Nio Guldbaggar för Film i Västs samproduktioner

Nio Guldbaggar för Film i Västs samproduktioner. Det blev resultatet efter kvällens Guldbaggegala för 2021 års bästa filmer. Mest framgångsrik blev Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton och Pleasure som vardera vann tre Guldbaggar. - Vi gläds med alla vinnare och är stolta över att ha fått vara med som samproducent. Film i Västs samproduktioner fick totalt 28 nomineringar, så nio Guldbaggar av arton möjliga är ett mycket bra utfall. För Västra Götaland betyder detta mycket eftersom alla samproduktioner spelats in eller postproducerats i vår region, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst.
Hannes Holms Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

Här är alla Guldbaggar för Film i Västs samproduktioner:

Bästa kvinnliga huvudroll

• Sofia Kappel, Pleasure

Bästa manliga huvudroll

• Jonas Karlsson, Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

Bästa kvinnliga biroll

• Jennie Silfverhjelm, Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

Bästa kortfilm

• Man med duvor, Lina Maria Mannheimer

Bästa visuella effekter

• Alex Hansson, Torbjörn Olsson Utvandrarna

Bästa produktionsdesign

• Michael Higgins, Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

Bästa originalmusik

• Lisa Nordström, Children of the Enemy

Bästa maskdesign

• Erika Spetzig, Pleasure

Bästa kostymdesign

• Amanda Wing Yee, Pleasure

FAKTA: Av de 28 nomineringar som Film i Västs samproduktioner fick, erhöll Hannes Holms Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton åtta nomineringar, följd av Ninja Thybergs Pleasure och Erik Poppes Utvandrarna med sju var.  Pleasure och Utvandrarna var nominerade som Bästa film. Gorki Glaser-Müllers Children of the Enemy fick tre nomineringar.

Hannes Holms Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton
Ninja Thybergs Pleasure
Kristina BÖrjeson, produktionschef på Film i Väst

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Fem samproduktioner på filmfestivalen i Venedig23.7.2024 13:22:40 CEST | Pressmeddelande

När filmfestivalen i Venedig invigs den 28 augusti finns fem av Film i Västs samproduktioner representerade. Världspremiär blir det för Göran Hugo Olssons dokumentär Israel Palestina på svensk TV 1958-1989 producerad av Göteborgsbolaget Story samt Thomas Vinterbergs dramaserie Familier som vores, inspelad i Västra Götaland. I tävlingssektionen Orizzonti är de internationella samproduktionerna Quiet Life av Alexandros Avranas och kortfilmen O av Rúnar Rúnarsson uttagna. I Giornati degli Autori tävlar Basileia av Isabella Torre.

Unikt arkivmaterial om Israel/Palestina blir Göran Hugo Olssons nya dokumentär1.7.2024 13:13:32 CEST | Pressmeddelande

Det finns inget ämne som ger så många träffar i SVT:s arkiv som Israel/Palestina. Inget annat enskilt ämne har svensk tv lagt så mycket resurser på. Regissören Göran Hugo Olsson har i arbetet med sin nya dokumentär fått en unik tillgång till en skatt. Filmen Israel Palestina på svensk TV 1958-1989 har svensk biopremiär 4 oktober, ett år efter Hamas-attacken och krigsutbrottet.

Stjärnspäckat på Film i Västs presskonferens i Cannes18.5.2024 14:00:36 CEST | Pressmeddelande

Oscarnominerade Kirsten Dunst och Daniel Brühl, dubble Guldpalmsvinnaren Ruben Östlund, Guldpalmsnominerade Magnus von Horn och stjärnskådespelarna Trine Dyrholm och Adam Lundgren var några av gästerna när Film i Väst höll sin traditionsenliga och stjärnspäckade presskonferens under filmfestivalen i Cannes. Nio nya samproduktioner presenterades tillsammans med de fem samproduktioner som tävlar under festivalen.

Tre samproduktioner i tävlan i Cannes filmfestival11.4.2024 12:21:05 CEST | Pressmeddelande

Två av Film i Västs samproduktioner är uttagna i tävlan om Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes: Göteborgsinspelade dramat Flickan med nålen (The Girl with the Needle) av Magnus von Horn och Ali Abbasis The Apprentice om den unge Donald Trump. Båda regissörerna har tidigare firat framgångar i Cannes. Dessutom är Halfdan Ullmann Tøndels debutfilm Armand uttagen till sektionen Un Certain Regard. Festivalen pågår mellan den 15 och 25 maj.

Inspelningsstart i Västra Götaland för Kronprinsen och tyrannens återkomst29.2.2024 10:00:41 CET | Pressmeddelande

Inspelningen av biofilmen Kronprinsen och tyrannens återkomst har påbörjats i Västra Götaland. Julkalendern Kronprinsen som försvann får nu fortsättning som storfilm på bio med Suzanne Reuter i en av rollerna. För regi och manus står Tord Danielsson, som också skrev manus till Kronprinsen som försvann. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med bland andra Film i Väst.