Matmissionen öppnar flaggskeppsbutik i Hallunda

Den 9 februari slås portarna upp till 700 m2 Matmissionen mitt i Hallunda Centrum. Matmissionen, som är Stockholms Stadsmissions koncept för sociala matbutiker, finns sedan tidigare även i Jakobsberg och Hägersten. Butikernas syfte är att nå människor som lever i ekonomisk utsatthet och samtidigt reducera svinn av produkter och livsmedel. Butiken i Hallunda är en del av en branschgemensam storsatsning inom dagligvarubranschen för att tillgängliggöra Matmissionen för fler.
– Med den här butiken vill vi verkligen sätta Matmissionen på kartan. Butiken är vår största hittills och vår förhoppning är att den ska kunna vara tillgänglig för flest medlemmar i och med de goda kommunikationsförbindelserna. Vår ambition är att kunna nå upp emot 2000 nya medlemmar och erbjuda 15 platser i arbetsträning, ett viktigt led på vägen att uppnå vår ambition att minska både matsvinn och matfattigdom, säger Johan Rindevall, chef Matmissionen på Stockholms Stadsmission.
Hållbarhet i alla led
Matmissionens koncept bygger på att skapa hållbarhet genom arbetsträning, återförsäljning av matsvinn och lindring av matfattigdom. Det innebär att människor som lever i ekonomisk utsatthet kan bli medlemmar, och därigenom får möjlighet att handla i butiken till priser som är cirka en tredjedel av ordinarie pris. Produkterna, som annars hade riskerat att bli svinn, doneras primärt från dagligvaruhandelns och dagligvaruindustrin lager och online-handel. Butiken i Hallunda Centrum beräknas minska matsvinn med upp till 1 000 ton produkter per år. Det motsvarar ett klimatavtryck på cirka 1 500 ton CO2.
Expansion i tre steg
Butiksöppningen i Hallunda Centrum är den första av tre planerade nya butiker i Stockholmsområdet och är en del av en gemensam storsatsning mellan Stockholms Stadsmission, Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörers Förbund.
- Genom Matmissionen kan dagligvaruindustrin donera varor, som annars riskerar att destrueras. Donationerna bidrar därmed till en mer hållbar dagligvarubransch samtidigt som vi bidrar till att hjälpa ekonomiskt utsatta människor, säger Jörgen Friman, VD på Dagligvaruleverantörers Förbund.
- Matsvinn har länge varit en prioriterad fråga för dagligvaruhandeln, och vi arbetar hårt i alla led för att minska svinnet. Det känns väldigt bra att genom att stötta Matmissionen bidra till att det svinn som ändå uppstår kommer människor i utsatthet till godo, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.
Fakta matmissionen Hallunda Centrum
- Butiken i Hallunda öppnar den 9 februari 2022 och är cirka 700 m2. Den kommer att vara tillgänglig för 2000 medlemmar och beräknas minska matsvinn med upp till 1000 ton produkter per år.
- Butiken skapar 15 platser för arbetsträning och minst 5 nya arbetstillfällen.
- Matmissionen har idag totalt 6 253 medlemmar.
- Varje butik uppskattas årligen kunna rädda upp till 1 000 ton livsmedel från att bli svinn.
- Den branschgemensamma satsningen beräknas totalt rädda upp till 3 000 ton produkter årligen, tillgängliggöra utbudet för ytterligare 6 000 medlemmar, skapa 45 nya platser för arbetsträning, samt upp till 21 nya arbetstillfällen. Det motsvarar minst en fördubbling av verksamhetens kapacitet idag.
Nyckelord
Kontakter
Helena Kilström EsscherTf KommunikationschefSvensk Dagligvaruhandel
Tel:0703-066441helena.esscher@svdh.seBilder




Dokument
Om
Om Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, City Gross, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA Foods, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna.
Om Matmissionen
Matmissionen är Stockholms Stadsmissions koncept för sociala matbutiker. Matmissionen kombinerar ekologisk och social hållbarhet genom att sälja produkter som riskerar att bli svinn, med ett särskilt rabatterat pris till människor i utsatthet. Butikerna möjliggör att fler personer närmar sig arbetsmarknaden genom arbetsträning. www.stadsmissionen.se/matmissionen
Om Stockholms Stadsmission
Stockholms Stadsmission är en idéburen organisation som arbetar för att skapa ett mänskligare samhälle för alla. Detta gör vi genom att arbeta med social omsorg, utbildning och arbetsintegration. Något som vi gjort ända sedan 1853 då vi bildades för att hjälpa de mest utsatta i samhället. https://www.stadsmissionen.se/
Dagligvaruleverantörers Förbund
DLF är en branschorganisation för företag som säljer dagligvaror till handel, restauranger och storhushåll i Sverige
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Påsken förklarar den svaga försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln i mars15.4.2025 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln minskade med 0,3 procent under mars 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars beräknas till -4,4 procent, vilket beror på att påsken infaller i april i år men inföll i mars i fjol. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,1 procent under mars månad.
Påskförsäljningen är viktig för dagligvaruhandeln14.4.2025 09:25:27 CEST | Pressmeddelande
Påsken är en av årets stora mathögtider som för många är starkt förknippad med traditionsenliga måltider, godis och sociala sammankomster. Under påskveckan spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln i jämförelse med en normal vecka. Under årets inledande kvartal har dagligvaruhandeln präglats av en inflationsoro, trots detta lär påskfirandet i år vara fortsatt prioriterat bland konsumenterna.
Kommentar till SCB:s konsumentprisindex (KPI) för mars 202511.4.2025 08:53:04 CEST | Pressmeddelande
Inflationen i mars uppgick till 0,5 procent enligt SCB:s senaste statistik (KPI), medan inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 5,4 procent. Det är framför allt priserna på mejeri, kaffe och fetter som fortsätter att driva upp livsmedelsinflationen och varje kategori har sin förklaring och logik. Viktigt att notera denna månad är dock att vi jämför oss med mars 2024 som till och med hade en negativ inflation. Inflationen mellan februari och mars låg på 0,8 procent, vilket trots allt är lägre än mellan januari och februari. Med det sagt, i en omvärld med hot om tullar, klimatförändringar och andra osäkerheter kommer konsumenterna troligen behöva vänja sig vid mer volatila priser på livsmedel. För att förstå inflationen på livsmedel måste man titta närmare på de bakomliggande orsakerna. Då ser vi att mejeri, som är en stor kategori, har ökat med 12,1 procent, vilket beror på underskott av mjölk i hela Europa. Kaffe och choklad har ökat med närmare 30 procent, vilket helt
Svensk Dagligvaruhandel och FoodFacts inleder samarbete för klimattal på livsmedelssortiment10.4.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Som ett led i arbetet med att minska dagligvaruhandelns klimatpåverkan inleder Svensk Dagligvaruhandel ett samarbete med det svenska techbolaget FoodFacts. Samarbetet syftar till att ta fram klimattal för butikernas livsmedelssortiment, baserat på den branschgemensamma metod för klimatberäkning som Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen tidigare tagit fram.
Svensk Dagligvaruhandel välkomnar Livsmedelsstrategin 2.021.3.2025 13:35:18 CET | Pressmeddelande
Idag, 21 mars, presenterades Livsmedelsstrategin 2.0 av landsbygdsminister Peter Kullgren tillsammans med klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, bistånds- och utrikeshandelsminister Benjamin Dousa och Martin Kinnunen, riksdagsledamot för Sverigedemokraterna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum