Nio Guldbaggar för Film i Västs samproduktioner

Nio Guldbaggar för Film i Västs samproduktioner. Det blev resultatet efter kvällens Guldbaggegala för 2021 års bästa filmer. Mest framgångsrik blev Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton och Pleasure som vardera vann tre Guldbaggar. - Vi gläds med alla vinnare och är stolta över att ha fått vara med som samproducent. Film i Västs samproduktioner fick totalt 28 nomineringar, så nio Guldbaggar av arton möjliga är ett mycket bra utfall. För Västra Götaland betyder detta mycket eftersom alla samproduktioner spelats in eller postproducerats i vår region, säger Kristina Börjeson, produktionschef på Film i Väst.
Hannes Holms Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

Här är alla Guldbaggar för Film i Västs samproduktioner:

Bästa kvinnliga huvudroll

• Sofia Kappel, Pleasure

Bästa manliga huvudroll

• Jonas Karlsson, Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

Bästa kvinnliga biroll

• Jennie Silfverhjelm, Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

Bästa kortfilm

• Man med duvor, Lina Maria Mannheimer

Bästa visuella effekter

• Alex Hansson, Torbjörn Olsson Utvandrarna

Bästa produktionsdesign

• Michael Higgins, Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

Bästa originalmusik

• Lisa Nordström, Children of the Enemy

Bästa maskdesign

• Erika Spetzig, Pleasure

Bästa kostymdesign

• Amanda Wing Yee, Pleasure

FAKTA: Av de 28 nomineringar som Film i Västs samproduktioner fick, erhöll Hannes Holms Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton åtta nomineringar, följd av Ninja Thybergs Pleasure och Erik Poppes Utvandrarna med sju var.  Pleasure och Utvandrarna var nominerade som Bästa film. Gorki Glaser-Müllers Children of the Enemy fick tre nomineringar.

Hannes Holms Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton
Ninja Thybergs Pleasure
Kristina BÖrjeson, produktionschef på Film i Väst

Film i Väst är en av Europas mest framgångsrika regionala filmfonder och efter Svenska Filminstitutet näst största finansiären av svensk film och TV-drama. Sedan starten 1992 har Film i Väst samproducerat fler än 1 000 svenska och internationella långfilmer, TV-drama, dokumentär- och kortfilmer. Samproduktionerna har vunnit Oscar, Golden Globe, Emmy och European Film Awards. Även på världens främsta filmfestivaler som Berlin och Cannes har Film i Västs samproduktioner varit framträdande. Film i Väst är en del av Västra Götalandsregionen, Sveriges ledande filmregion.

Stjärnspäckat på Film i Västs presskonferens i Cannes18.5.2024 14:00:36 CEST | Pressmeddelande

Oscarnominerade Kirsten Dunst och Daniel Brühl, dubble Guldpalmsvinnaren Ruben Östlund, Guldpalmsnominerade Magnus von Horn och stjärnskådespelarna Trine Dyrholm och Adam Lundgren var några av gästerna när Film i Väst höll sin traditionsenliga och stjärnspäckade presskonferens under filmfestivalen i Cannes. Nio nya samproduktioner presenterades tillsammans med de fem samproduktioner som tävlar under festivalen.

Tre samproduktioner i tävlan i Cannes filmfestival11.4.2024 12:21:05 CEST | Pressmeddelande

Två av Film i Västs samproduktioner är uttagna i tävlan om Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes: Göteborgsinspelade dramat Flickan med nålen (The Girl with the Needle) av Magnus von Horn och Ali Abbasis The Apprentice om den unge Donald Trump. Båda regissörerna har tidigare firat framgångar i Cannes. Dessutom är Halfdan Ullmann Tøndels debutfilm Armand uttagen till sektionen Un Certain Regard. Festivalen pågår mellan den 15 och 25 maj.

Inspelningsstart i Västra Götaland för Kronprinsen och tyrannens återkomst29.2.2024 10:00:41 CET | Pressmeddelande

Inspelningen av biofilmen Kronprinsen och tyrannens återkomst har påbörjats i Västra Götaland. Julkalendern Kronprinsen som försvann får nu fortsättning som storfilm på bio med Suzanne Reuter i en av rollerna. För regi och manus står Tord Danielsson, som också skrev manus till Kronprinsen som försvann. Filmen produceras av Unlimited Stories i samproduktion med bland andra Film i Väst.

Älskade Tordyveln flyger i skymningen blir tv-serie på SVT30.1.2024 14:50:31 CET | Pressmeddelande

I maj påbörjas inspelningen av Maria Gripes och Kay Pollaks klassiker Tordyveln flyger i skymningen som nu äntligen blir filmatiserad. Inspelningen sker i Västra Götaland. Serien är ett spännande familjeäventyr som kommer att visas i SVT och på SVT Play under 2025. Tomas von Brömssen, Pernilla August, Dag Malmberg och Lena Endre spelar några av rollerna. Dramaserien produceras av Nordic Drama Queens (Helen Ahlsson och Josefine Tengblad) i en samproduktion med SVT, Film i Väst, Monster AS och TV2 Norge.