Too Good To Go flyttar in hos Lidl Sverige

Lidl Sverige har som mål att minska matsvinnet med 50 procent till och med år 2025. En rad insatser har genomförts och för att accelerera arbetet inleds ett test tillsammans med social-impact företaget Too Good To Go, som verkar för att minska matsvinnet. Genom Too Good To Go-appen har konsumenterna nu möjlighet att till en tredjedel av priset rädda bra, osåld mat i Lidl butikerna.
- Tillsammans med Lidl kan vi göra stor skillnad och hjälpa svenskarna att skapa nya, hållbara vanor. Vi är otroligt glada över att kunna inleda det här samarbetet med Lidl, som är en förebild i kampen mot matsvinnet, säger Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go.
Inom ramen för det matsvinnkoncept Lidl kallar för ”Ta Vara på” arbetar Lidl på alla nivåer i livsmedelskedjan, från lager till butik, för att minska matsvinnet. I butikerna erbjuds kunderna redan idag att köpa frukt och grönt med exempelvis stötmärken eller skönhetsfläckar samt gårdagens bröd till ett kraftigt reducerat pris. Samarbetet med Too Good To Go ska bidra till ett ytterligare minskat matsvinn.
- Vi är väldigt glada över samarbetet med Too Good To Go. Lidl Sverige arbetar för att minska matsvinnet i alla led och detta blir ytterligare ett steg för att minska svinnet i butik. Utöver den mat som prissänks i butik har vi i dagsläget donationssamarbeten i mer än hälften av våra butiker. Det är en andel som hela tiden ökar, säger Lauren Axtmann, Direktör Försäljning och Varuförsörjning på Lidl Sverige.
I ett första steg kommer Too Good To Go och ett tjugotal av Lidls butiker i Stockholm erbjuda Lidls kunder att köpa frukt och grönt-kassar genom appen för att tillsammans nå målet om att halvera matsvinnet till 2025. Sedan 2017/18 har andelen matsvinn på Lidl minskat från 1,62 procent till 1,40 procent (2020/21). Vilket innebär en minskning med 14 procent jämfört med basåret då målet halverat matsvinn till 2025 sattes.
-Det känns jätteroligt att vi är igång med samarbetet med Too Good To Go. Jag och kollegorna i butik, bland annat 25 engagerade butikschefer i Stockholmsområdet, ser fram emot att arbeta för att minska matsvinnet, säger Victor Wolf, Försäljningschef, Lidl Sverige.
Om Too Good To Go:
Too Good To Go startades i Danmark 2016 och finns idag på 17 marknader. Företaget har räddat över 100 miljoner måltider genom att göra det enkelt för både restauranger, butiker, caféer och användare att rädda mat som annars skulle slängas. Konceptet ger alla en möjlighet att enkelt bekämpa matsvinnet. Användaren får bra mat till reducerat pris och hjälper samtidigt matställena att minska sitt matsvinn.
Om Lidl:
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och har sedan dess utmanat marknaden. Idag har Lidl Sverige vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 202 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Huvudkontoret ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och Lidl har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro samt fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Too Good To Go kommer att återfinnas i butikerna: Upplands Väsby, Märsta, Sveavägen, Sundbyberg, Täby, Täby Arninge, Danderyd, Åkersberga, Järfälla Barkarby, Järfälla Jakobsberg, Upplands Bro Kungsängen, Bålsta, Kista, Vanadisplan, Hässelby, Rinkeby, Vällingby, Vallentuna, Sollentuna Edsberg, Norrtälje, Sollentuna, Östermalmstorg, Spånga, Solna Centrum samt Lidingö.
Kontakter
Pressansvarig Too Good To Go
Åsa Sandberg, 070-815 46 52
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder




Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 207 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl kommer till Simrishamn18.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Jakten på ett optimalt läge i Simrishamn är över. Lidl Sverige har nu ingått ett tioårigt avtal med Prisma Properties om en ny butiksetablering vid stadens infart. – Äntligen har vi hittat den perfekta platsen, lättillgänglig för både kommuninvånare och turister, säger Petra Wahlström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Deluxe mandelpotatisgratäng är bäst i test i Recept.se:s stora test!16.12.2025 11:36:24 CET | Nyheter
Lidls Deluxe mandelpotatisgratäng med Västerbottensost utsågs till bäst i test och fick toppbetyget 4 av 5 i Recept.se:s stora smaktest av färdiga potatisgratänger, publicerat den 2 december 2025.
I dag öppnar Lidl i Vinsta11.12.2025 10:00:20 CET | Pressmeddelande
I dag öppnar Lidl i Vinsta – och därmed finns nu 210 Lidl-butiker i Sverige. – Läget i Vinsta är oslagbart! Närheten till tunnelbanan och det befintliga vägnätet gör det enkelt att handla hos oss och vi ser fram emot att välkomna många nya kunder, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige.
Lidl öppnar ny butik i Knalleland – fortsätter sin expansion i Borås8.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidl Sverige fortsätter sin expansion i Borås och presenterar i dag planerna för sin tredje butik i staden. Den nya butiken kommer att ligga i den dynamiska handelsplatsen Knalleland, med planerad öppning i mars 2027. Fastigheten, som ägs av Forshem Fastigheter AB, ligger strategiskt på Ålgårdsvägen 6, en plats med hög synlighet och ett stort trafikflöde.
Lidl Sverige gör ”vardagshjälte” till insamlingsmotor för Sveriges Stadsmissioner1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Liksom tidigare år fortsätter Lidl Sverige sitt julengagemang till förmån för Sveriges Stadsmissioner. Samarbetet, som har pågått sedan 2019, fokuserar på att stötta utsatta familjer i kampen mot matfattigdom genom ett direkt bidrag från försäljningen av en älskad vardagsprodukt: potatisen. Dessutom doneras biljetter till Melodifestivalturnén för att sprida glädje i hela landet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
