Försäkringspodden gör försäkringar begripliga

Försäkringspodden blir en ny kanal för byrån att nå ut med sin försäkringsinformation till konsumenter. Kanske på ett mer enkelt och lättillgängligt sätt?
- Vi kommer att diskutera aktuella försäkringsfrågor och förhoppningsvis reda ut ett och annat som kan vara svårbegripligt, säger Jenny Sparring. Många kanske har uppfattningen att försäkring är tråkigt, men det ska vi försöka ändra på. Vi vill ge praktiska tips och visa att försäkringar är mycket intressantare än vad man kanske kan tro.
I varje avsnitt bjuder Jenny Sparring in en oberoende expert i form av en kollega från Konsumenternas Försäkringsbyrå eller någon annan kunnig person inom försäkrings- eller konsumentområdet.
Vilka försäkringar behöver du och vilka kan du skippa?
Första avsnittet av Försäkringspodden handlar om vilka försäkringar du behöver. Gustav Jonsson, också han jurist på Försäkringsbyrån, delar med sig av sina bästa tips på vilka försäkringar som är nödvändiga och vilka du kanske kan prioritera bort.
Anna-Karin Baltzari Danfors, chef på Konsumenternas Försäkringsbyrå, både hoppas och tror att många konsumenter kommer att uppskatta Försäkringspodden.
- Vi har så mycket bra konsumentinformation att dela med oss av. Vi väljer att publicera avsnitt till helgerna eftersom man då kanske tar sig tid med sin privatekonomi och söker svar på frågor man funderat på. En podd är perfekt att lyssna på medan man till exempel är ute på promenad eller lagar mat.
Lyssna på Försäkringspodden här.
Nyckelord
Kontakter
Jenny SparringPersonförsäkringar, personskador
Tel:070-409 66 51jenny.sparring@konsumenternas.seAnna-Karin Baltzari DanforsChef Konsumenternas Försäkringsbyrå
Tel:070-391 88 87anna-karin.baltzari-danfors@konsumenternas.seBilder

Om
Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se.
Följ Konsumenternas
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas
Spärrade konton och anhörigfrågor gör konsumenter oroliga18.3.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Konsumenternas Bank- och finansbyrå hanterade 9 100 ärenden från konsumenter under 2024. Det innebär att 200 personer i veckan fått stöd och vägledning. Uppsagda och spärrade konton var det vanligaste klagomålet förra året. De har fördubblats de senaste fem åren. Även frågor från anhöriga som upplever problem att hjälpa sina nära och kära med bankärenden har ökat.
Ny oberoende jämförelse av elbilsförsäkringar18.2.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
När det är dags att försäkra elbilen är det bra att ha koll på fler saker än priset. Konsumenternas Försäkringsbyrå har jämfört innehållet i olika bilförsäkringar och identifierat några viktiga skillnader när det gäller elbilar.
Ny jämförelse och rankning av barnförsäkringar3.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Det är stora skillnader i pris på barnförsäkringar. Den ersättning som betalas ut varierar också kraftigt mellan försäkringsbolagen. Det visar en ny oberoende jämförelse av barnförsäkringar som Konsumenternas Försäkringsbyrå presenterar idag.
Försäkringar som du behöver 202527.1.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Vissa försäkringar är oumbärliga medan andra är mindre viktiga. Vår försäkringsexpert tipsar om hur man kan se över sin privatekonomi genom att rensa rätt bland försäkringarna.
Inför Black Week och julhandeln: Köp ingen onödig försäkring21.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday närmar sig och handeln lockar med erbjudanden inför julen. Det kan kännas tryggt att köpa till en extra försäkring när man handlar dyra varor. Men det är sällan nödvändigt. De flesta konsumenter har redan ett bra försäkringsskydd.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum