Lidl Sverige och Einride accelererar elektrifieringen av transporter

Lidl Sverige har sedan 2017 haft ett samarbete med teknikföretaget Einride – den ledande leverantören av elektriska och autonoma transportlösningar. Hösten 2020 inleddes elektrifieringen av Lidls distribution i Stockholmsområdet och nu utökas samarbetet till att omfatta fler butiker och turer. Därmed beräknar Lidl att minska sina CO2 utsläpp med cirka 250 ton under nästa år.
Lidl Sverige och Einride accelererar elektrifieringen av transporter.

Sedan samarbetet inleddes 2017 har Lidl Sverige och Einride tillsammans etablerat en ledande hållbar transportlösning vilken inkluderar elektriska lastbilar, mjukvara och laddningsinfrastruktur. Utvecklingsarbetet stod klart tidigare i år då de första butikerna började försörjas genom den nya transportlösningen. Hittills har Lidl Sveriges elektriska lastbilar kört 81 807 kilometer, vilket har minskat CO-utsläppen med hela 68,6 ton i jämförelse med om transporterna hade körts med en diesellastbil. Med den ytterligare kapacitet som Einride nu tillför Lidl räknar man med att spara in ytterligare cirka 180 ton varje år genom varuförsörjning till 20 butiker.

- Vi är väldigt glada över att Lidl vill utöka sitt samarbete med oss och framförallt att de delar vår syn på att elektrifiering och automatisering är vägen framåt för en hållbar logistikkedja. Med vår hållbara transportlösning minskar vi CO2-utsläppen med 90 procent jämfört med diesel och att Lidl nu utökar sitt fokus på hållbara transporter är enbart goda nyheter, säger Robert Falck, VD på Einride.

För att ytterligare minska klimatavtrycket har Lidl Sverige bland annat ökat fyllnadsgraden, har endast en transport av varor per dag till butikerna och på returresan fylls lastbilen med returgods och återvinningsbart material. Parallellt pågår arbetet med att minska och på sikt helt fasa ut fossila bränslen och öka elektrifieringen av transporter.

- Vi jobbar på bred front för att minska klimatavtrycket från vår logistik. Vårt nära samarbete med Einride är en viktig byggsten i detta arbete. Därför är vi väldigt stolta över att nu ta nästa steg tillsammans. Det gör verklig skillnad, säger Anna Pärsdotter, Logistikchef vid Lidl Sverige.

Lidl Sverige och Einride accelererar elektrifieringen av transporter.

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidls falukorv väcker barndomsminnen – Bäst i test!6.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl Sveriges falukorv från det egna varumärket Matriket får i en ny testbedömning högst betyg och tilldelas utmärkelsen bäst i test. Testet, utfört av en panel om tio deltagare, gjordes på ett urval av korvar från olika livsmedelskedjor. Lidl Sveriges falukorv från det egna märket Matriket gick hem hos hela panelen med fina omdömen som ”Smakade som jag minns att falukorv smakade när jag var barn”.

Lidl Sverige skänker 424 839 kr till Sveriges Stadsmissioner1.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Som en del av julkampanjen under november och december hade Lidl Sverige en tillfällig artikel i sitt sortiment, närmare bestämt en gosig tvättbjörn, till försäljning i samtliga av livsmedelskedjans 205 butiker. Lidl Sverige beslutade att skänka alla försäljningsintäkter från tvättbjörnen vidare och nu står det klart att hela 424 839 kr går till Sveriges Stadsmissioners verksamhet runtom i landet. Gåvan kommer att vara öronmärkt för att stödja barnfamiljer i utsatthet.