Nya Porsche Taycan Sport Turismo - praktisk körmaskin

Taycan Sport Turismo är den senaste karossvarianten av den innovativa helelektriska sportbilen från Porsche. Det är den tredje versionen i modellfamiljen efter sedanversionen av Taycan och Cross Turismo. Nykomlingen riktar sig till kunder som vill kombinera de mer praktiska aspekterna av Taycan Cross Turismo med den sportiga kördynamiken i sedanversionen av Taycan.
Den första modellen i Taycan Sport Turismo-familjen, som lanseras i slutet av februari 2022, blir GTS. Fler modeller kommer bara tre veckor senare i mitten av mars. Från och med i vår finns det fem modeller att välja mellan:
- Taycan Sport Turismo med 240 kW (326 hk) och bakhjulsdrift, och som tillval Performance Battery Plus och 280 kW (380 hk), från 1 000 000 kronor
- Taycan 4S Sport Turismo med 320 kW (435 hk) och fyrhjulsdrift, och som tillval Performance Battery Plus och 360 kW (490 hk), från 1 200 000 kronor
- Taycan GTS Sport Turismo med 380 kW (517 hk) och fyrhjulsdrift,
från 1 480 000 kronor - Taycan Turbo Sport Turismo med 460 kW (625 hk) och fyrhjulsdrift,
från 1 730 000 kronor, och - Taycan Turbo S Sport Turismo med 460 kW (625 hk) och fyrhjulsdrift,
från 2 110 000 kronor
- Introduktionen av Sport Turismo som en tredje karossvariant är ett viktigt tillskott till vår helelektriska modellserie, som en atletisk och praktisk allrounder, säger Kevin Giek, chef för Taycan-serien.
- Jag är övertygad om att den nya varianten kommer att bidra till att framgångssagan Taycan fortsätter. Det jag tycker är särskilt tilltalande är balansen och variationen mellan de fem Sport Turismo-modellerna: serien innehåller allt från en otroligt kvick och smidig bakhjulsdriven bil till den extremt kraftfulla Turbo S.
Från stillastående accelererar Taycan Turbo S Sport Turismo från noll till 100 km/tim på bara 2,8 sekunder och toppfarten är 260 km/tim. Den modell som har den längsta räckvidden är Taycan 4S Sport Turismo, som kan nå 498 km enligt WLTP-siffrorna. De fyrhjulsdrivna Sport Turismo-modellerna är en del av den tredje generationen Taycan och har en särskilt effektiv driftstrategi. Värmeledning och laddningsfunktioner har också förbättrats.
Båda batteristorlekarna kan laddas från fem till 80 procent på 22 minuter och 30 sekunder. Det betyder också att det bara tar fem minuter för att öka räckvidden med 100 km.
Till Taycan Sport Turismo och Taycan 4S Sport Turismo erbjuds, liksom till motsvarande sedanversioner, paketet Taycan Nordic, som tagits fram med de nordiska förhållandena i åtanke och där det större batteriet Performance Battery Plus ingår. Taycan Nordic till Sport Turismo-versionerna av Taycan och Taycan 4S kostar 39 000 kronor.
Funktionell design med praktiska detaljer
Taycan Sport Turismo har samma sportiga silhuett, med en sluttande taklinje och funktionell design, som Taycan Cross Turismo. Till skillnad från systermodellen har Taycan Sport Turismo inga off-road-detaljer. Den finns också med bakhjulsdrift.
Huvudutrymmet i baksätet är hela 45 mm bättre än i sedanversionen av Taycan. Utrymmet ovanför förarplatsen är också 9 mm bättre. Den stora bagagerumsluckan innebär att det är lätt att nå bagaget. Öppningen är mycket längre, 801 mm, och mycket högre, 543 mm, än i sedanmodellen (434 mm respektive 330 mm).
Det exakta måttet för bagageutrymmet beror på vilken utrustning som ingår. I kombination med Sound Package Plus, rymmer bagageutrymmet upp till 446 liter (Taycan sedan: 407 liter). Med BOSE® Surround Sound System, (standard i Taycan Turbo Sport Turismo) rymmer det 405 liter. Med nedfällt baksäte (som kan delas 60:40) kan utrymmet ökas till 1 212 respektive 1 171 liter. Och dessutom rymmer den främre ”frunken” 85 liter.
Fjärrkontroll av parkeringsassistenten
Taycan Sport Turismo ligger i framkant även när det gäller komfort, säkerhetsdetaljer och infotainment. Med tillvalet Remote Park Assist kan föraren på avstånd, utan att själv behöva sitta i bilen, parkera och lämna parkeringen. Den automatiska kontrollen kan användas för både parallellparkering och tvärställd parkering, och även i garage. Systemet upptäcker automatiskt en parkeringsplats och mäter storleken med ultraljudssensorer och en kamera.
