrar, i alla hem.
IKEA höjer priset på kaffe och introducerar kaffe med hopp4.12.2025 07:59:53 CET | Pressmeddelande
IKEA Sverige höjer priset på en kopp kaffe med fem kronor. Prishöjningen, som är tillfällig och frivillig, görs för att stötta det viktiga arbete som den ideella organisationen Mind gör för alla som kämpar med ensamhet, ångest och psykisk ohälsa.
Januarinyheter på IKEA1.12.2025 10:00:14 CET | Pressmeddelande
Januari- ett helt nytt år ligger framför dig! Låt dig inspireras av olika stilar, experimentera med kontraster och njut av ditt hem, det finns inget rätt eller fel.
IKEA bjuder in till långbordsfrukost för ökad gemenskap26.11.2025 13:22:28 CET | Pressmeddelande
För andra gången på kort tid dukar IKEA upp till långbord för 10 000 personer för att sätta köksbordet i fokus – som en plats för samtal, möten och gemenskap. Initiativet är en ännu ett sätt för att främja inkludering och gemenskap i en tid när många känner sig ensamma.
IKEA och Teklan förvandlar belysning och ljud till färgstarka objekt25.11.2025 12:59:58 CET | Pressmeddelande
IKEA och Tekla Evelina Severin (Teklan) presenterar en rad nya produkter som förenar teknik med personlig stil. Produkterna är resultatet av ett samarbete som sätter uttryck i första rummet. De högkvalitativa ljudprodukterna har djärva mönster och oväntade färgkombinationer som gör tekniken till en roligare och mer synlig del av hemmet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
