Halvtid i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron visar sin styrka. Mattias Ekström och Emil Bergkvist bästa Audi-team.

”Jag är imponerad av det jag sett från vårt team fram till vilodagen i Dakarrallyt", säger Oliver Hoffmann, Utvecklingschef i Audis ledning. "Vårt team har utvecklat Audi RS Q e-tron på rekordtid. Redan från start är vi starka rent sportsligt. Våra förare, kartläsare och hela teamet visar på en fantastisk lagprestation. Och vår avancerade teknik uppfyller våra förväntningar."
Carlos Sainz/Lucas Cruz tog första etappseger
Carlos Sainz/Lucas Cruz väckte stor uppmärksamhet redan på den fjärde tävlingsdagen. De trefaldiga Dakar-vinnarna lyckades ta en första etappseger med Audi RS Q e-tron på den 338 km långa specialsträckan från Al Artawiya till Al Qaisumah i den saudiska öknen. De två spanjorerna hade en snitthastighet på 138 km/h – en imponerande siffra med tanke på förhållandena på sträckan som kördes. Hela teamet från Audi Sport tog emot etappsegrarna med jubel när de anlände till bivacken.
Sex pallplatser efter sju dagar
I halvtid efter sju dagar har Audi-teamet kammat hem en första, två andra och tre tredjeplatser. Förutom Sainz/Cruz har fjortonfaldige Dakar-vinnaren Stéphane Peterhansel med andreförare Edouard Boulanger samt Mattias Ekström/Emil Bergkvist, som kör sitt andra Dakarrally, bidragit till resultatet.
Ett års utvecklingstid för den mest komplexa bilen i Audi Motorsports historia
”Jag är stolt över andan som råder i teamet", säger Julius Seebach, VD för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport inom Audi. Sammanhållningen under första halvan av rallyt visar hur snabbt det här unga teamet har vuxit till en enhet. Även förberedelsefasen var extremt intensiv för att bli racerklar i tid. Från ett vitt papper till öknen hade vi bara ett års utvecklingstid för den mest komplexa bilen i Audi Motorsports historia. För mig är sammanhållningen i teamet avgörande för de framgångar som redan uppnåtts, och som överträffar vad en ny aktör kan förvänta sig av sitt första Dakarrally.
Komplexiteten hos de tre prototyperna är extremt hög. I det alternativa drivkonceptet kombineras för första gången en elektrisk drivlina med ett högspänningsbatteri och en högeffektiv räckviddsförlängare i form av en TFSI-motor. Trots en väldigt kort testfas har systemen i alla tre bilarna körts utan problem i den tuffa vardagen i öknen.
Utmaningar i terräng gav tidstillägg
Trots alla framgångar har det funnits en del utmaningar under de första dryga 400 milen. Förutom svårigheter med navigeringen den andra dagen, bestals teamet på alla chanser till avancemang på grund av skadad hjulupphängning. En sten skadade förmodligen en fälg och nedre länkarmar i hjulupphängningen i Stéphane Peterhansels bil som gav följdskador. Fransmannen fick därför vänta på racetrucken för att få bilen reparerad. Den påföljande körningen direkt till bivacken, vilket är vanligt i sådana fall, gjorde att kontrollpunkterna missades, vilket gav ytterligare 16 strafftimmar. Efteråt ställde sig fjolårsvinnaren helt till teamets tjänst och hjälpte Carlos Sainz att byta stötdämpare på sjätte och sjunde etappen. Det var förstklassigt och visar vilka kvaliteter och teamkänsla som våra förare har, sade Julius Seebach.
Målet: att komma i mål med alla tre bilarna
Teamet har redan infört förbättringar av bilen inom många områden på plats, men Stefan Dreyer, utvecklingschef för Audi Sport racing, har en lista över optimeringspunkter som fylls på efter varje etapp. "Vi blev förvånade över att de enda hindren hittills har varit inom konventionella områden som hjulupphängningen. Det är imponerande att vårt innovativa och hårt belastade drivkoncept har fungerat felfritt så här långt och att bilens prestanda också är den rätta", säger Dreyer. Samtidigt vet vi att rallyt fortfarande har en lång väg kvar. Vårt mål är fortfarande att komma fram till Jeddah om en vecka med alla tre bilarna."
Efter mer än 800 mil kommer deltagarna till rallyts slutmål i hamnstaden vid Röda havet den 14 januari. För närvarande ligger Mattias Ekström som bästa Audi-förare på 14:e plats totalt sett, Carlos Sainz på 25:e plats och Stéphane Peterhansel på 71:e plats. Idag fortsätter Dakarrallyt med de resterade sex sträckorna innan målgången i Jeddah.
>> Presskit Dakarrallyt
>> Bildgalleri
>> Fakta om Audi och Dakarrallyt
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldInformations- och PR-chef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder








Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade ca 1,7 miljoner nya bilar 2024. Audi-koncernen omsatte 64,5 miljarder euro 2024 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland. Audi-koncernen är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Audi Revolut F1 Team avslöjar officiellt namn och datum för teampresentationen i Berlin15.12.2025 13:31:21 CET | Pressmeddelande
Ingolstadt/Hinwil, 15 december 2025 – Audi Revolut F1 Team har tillkännagivit sitt officiella namn och logotyp och meddelar samtidigt att presentationen kommer att äga rum i Berlin den 20 januari 2026. Milstolpen är ett viktigt steg för Audi Revolut F1 Team på vägen mot deltagandet i Formel 1-världsmästerskapet 2026. Teamnamnet och logotypen förenar Audi F1 och det globala fintechbolaget Revolut, efter att titelpartnerskapet tillkännagavs i juli 2025.
50 år med Audis femcylindriga motor3.12.2025 09:45:43 CET | Pressmeddelande
Audi firar ett speciellt jubileum 2026 - 50 år med den ikoniska femcylindriga motorn. Märket med de fyra ringarna introducerade motorn för första gången 1976 i den andra generationen av Audi 100. Därefter följde uppgraderingar och nyutveckling med turboladdning, avgasrening och fyrventilsteknik, rallymotorer och dieselmotorer. Idag fortsätter traditionen med femcylindriga motorer genom 2,5 TFSI i Audi RS 3.
Audi tar med Disney+ i bilen och medverkar i biofilmen "TRON: Ares"2.12.2025 14:28:04 CET | Pressmeddelande
Audi och Disney har inlett ett samarbete för att skapa underhållning i både bilen och på bio. Audi-kunder kan nu använda Disney+ direkt i bilen. Dessutom medverkar två Audi-modeller i nya Disney-filmen "TRON: Ares" som för närvarande bara visas på bio. Från bioduken till bilens displayer understryker samarbetet Audis ambition att förena den senaste tekniken med underhållning på resan.
Uppdaterade Audi Q6 e-tron fokuserad på quattro26.11.2025 12:00:54 CET | Pressmeddelande
Audi tar nästa steg i elektrifieringen. Inför modellårsskiftet satsar märket helhjärtat på Q6 e-tron quattro – den enda varianten av Audi Q6 e-tron som kommer att erbjudas på den svenska marknaden. Med uppgraderad hårdvara, förbättrad mjukvara och ett startpris på 789.900 kr för Proline edition lanserar Audi ett starkt erbjudande i premiumsegmentet.
Fem Audi-modeller uppdateras: ännu mer känslor, komfort och funktioner26.11.2025 09:20:47 CET | Pressmeddelande
Audi-modellerna som är baserade på Premium Platform Electric (PPE) och Premium Platform Combustion (PPC) får en omfattande uppdatering av hårdvara och programvara vid modellårsskiftet. Audi A5, A6, Q5, A6 e-tron och Q6 e-tron får därmed flera nya funktioner.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