Utöver Apple Car Play har Android Auto också integrerats i Porsche Communication Management (PCM)-systemet sedan förra årets årsmodellsuppdatering. Vid sidan av iPhone stöds nu även smartphones som använder Googles operativsystem, Android.
Dessutom är röstassistenten, Voice Pilot, nu ännu bättre på att förstå röstkommandon vid vanligt tal. Navigationssystemet kalkylerar snabbare och använder främst sökning online för att hitta points of interest (POI), och visar informationen tydligare. Laddningsplaneraren har förbättrats och är bättre på att planera för snabbladdningsstationer och undvika korta laddstopp. Dessutom kan laddstationerna nu filtreras efter vilken effekt de ger.
Mer information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.porsche.com
Taycan Sport Turismo-modeller: Elektrisk förbrukning vid blandad körning: 24.7 – 20.2 kWh/100 km; CO2-utsläpp vid blandad körning: 0 g/km.
Elektrisk räckvidd vid blandad körning: 358 – 498 km; Elektrisk räckvidd i stadsmiljö: 433 – 620 km.
Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av mätmetoden WLTP.
Kontakter
Andreas Lundberg
Tel:+46 (0)8 120 810 05andreas.lundberg@porsche.seBilder







Om
Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2021 registrerades 2 390 Porsche i Sverige. Helelektriska bilar och plug-in hybrider är en viktig del av märkets modellstrategi och utgör ca 60 % av försäljningen på den svenska marknaden. Porsches största marknader är USA, Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.
Följ Porsche
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Porsche
Teknisk milstolpe för Porsche när Cayenne blir elektrisk19.11.2025 15:15:09 CET | Pressmeddelande
Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Som helelektrisk SUV förenar den Porsche-DNA med banbrytande teknik: effekt på upp till 850 kW (1 156 hk), acceleration 0-100 km/h på ner till 2,5 sekunder, upp till 400 kW laddeffekt och räckvidd på upp till 642 kilometer. Det är den mest kraftfulla serietillverkade modellen från Porsche någonsin – och samtidigt mer mångsidig än någonsin: dynamisk på vägen, självsäker i terrängen och bekväm på långa sträckor.
Kraftfull och engagerande – Porsche lanserar den första helt eldrivna Macan GTS21.10.2025 14:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche utökar sitt helt eldrivna SUV-utbud med Macan GTS – en särskilt sportig och förarfokuserad modell. Med upp till 420 kW overboost-effekt, elektroniskt reglerad differentialspärr på bakaxeln och sänkt sportluftfjädring sätter GTS nya standarder för smidighet och kördynamik. I linje med GTS-traditionen sticker den femte varianten av Macan Electric ut både invändigt och utvändigt med sin distinkta styling och sina många mörka accenter.
Säsongsfinal av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia!17.9.2025 14:10:00 CEST | Pressmeddelande
Säsongsfinalen av Porsche Carrera Cup Scandinavia och Porsche Sprint Challenge Scandinavia närmar sig. Finalhelgen på Mantorp Park bjuder på motorsport av högsta klass och intressanta sidoevents för alla motorentusiaster. Missa inte chansen att uppleva dramatiken på plats den 20 september!
Tusenkonstnären bland sportbilar – Porsche 911 turbo S7.9.2025 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Porsche presenterar en ny toppversion av 911 på bilmässan IAA Mobility i München – med en innovativ drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik är nya 911 Turbo S den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Den 711 hk starka och fyrhjulsdrivna sportbilen förenar enastående prestanda med hög exklusivitet, långfärdskomfort och användarvänlighet.
Porsche Wireless Charging: Induktiv laddning för bekväm energiförsörjning4.9.2025 09:18:14 CEST | Pressmeddelande
Trådlös laddning har redan förenklat mobiltelefonanvändandet radikalt – lägg bara din smartphone på laddningsplattan och energin överförs automatiskt. Porsche kommer snart att erbjuda denna användarvänliga teknik även för elbilar – och blir därmed den första biltillverkaren att lansera ett 11 kW-system med en One-Box-laddningsplatta för batteridrivna fordon. One-Box innebär att det förutom laddningsplattan som monteras på parkeringsplatsen inte längre finns något behov av att installera en väggbox eller separat styrenhet. Den nya, helt eldrivna generationen av Cayenne blir den första modellserien från Porsche som kan beställas med utrustningen på fordonssidan. Under 2026 kommer försäljningen av golvplattan att starta på Porsche Centers. På IAA Mobility i München demonstrerar en prototyp med fluorescerande lack den innovativa tekniken. Världspremiären för nya Cayenne Electric är planerad till slutet av 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
