Spoon får uppdraget att förnya Bokus varumärkeskoncept

Dela
2019 utvecklade Spoon konceptet ”Nästa upplevelse väntar” åt Bokus. Nu är det dags för nästa steg – och Spoon har åter fått förtroende att vidareutveckla idén.

Sedan 2019 har Bokus använt konceptet ”Nästa upplevelse väntar” för att hjälpa sina kunder att hitta i återförsäljarens rika sortiment av läsupplevelser. När konceptet nu ska vidareutvecklas har Spoon tagit ett helhetsgrepp om det kommunikativa konceptet.

– Att vi har fått förtroendet av Bokus att ta detta kreativa koncept till nästa nivå är ett kvitto på vårt härliga samarbete med Bokus och att de gillar det vi gör och levererar, säger Maria Biesterfeldt, Agency Director på Spoon.

Uppdraget har bland annat omfattat en grafisk identitet, mallar, bildmanér, format och att förädla den kommunikativa idén. Det nya steget innebär också att konceptet får en bredare och mer varumärkesbyggande funktion än tidigare.

– Som en del i ”Nästa upplevelse väntar” har vi tagit fram temat "Från fantasi till verklighet" – som bottnar i insikten att folk är svältfödda på resor och upplevelser. Böcker har möjlighet att, om så bara för en stund, erbjuda den verklighetsflykt som vi många har längtat efter det senaste året, säger Linus Lindskoog, Creative Director på Spoon.

I sommar kommer kommunikationen att synas både i Bokus egna sociala kanaler och i köpt annonsering.

– ”Nästa upplevelse väntar” har vi primärt använt i våra egna kanaler. Det vi har gjort nu är att vidareutveckla konceptet så att det kommer att passa alla kanaler. Vi ska hjälpa kunderna att upptäcka nästa bok som passar just dem. Nästa upplevelse väntar alltid på Bokus, säger Henrik Graan, marknadsansvarig på Bokus.

Spoons arbetsgrupp
Linus Lindskoog, Creative Director
Tove Harström, Art Director
Maria Biesterfeldt, Client Director

Bokus arbetsgrupp
Henrik Graan, marknadsansvarig Bokus
Henrik Engqvist, grafisk formgivare Bokus
Charlotte Aagren, innehållsansvarig Bokus

Om Bokus
Bokus är en internetbokhandel med över 10 miljoner titlar. Det Stockholmbaserade företaget grundades 1997 och är en del av Bokusgruppen. 

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Ladda ned bild
Ladda ned bild
inus Lindskoog, Creative Director på Spoon
inus Lindskoog, Creative Director på Spoon
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Spoon



Spoon har idag över 150 anställda och kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo, Helsingfors samt London och ingår i det medarbetarägda byrånätverket People People People.

Följ Spoon

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spoon

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye