Lidl Sverige och Einride accelererar elektrifieringen av transporter
![Lidl Sverige och Einride accelererar elektrifieringen av transporter.](/data/images/00463/e26f8701-d1e3-43e3-9c59-6f64d9132928-w_720.jpg)
Sedan samarbetet inleddes 2017 har Lidl Sverige och Einride tillsammans etablerat en ledande hållbar transportlösning vilken inkluderar elektriska lastbilar, mjukvara och laddningsinfrastruktur. Utvecklingsarbetet stod klart tidigare i år då de första butikerna började försörjas genom den nya transportlösningen. Hittills har Lidl Sveriges elektriska lastbilar kört 81 807 kilometer, vilket har minskat CO-utsläppen med hela 68,6 ton i jämförelse med om transporterna hade körts med en diesellastbil. Med den ytterligare kapacitet som Einride nu tillför Lidl räknar man med att spara in ytterligare cirka 180 ton varje år genom varuförsörjning till 20 butiker.
- Vi är väldigt glada över att Lidl vill utöka sitt samarbete med oss och framförallt att de delar vår syn på att elektrifiering och automatisering är vägen framåt för en hållbar logistikkedja. Med vår hållbara transportlösning minskar vi CO2-utsläppen med 90 procent jämfört med diesel och att Lidl nu utökar sitt fokus på hållbara transporter är enbart goda nyheter, säger Robert Falck, VD på Einride.
För att ytterligare minska klimatavtrycket har Lidl Sverige bland annat ökat fyllnadsgraden, har endast en transport av varor per dag till butikerna och på returresan fylls lastbilen med returgods och återvinningsbart material. Parallellt pågår arbetet med att minska och på sikt helt fasa ut fossila bränslen och öka elektrifieringen av transporter.
- Vi jobbar på bred front för att minska klimatavtrycket från vår logistik. Vårt nära samarbete med Einride är en viktig byggsten i detta arbete. Därför är vi väldigt stolta över att nu ta nästa steg tillsammans. Det gör verklig skillnad, säger Anna Pärsdotter, Logistikchef vid Lidl Sverige.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
![Lidl Sverige och Einride accelererar elektrifieringen av transporter.](/data/images/00463/e26f8701-d1e3-43e3-9c59-6f64d9132928-w_240.jpg)
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige återkallar ägg frigående inomhus 15-pack, 12- pack och 6-pack25.7.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar ägg från frigående höns inomhus stämplat med: 2SE684-35 , 2SE684-36 på ägget och det är endast dessa produktkoder som berörs. Bäst före datum till och med 2024-08-13.
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärke Svea Lantkött12.7.2024 17:36:20 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sverige återkallar lammfärs av varumärket Svea Lantkött. Efter rutinmässig analys av produkten har salmonella hittats i en begränsad batch.
Bäst butiksbakat bröd hos Lidl Sverige10.7.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska konsumenter tycker att Lidl Sverige är den bästa dagligvarukedjan när det gäller butiksbakat bröd. Det framgår av en nybakad undersökning som Novus genomfört där nästan 3 600 svenskar har tillfrågats om hur de ser på de olika dagligvarukedjornas erbjudande inom butiksbakat bröd.
Lidl Sverige bäst på frukt och grönt enligt Novus28.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska konsumenter tycker att Lidl Sverige är bäst på frukt och grönt. Det framgår av en färsk undersökning som Novus genomfört där nästan 3 600 svenskar har tillfrågats om hur de ser på de olika dagligvarukedjornas erbjudande inom frukt och grönt.
Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap27.6.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum