Spoons Preemkampanj vinner guld i Pearl Awards – som enda svenska byrå

Dela
Det blev guld i Pearl Awards för Spoon med kampanjen ”Små saker, stor skillnad” som byrån tog fram i samarbete med Preem. Kampanjen vann i kategorin ”best use of social media”.

– Vi är självklart glada och stolta över priset. Kampanjen har med Gundes hjälp har bjudit på  smarta tips för bilförare, små saker som gör stor skillnad helt enkelt, säger Ulrica Bååthe,  Head of Brand and Strategic Marketing Communication på Preem AB. 

Spoons uppdrag var att tillsammans med Preem skapa en kampanj som på ett lättsamt sätt  ger tips för att möjliggöra mer hållbara val. Lösningen blev kampanjen ”Små saker, stor  skillnad”, där Gunde Svan överraskar personer på en Preem-station med konkreta tips om  allt från däcktryck och biltvätt till varför det är så viktigt att ta pauser när man kör långt. För  att kunna hålla FHM-rekommenderat avstånd kommunicerade Gunde Svan med skyltar, på  säkert avstånd. 

– Det var en rolig utmaning att i dessa tider hitta tidlös idé som bygger på att Gunde Svan  interagerar med Preems kunder. Vi visste redan att kampanjen hade överträffat  räckviddsmålen, och det här guldet är ytterligare ett kvitto på att vårt kreativa arbete  lyckades, säger Per Johnsson, kundansvarig på Spoon. 

”Små saker, stor skillnad” togs fram för sociala medier och webb-tv, och Spoon producerade  filmer i tre olika längder – 1 minut samt 15 och 6 sekunder. Den har fått över tre miljoner  visningar på Facebook och tog alltså hem guld i kategorin ”best use of social media” på årets  Pearl Awards. Spoons bidrag var det enda svenska tävlingsbidrag som tilldelades ett pris.  

Se den längre filmen i sin helhet: 
https://www.youtube.com/watch?v=FYuXNxknNT0

Mer om caset  
Läs mer om caset ”Små saker, stor skillnad” här: https://spoonagency.com/cases/little-things-big-difference/

Preems team 
Ulrica Bååthe, Head of Brand and Strategic Marketing Communication
Cecilia Birkoff Messing, Marketing Communications Manager
Alexandra Maritz, Social Media Manager
Martin Karlgren, Digital Content Manager
Gunde Svan, skidlegend 

Spoons team 
Lars-Petter Steen, Head of Video
Malin Dahlberg, Projektledare
Niklas Thulin, Creative Director
Per Johnsson, Kundansvarig 

Om Preem 
Preem grundades 1996 och är Sveriges största drivmedelsbolag med cirka 570 tankställen.

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Spoon



Spoon har i dag över 150 anställda och kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö,  Oslo, Helsingfors samt London och ingår i det medarbetarägda byrånätverket People People  People.

Följ Spoon

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spoon

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye