Granskningsnämnden fäller en reklampaus i TV6
Ett av reklamavbrotten i sändningen av Kingsman: The Golden Circle skedde i en utdragen actionscen. Nämnden bedömer att reklamen placerades på ett sådant sätt att den avbröt ett pågående händelseförlopp i filmen. Sändningen strider därför mot bestämmelsen om när program får avbrytas för annonsering. Nämnden friar samtidigt fyra reklamavbrott i filmen som inte strider mot bestämmelsen (21/03291).
Reklampauser får göras när det sker ett avbrott i programmets kontinuitet. Det kan till exempel vara vid scenförändringar eller markanta avvikelser i handlingen. Syftet med bestämmelsen är att värna tittarnas möjligheter att ostört kunna följa program.
Första gången granskningsnämnden fäller Nent
Den 1 januari 2021 flyttade Nent sina sändningslicenser från Storbritannien till Sverige. Programföretagets tv-kanaler TV3, TV6, TV8 och TV10 lyder därmed under svensk lag och det går att anmäla program i dessa kanaler till granskningsnämnden.
Det är första gången Nent fälls av granskningsnämnden för att ha brutit mot bestämmelsen om när program får avbrytas för annonsering. Därför anser nämnden att det inte finns anledning att denna gång ansöka hos förvaltningsrätten om att programföretaget ska betala en så kallad särskild avgift.
Friade ärenden
Nämnden friar i dag följande sändningar.
- Arvinge okänd – Danmark, SVT1, program om släktforskning (21/03305)
- Rapport, SVT1, inslag om ovaccinerade mot covid-19 och dödlighet (21/03533)
- Rapport, SVT1, inslag om rekordhöga elpriser i södra Sverige (21/03849)
- Rapport, SVT1, inslag om en avstängd tjänsteman (21/03948)
- SVT Nyheter Småland och Sverige idag, SVT1, inslag om elöverkänslighet (21/02013)
- Aktuellt, SVT2, inslag om det kommande parlamentsvalet i Ryssland (21/03585)
- Nyhetsmorgon, TV4, inslag om väljarstöd för Liberalerna (21/04263)
Du kan söka efter besluten i vårt diarium på webbplatsen. Webbdiariet hittar du under Självservice.
Nyckelord
Kontakter
Helena Söderman
Tel:08-58007010helena.soderman@mprt.seLänkar
Om
Granskningsnämnden för radio och tv är ett självständigt organ inom Myndigheten för press, radio och tv som har till uppgift att pröva om de som sänder radio och tv följer de regler som gäller för sändningarna. Program som prövas av nämnden kan antingen frias, frias med kritik eller fällas.
Myndigheten för press, radio och tv lyder under regeringen och tillhör Kulturdepartementets ansvarsområden. Vi arbetar för yttrandefrihet samt stödjer möjligheterna till mångfald och tillgänglighet inom press, radio och tv.
Följ Myndigheten för press, radio och tv
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Myndigheten för press, radio och tv
Svensk tv-marknad: Utmaningar och trender24.11.2023 14:32:33 CET | Pressmeddelande
Tv-marknaden påverkas just nu starkt av att ekonomin försämras och att konjunkturen försvagas. Det visar rapporten Svensk tv-marknad 2023 som Myndigheten för press, radio och tv tagit fram och som beskriver den svenska tv- och streamingmarknaden. En marknad där konkurrensen är fortsatt mycket hög om abonnenter, rättigheter och annonsintäkter - vilket påverkar de stora svenska kommersiella tv-husen negativt.
Granskningsnämnden friar i åtta beslut20.11.2023 12:08:25 CET | Pressmeddelande
Granskningsnämnden har i dag fattat beslut i åtta ärenden. Samtliga ärenden är friande.
Knappt 21 miljoner kronor delas ut i varannandagsstöd31.10.2023 13:39:29 CET | Pressmeddelande
Mediestödsnämnden har fattat beslut om stöd för tidningsdistribution med anledning av övergången till utdelning av post varannan dag för 2023. Stödet finns för att bidra till att tidningsföretagen kan dela ut tidningen till läsaren på utgivningsdagen.
Viaplay fälls för otillåten reklam under vintersportsändningar25.10.2023 12:06:01 CEST | Pressmeddelande
Granskningsnämnden fäller Viaplay för sändningar av världscupen i skridskor och skidtävlingar där reklam sändes på halva skärmen under pågående tävling.
Minskad lönsamhet för medierna trots rekordhög medieanvändning25.10.2023 10:29:16 CEST | Pressmeddelande
Årets rapport Medieekonomi 2023 från Myndigheten för press, radio och tv visar på att medieåret 2022 hade en rekordhög medieanvändning och en rekordhög investering på reklammarknaden. Trots det så befinner sig medierna i ett tufft läge med minskad lönsamhet på grund av ökade kostnader, minskade reklamintäkter och en nedåtgående konjunktur.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum