Amazon-effekt?: Dubbelt så många företag som i fjol planerar att börja sälja på externa digitala marknadsplatser

I oktober 2020 lanserade den amerikanska jätten Amazon sin svenska tjänst. Sedan dess har antalet svenska företag som överväger att börja använda sig av Amazon eller andra externa digitala marknadsplatser mer än fördubblats. I dag säger 15 procent av alla företag i Sveas undersökning att de har sådana planer. 2020 svarade endast sju procent samma sak.
Men det råder stor skillnad mellan företag som säljer direkt till konsument och B2B-bolag.
Var fjärde av alla företag med försäljning direkt till konsument, 27 procent, överväger att sälja via externa digitala försäljningskanaler. Endast åtta procent av B2B-företagen visar intresse för att göra samma sak i framtiden och bara fem procent gör det i dag.
– Det är intressant att så många fler företag nu överväger att utnyttja externa digitala marknadsplatser. Kanske har all uppmärksamhet kring Amazons lansering i Sverige bidragit och troligen har även pandemin och våra förändrade shoppingvanor påverkat hur man ser på potentialen hos sådana kanaler. Framför allt gäller det förstås försäljning direkt till konsument, säger Thomas Svensson, Partner Manager på Svea Ekonomi.
Även om direkt till konsument-företag alltså är klart mer positiva till externa digitala marknadsplatser råder det inget tvivel om att digital försäljning i allmänhet är positivt även för B2B-företagen. Endast var femte sådant företag (22 procent) säger att digital försäljning inte har påverkat försäljningen.
Så har digital försäljning påverkat försäljning till företagskunder:
Skapar en större försäljningskanal med fler leads/prospekts 43%
Sparar tid att hitta rätt kontakter 33%
Ökar den genomsnittliga affärsstorleken 23%
Har inte haft någon påverkan på försäljning 22%
Ökar konverteringsgraden 21%
Många företag som är skeptiska till att använda externa marknadsplatser menar att deras produkter eller tjänster inte passar där. Det svarar 78 procent. Var tionde firma tror inte att det skulle öka deras lönsamhet.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 26 maj – 18 juni 2021. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar och marknads- och försäljningschefer som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Bilaga
Överväger ni att sälja företagets produkter eller tjänster via externa digitala marknadsplatser?
|
|
2021 |
2020 |
|||||
|
Total |
B2B |
B2C |
B2B & B2C |
Total |
B2B |
B2B & B2C |
|
|
Ja |
15% |
8% |
27% |
20% |
7% |
7% |
7% |
|
Nej |
71% |
82% |
52% |
62% |
88% |
89% |
87% |
|
Vet ej |
8% |
5% |
13% |
11% |
1% |
0% |
2% |
|
Vi säljer redan våra produkter på en extern marknadsplats |
6% |
5% |
8% |
7% |
4% |
3% |
5% |
Därför överväger inte företag att sälja produkter eller tjänster via externa digitala marknadsplatser
|
Totalt |
|
|
Våra produkter/tjänster passar inte där |
78% |
|
Skulle troligen inte öka vår lönsamhet |
10% |
|
Det är för komplicerat |
5% |
|
För dyrt/för dåliga villkor |
3% |
|
Konkurrensen är för hård |
3% |
|
Deras tekniska lösning är inte tillräckligt bra |
3% |
|
Deras logistik är inte tillräckligt bra |
3% |
|
Annat |
8% |
|
Vet ej |
3% |
Har digital försäljning haft någon påverkan på er försäljning till företagskunder och i sådant fall vilken?
|
Totalt |
|
|
Skapar en större försäljningskanal med fler leads/prospekts |
43% |
|
Sparar tid att hitta rätt kontakter |
33% |
|
Ökar den genomsnittliga affärsstorleken |
23% |
|
Har inte haft någon påverkan på försäljning |
22% |
|
Ökar konverteringsgraden |
21% |
|
Mindre investeringar i säljteam |
10% |
|
Annat |
5% |
|
Vet ej |
4% |
Nyckelord
Kontakter
Thomas SvenssonPartner Manager
Tel:+46(0)70-545 66 25thomas.svensson@svea.comBilder
Dokument
Om
Om Svea Ekonomi AB (publ)
Svea Ekonomi är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med nära 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

