Halvtid i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron visar sin styrka. Mattias Ekström och Emil Bergkvist bästa Audi-team.

”Jag är imponerad av det jag sett från vårt team fram till vilodagen i Dakarrallyt", säger Oliver Hoffmann, Utvecklingschef i Audis ledning. "Vårt team har utvecklat Audi RS Q e-tron på rekordtid. Redan från start är vi starka rent sportsligt. Våra förare, kartläsare och hela teamet visar på en fantastisk lagprestation. Och vår avancerade teknik uppfyller våra förväntningar."
Carlos Sainz/Lucas Cruz tog första etappseger
Carlos Sainz/Lucas Cruz väckte stor uppmärksamhet redan på den fjärde tävlingsdagen. De trefaldiga Dakar-vinnarna lyckades ta en första etappseger med Audi RS Q e-tron på den 338 km långa specialsträckan från Al Artawiya till Al Qaisumah i den saudiska öknen. De två spanjorerna hade en snitthastighet på 138 km/h – en imponerande siffra med tanke på förhållandena på sträckan som kördes. Hela teamet från Audi Sport tog emot etappsegrarna med jubel när de anlände till bivacken.
Sex pallplatser efter sju dagar
I halvtid efter sju dagar har Audi-teamet kammat hem en första, två andra och tre tredjeplatser. Förutom Sainz/Cruz har fjortonfaldige Dakar-vinnaren Stéphane Peterhansel med andreförare Edouard Boulanger samt Mattias Ekström/Emil Bergkvist, som kör sitt andra Dakarrally, bidragit till resultatet.
Ett års utvecklingstid för den mest komplexa bilen i Audi Motorsports historia
”Jag är stolt över andan som råder i teamet", säger Julius Seebach, VD för Audi Sport GmbH och ansvarig för motorsport inom Audi. Sammanhållningen under första halvan av rallyt visar hur snabbt det här unga teamet har vuxit till en enhet. Även förberedelsefasen var extremt intensiv för att bli racerklar i tid. Från ett vitt papper till öknen hade vi bara ett års utvecklingstid för den mest komplexa bilen i Audi Motorsports historia. För mig är sammanhållningen i teamet avgörande för de framgångar som redan uppnåtts, och som överträffar vad en ny aktör kan förvänta sig av sitt första Dakarrally.
Komplexiteten hos de tre prototyperna är extremt hög. I det alternativa drivkonceptet kombineras för första gången en elektrisk drivlina med ett högspänningsbatteri och en högeffektiv räckviddsförlängare i form av en TFSI-motor. Trots en väldigt kort testfas har systemen i alla tre bilarna körts utan problem i den tuffa vardagen i öknen.
Utmaningar i terräng gav tidstillägg
Trots alla framgångar har det funnits en del utmaningar under de första dryga 400 milen. Förutom svårigheter med navigeringen den andra dagen, bestals teamet på alla chanser till avancemang på grund av skadad hjulupphängning. En sten skadade förmodligen en fälg och nedre länkarmar i hjulupphängningen i Stéphane Peterhansels bil som gav följdskador. Fransmannen fick därför vänta på racetrucken för att få bilen reparerad. Den påföljande körningen direkt till bivacken, vilket är vanligt i sådana fall, gjorde att kontrollpunkterna missades, vilket gav ytterligare 16 strafftimmar. Efteråt ställde sig fjolårsvinnaren helt till teamets tjänst och hjälpte Carlos Sainz att byta stötdämpare på sjätte och sjunde etappen. Det var förstklassigt och visar vilka kvaliteter och teamkänsla som våra förare har, sade Julius Seebach.
Målet: att komma i mål med alla tre bilarna
Teamet har redan infört förbättringar av bilen inom många områden på plats, men Stefan Dreyer, utvecklingschef för Audi Sport racing, har en lista över optimeringspunkter som fylls på efter varje etapp. "Vi blev förvånade över att de enda hindren hittills har varit inom konventionella områden som hjulupphängningen. Det är imponerande att vårt innovativa och hårt belastade drivkoncept har fungerat felfritt så här långt och att bilens prestanda också är den rätta", säger Dreyer. Samtidigt vet vi att rallyt fortfarande har en lång väg kvar. Vårt mål är fortfarande att komma fram till Jeddah om en vecka med alla tre bilarna."
Efter mer än 800 mil kommer deltagarna till rallyts slutmål i hamnstaden vid Röda havet den 14 januari. För närvarande ligger Mattias Ekström som bästa Audi-förare på 14:e plats totalt sett, Carlos Sainz på 25:e plats och Stéphane Peterhansel på 71:e plats. Idag fortsätter Dakarrallyt med de resterade sex sträckorna innan målgången i Jeddah.
>> Presskit Dakarrallyt
>> Bildgalleri
>> Fakta om Audi och Dakarrallyt
Nyckelord
Kontakter
Irene BernaldInformations- och PR-chef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder








Om
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 61,8 miljarder euro 2022 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland. Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Premiär för Nya Audi A5 med laddhybridteknik och quattro fyrhjulsdrift25.3.2025 11:15:18 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A5 som lanserades vid årsskiftet får nu sällskap av två eftertraktade drivlinor för den svenska marknaden. Denna vecka startar försäljningen av två laddhybrider med beteckningen e-hybrid och effektnivåer på 220 respektive 270 kW. Båda versionerna är fyrhjulsdrivna med Audis välkända quattrosystem. I samband med lanseringen introduceras Audi A5 dessutom med praktisk "sportback"-baklucka. Med en ny generation högvoltsbatterier och smart regeneringsstrategi är den elektriska räckvidden upp till ca 11 mil.
Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande
Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.
Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.
Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.
Audi ökar tydligheten genom global standardisering av modellnamn4.2.2025 14:35:42 CET | Pressmeddelande
Global standardisering och tydlig orientering för alla kunder: Audi stärker det alfanumeriska formatet i sin nomenklatur. Framöver kommer det att representerar storleken och positioneringen av varje modell på ett enhetligt och transparent sätt globalt. Den tidigare skillnaden mellan elbilar och modeller med förbränningsmotor enligt deras nummer gäller inte längre.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum