Ny mätning: Radiohjälpens anseende rekordhögt

Ett anseendeindex mäter organisationens rykte, känslomässig samhörighet och organisationens kompetens. Den mätning av anseendeindex som genomförts av Kantar Sifo visar på en stark utveckling för insamlingsstiftelsen Radiohjälpen. Sammanfattningsvis har allmänheten en mer positiv bild av Radiohjälpen vad gäller rykte, personligt intryck, förtroende, framgång och kvalitet.
Resultatet av den positiva förflyttningen innebär att anseendeindex ökar från 65 till 69 sedan den senaste mätningen gjordes för två år sedan under samma period. Generellt ligger genomsnittet för alla de organisationer som mätts av Kantar Sifo under 2020 på ett anseendeindex om 40.
Sammanfattningsvis visar anseendemätningen av Radiohjälpen:
- Ökande anseende för Radiohjälpen. Resultaten visar på en positiv utveckling för Radiohjälpens anseende från 65 till 69 under de senaste två åren. Anseendet har ökat i alla grupper utifrån ålder, kön och geografi i landet. Radiohjälpens anseende är högre bland kvinnor jämfört med män.
- Hög kännedom. I stort sett alla känner till Radiohjälpen. 99 procent av svenska allmänhet uppger att de känner till Radiohjälpen till namnet eller mer. Totalt uppger 35 procent att de känner till Radiohjälpen ganska/mycket bra och endast en procent uppger att de inte alls känner till Radiohjälpen. De som är 60 år eller äldre uppger i högre grad att de känner till Radiohjälpen jämfört med åldersgruppen 18-29 år.
- Stärkt övergripande rykte. En större andel uppger att de bedömer Radiohjälpens övergripande rykte som positivt, 85 procent (2018: 83 procent).
- Stärkt personligt intryck. En högre andel, 86 procent, uppger att de har ett positivt intryck av Radiohjälpen (2018: 82 procent).
- Radiohjälpens förtroende är fortsatt starkt. 90 procent uppger att de i det långa loppet kan lita på Radiohjälpen jämfört tidigare (2018: 89 procent).
- Positiv framgång. Allt fler, 68 procent, bedömer den framgång som Radiohjälpen har som positiv (2018: 64 procent).
- Ökad kvalité. Fler, 67 procent, bedömer Radiohjälpens kvalité som positiv (2018: 63 procent).
Kampanjen Världens Barn populärast - men Musikhjälpen starkast bland unga
Om svenska allmänheten hade 500 kronor var och skulle vända sig till en av Radiohjälpens insamlingar skulle störst andel vända sig till insamlingskampanjen Världens Barn. Det främsta alternativet åldersgruppen 18-29 år är kampanjen Musikhjälpen. Kvinnor svarar i högre grad än män att de skulle vända sig till någon av Radiohjälpens insamlingar.
Allt fler, 40 procent, anser att Radiohjälpen är en modern verksamhet med nytänkande arbetssätt och metoder (2018: 37 procent, 2014: 25 procent).
Så gjordes mätningen
Undersökningen genomfördes via Kantar Sifos riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade webbpanel under tidsperioden 25 november till 8 december 2020. 1000 intervjuer samlades in bland svenska allmänheten, 18-79 år. Resultatet för mätningen 2020 har jämförts med resultat från 2018 och 2014. Resultatet från 2018 och 2014 togs fram med samma metod enligt beskrivning ovan. För den som vill studera resultaten närmare finns presentationen på en länk till detta pressmeddelande.
Relaterade länkar
Kontakter
Kristina HenschenGeneralsekreterare
Tel:08-784 36 20kristina.henschen@svt.seBilder

Dokument
Om
Radiohjälpen förändrar liv och lindrar nöd genom att engagera, samla och aktivera viljan att stödja människor där det behövs som mest. Stiftelsen Radiohjälpen, i förkortad form benämnd Radiohjälpen, vars beslutande organ är dess styrelse, har till uppgift att i samråd med Sveriges Television AB, Sveriges Radio AB och Sveriges Utbildningsradio AB samordna radio-och TV-bolagens insamlingsverksamhet för humanitärt ändamål.
Följ Radiohjälpen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Radiohjälpen
SÅ LINDRAR DU NÖDEN FÖR BARN I MELLANÖSTERN7.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Lidandet är enormt och situationen akut. Du räddar liv genom att bidra till Radiohjälpens appell för barnen i Gaza, Libanon och Syrien. Tack för din gåva.
Hela Sverige har bidragit – 60 miljoner kr till Musikhjälpen 202415.12.2024 21:15:49 CET | Pressmeddelande
I kväll avslutades Musikhjälpen på Stora torget i Sundsvall efter 144 timmars direktsändning i P3 och SVT Play. Tillsammans skapade publiken 1 046 677 engagemang, vilket gav 60 070 658 kr till insamlingen med temat ”Alla har rätt att överleva sin graviditet”. Det är den näst högsta summan i Musikhjälpens historia.
Radiohjälpen bidrar till att lindra hungern hos barn i Mellanöstern4.11.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande
Akut hjälp genom matpaket. Det innebär Radiohjälpens projektstöd om 2,6 miljoner kronor för att lindra barns hunger i Libanon. Radiohjälpen stödjer ett flertal pågående projekt i Mellanöstern med anledning av den eskalerande krisen.
Musikhjälpen 2024: Alla har rätt att överleva sin graviditet9.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 9-15 december sänds Musikhjälpen från Stora torget i Sundsvall. Årets tema är ”Alla har rätt att överleva sin graviditet”. Mödradödlighet är en undanskymd katastrof i skuggan av ett ökande antal krig och konflikter i världen. Även klimatkatastrofer, fattigdom och diskriminering gör att gravida inte får tillgång till den vård de behöver.
48,1 miljoner kr för Världens Barn - hittills8.10.2024 06:30:00 CEST | Pressmeddelande
När höstens kampanjvecka för Världens Barn summeras har 48,1 miljoner kronor samlats in. Hela landet har kraftsamlat för barns rättigheter. Nu fortsätter insamlingen året ut.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum