Politiken tar ansvar - när det passar

Dela
Hur ska vi kunna utkräva ansvar av ett politiskt system som många av oss inte förstår? STs utredare Shervin Vahedi skriver om när det passar politiker att lyssna på experterna, och när det inte gör det.

I teorin är vårt politiska system lättöverskådligt och det finns en tydlig ansvarsfördelning mellan riksdag, regering och förvaltningen. Men denna mandatperiod som både präglats av politiskt kaos och en pandemi har gjort det ännu svårare att hänga med i hur vårt politiska system är uppbyggt och hänger ihop. Framför allt har coronapandemin blottat bristen på förståelse om relationen mellan politik och förvaltning. Detta är ett demokratiskt problem som försvårar medborgarnas möjligheter att utkräva ansvar samtidigt som bristen på förståelse möjliggör för beslutsfattare att slippa undan sitt eget ansvar.

Under coronapandemin har många myndigheter tagit ett stort ansvar men för medborgarna har det inte varit självklart vem som egentligen är huvudansvarig för besluten. Till exempel visar en SOM-undersökning från 2020 att allmänheten anser att myndigheterna har ett större ansvar för hanteringen av pandemin än regeringen. Kritiska debattörer har riktat udden mot expertmyndigheternas (och enskilda tjänstemän) inflytande över politiken under pandemin. De menar att politikerna frånsagt sig makten till förmån för experterna på myndigheterna. Denna bild har även delvis stärkts av politiker som använt myndigheternas expertis som anledning för att distansera politikens ansvar under pandemin. Till och med regionpolitiker beskriver brister i den lokala pandemihanteringen som ett resultat av expertmyndigheternas agerande.

Den svenska ansvarsprincipen och förvaltningens komplexitet gör att det inte är enkelt att förstå hur beslut och styrning går till. Bristen på förståelse över ansvarskedjan är ett demokratiskt problem eftersom det försvårar medborgarnas möjligheter till ansvarsutkrävande. Det handlar om att kunna ställa den politiska ledningen till svars och utvärdera huruvida makten som medborgarna delegerat till de folkvalda förvaltats på ett bra sätt.  Men när folkvalda politiker beskrivs som passiva aktörer och experterna lyfts fram som de som verkligen styr, hur ska då medborgarna kunna utkräva ansvar? Experterna är ju trots allt anställda och inte folkvalda.

Bilden av expertmyndigheternas överdrivna makt handlar bland annat om att det finns en felaktig bild om hur politisk styrning och beslutsfattande blir verklighet. Till skillnad från våra nordiska grannländer, Danmark och Norge, är den svenska förvaltningsmodellen långtgående decentraliserad vilket gör svenska myndigheter tämligen självständiga. Vi har även förbud mot ministerstyre, därför ser vi inte ministrar som på eget initiativ tar beslut eller statsministrar som pekar med hela handen.

Regeringen styr och beslut tas av riskdagen. Men politiskt beslutsfattande har blivit alltmer komplext i takt med processer så som välfärdssamhällets utveckling, ändrade finansiella förutsättningar, EU-samarbete, och utvecklingen mot att fler samhällsproblem kräver sektoröverskridande lösningar och så vidare. Politiker har därför blivit alltmer beroende av specialister i form av enskilda tjänstemän på myndigheter eller av egna expertmyndigheter som bidrar med kunskap och fördjupning.

Denna utveckling har bidragit till att politisk styrning har gått från detaljstyrning till mer övergripande mål- och utfallsstyrning. Styrningen sker oftast indirekt med en kombination av hårda styrmedel så som lagstiftning och resursfördelning i budgeten med mjuka styrmedel så som uppdragsbeskrivningar, instruktioner, ledning och så vidare. Den här politiken gör skillnad och det är här det finns skillnader mellan de olika politiska partierna.

När det kommer till vilken utsträckning politiker måste lyssna på expertmyndigheterna verkar det finnas dubbla måttstockar. Den maktlöshet som beskrivits i förhållande till Folkhälsomyndigheten och andra myndigheter under coronapandemin verkar inte gälla vid andra tillfällen. Beslutsfattare följer snarare expertmyndigheterna när det passar den egna övertygelsen.

Reformen av Arbetsförmedlingen är ett bra exempel där expertmyndigheten inom arbetsmarknad, det vill säga Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU), varit kritiska till reformen. De menar att det inte finns belägg för att omställningen till privata arbetsförmedlare kommer att effektivisera arbetsmarknaden. I stället lyfter de fram risken att långtidsarbetslösa får fel stöd och därmed hamnar ännu längre ifrån arbetsmarknaden. Trots kritiken från expertmyndigheten har regeringen fullföljt reformen som egentligen handlar om politisk kohandel mellan regeringen och Centerpartiet.

Ett annat exempel är skattesänkningen av bensin och diesel som delar av riksdagens oppositionspartier lyckades få igenom under budgetomröstningen. Naturvårdsverket som är expertmyndighet inom området menar att en sänkning av bensin- och dieselskatten riskerar att försämra Sveriges möjligheter att nå sina klimatmål för 2030.  Enligt myndigheten är skatten den mest effektiva metoden att påverka utsläppsnivåerna. Trots denna kunskap kommer regeringen med stor sannolikhet att under våren lägga fram ett förslag som sänker skatten på drivmedel.

Expertmyndigheter så som Folkhälsomyndigheten, IFAU och Naturvårdsverket har som uppdrag att utifrån vetenskapligt perspektiv bidra med expertis utifrån den senaste forskningen på sina respektive områden. Myndigheternas arbete bygger på de förutsättningar som de får av politiken.

Politik handlar om prioriteringar och fördelning av värden, det vill säga vem får vad, när och hur. På samma sätt som arbetsmarknadens utformning eller skatten på drivmedel handlar om politiska prioriteringar, handlar även folkhälsa och pandemihantering om politiska prioriteringar. I slutändan är det fortfarande folkvalda politiker som fattar beslut kring mål, uppdrag, fördelningen av resurser som blir utgångspunkten och förutsättningar i myndigheters arbete. Detta är ett ansvar som de inte bör kunna gömma sig bakom experterna och som medborgarna bör ställa de folkvalda till svars för.

Shervin Vahedi

utedare Fackförbundet ST

Nyckelord

Bilder

Om

Fackförbundet ST
Fackförbundet ST
Sturegatan 15
Box 5308 102 47 Stockholm

0771-555 444https://st.org/

ST är det största fackförbundet inom statlig verksamhet med över 100 000 medlemmar som arbetar inom statliga myndigheter och verk, bolag med statligt uppdrag, universitet, högskolor och statligt finansierade stiftelser. ST är fackförbundet för alla som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag. Vårt motto är "En arbetsplats - en fackförening". Alla är välkomna som medlemmar, oberoende av utbildning, befattning och arbetsuppgifter. Det ger inflytande, styrka och ökar gemenskapen.

Följ Fackförbundet ST

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Fackförbundet ST

Barn ska skyddas – inte fängslas: Civilsamhället samlas mot sänkt straffbarhetsålder24.11.2025 14:05:46 CET | Pressmeddelande

Regeringen vill sänka straffbarhetsåldern till 13 år för de grövsta brotten trots massiv kritik från forskare, myndigheter och civilsamhälle. Tillsammans med Barnrättsbyrån, och Fryshuset lanserar nu Fackförbundet ST kampanjen #BarnInteBrottsling i ett gemensamt upprop mot förslaget, och för att alla som motsätter sig att barn sätts i fängelse ska kunna göra sin röst hörd.

Straffreformen: Längre straff minskar inte brottsligheten9.10.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Regeringens omfattande straffreformutredning innebär en ökning av antalet fängelseår med 16 000 per år, och kommer kräva ytterligare stora satsningar på Kriminalvården. I ett remissvar skriver Fackförbundet ST att straffreformen utgör ytterligare en förskjutning från förebyggande arbete till strängare straff, och menar att enbart straffskärpningar löser inte problem med brottslighet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye